شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز

سیل مهاجرت به شهرها با طرح "جهش تولید مسکن"

طرح "جهش تولید مسکن" که بر پایه و اساس طرح "اقدام ملی مسکن" در دولت سیزدهم ابلاغ شد به دلیل وجود برخی تناقضات در اجرای آن، همچنان با چالشهایی همراه است.

سیل مهاجرت به شهرها با طرح "جهش تولید مسکن"

به گزارش شمانیوز: در پی ارائه طرح های بلاتکلیف "مسکن امید" و "مسکن اجتماعی" در دولت های یازدهم و دوازدهم و با سکانداری وزیر راه و شهرسازی وقت (عباس آخوندی )؛ طرحی به نام طرح "اقدام ملی مسکن" در سال های آخر دولت دوازدهم ابلاغ و اجرایی شد که در واقع کپی ضعیف و ناقصی از طرح مسکن مهر بود.  متاسفانه جز اندک واحدهایی که در قالب این طرح گنجانده شدند، طرح مزبور هیچ خروجی دیگری نداشت.

اما در دولت سیزدهم طرح "جهش تولید مسکن"  بر پایه و اساس همان طرح "اقدام ملی مسکن" ابلاغ شد که تا حدودی نقاط ضعف طرح قبلی برطرف گردید . با توجه به اینکه پایه اطلاعات بر مبنای ثبت نام های صورت گرفته در طرح "اقدام ملی مسکن بود" مقرر شد مجددا" سامانه برای ثبت نام جدید فعال گردد.

یکی از نکاتی که در ثبت نام های تمام طرح های مسکن لحاظ گردیده ؛ احراز سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا برای ثبت نام کننده  است . بدان معنی که متقاضی طرح مسکن می بایست 5 سال گذشته را در شهر مورد تقاضا سکونت می داشته و این سابقه (در طرح اقدام ملی مسکن و طرح جهش تولید مسکن ) با مواردی که طی نامه ای از سوی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه شهرسازی  به ادارات کل راه وشهرسازی استان ها ابلاغ گردیده کاملا مشخص است لذا  برای احراز هویت فقط یکی از 5 مدرک خواسته شده کافیست که اولین و مهمترین آن محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزند آن هاست.

اما نکته ای که مسوولان نسبت به آن سهل انگاری نموده‌اند این است که کد ملی هر کسی برای شهرستان محل تولدش است و عملا روستایی بودن شخص در کد ملی لحاظ نشده است. متقاضی می تواند با ارائه کارت ملی خود، همسر یا فرزندش در شهر مرکز شهرستانی که یکی از آن ها در آن شهرستان متولد شده باشند ثبت نام نماید. حال آنکه ممکن است محل سکونت شخص در روستا و یا بخش زیر مجموعه شهرستان باشد یا اینکه محل تولد فرزندش در بیمارستانی در مرکز شهرستانی دیگر و یا مرکز استان و حتی در پایتخت بوده باشد و او به راحتی می تواند در شهر محل تولد فرزندش ثبت نام نماید.

 با این تفسیر از احراز سابقه سکونت؛ متاسفانه بسیاری از روستاییان جهت ثبت نام به مرکز شهرها مراجعه نمودند که این امر مهاجرت روستاییان به شهرها را به دنبال خواهد داشت که در نتیجه آن جمعیت شهری کشور افزایش یافته و ناخواسته روستاها و به تبع آن خدمات روستا از جمله کشاورزی و ... به ورطه نابودی کشیده خواهد شد. همچنین با نگاهی به آمار ثبت نام های صورت گرفته در سامانه طرح مذکور، مشخص می شود که ظرفیت ثبت نامی در بسیاری از شهرها بسیار بیشتر از نیاز عرف آن ها است.

لذا علاوه بر جستجوی کار که مهمترین عامل مهاجرت روستاییان به شهرها بود حال تامین مسکن روستاییان در شهرها، نیز به آن اضافه می شود و به زودی شاهد مهاجرت سیل عظیمی از روستاییان به شهرها خواهیم بود که قطعا عواقب آن را آیندگان خواهند پرداخت.

تولید مسکن

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied