شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی /

دستگاه هواساز

یکی از تجهیزات و سیستم‌های با اهمیت و کاربردی جهت تهویه هوا، دستگاه هواساز است.

دستگاه هواساز

یکی از تجهیزات و سیستم‌های با اهمیت و کاربردی جهت تهویه هوا، دستگاه هواساز است. این دستگاه همراه با سیستم‌های سرمایش و گرمایش استفاده می‌شود. هواساز دستگاهی برای فیلتر کردن، تنظیم رطوبت، تنظیم دما و توزیع هوای وارد شده به سوله‌ها و ساختمان‌ها است. از دیگر فضاهایی که در آن‌ها می‌توان از این دستگاه استفاده کرد، بیمارستان‌ها، نمایشگاه‌ها، سالن‌های اجتماعات‌، تالارهای پذیرایی، باشگاه‌های ورزشی، فروشگاه‌ها و... می‌باشند. ساخت سیستم‌های با عملکرد تهویه هوا، به قرن 17 میلادی بازمی‌گردد که برای نخستین بار توسط کورنلیس در بل ساخته شد.امروزه نیز بالغ بر 50 سال است که در ایران، شرکت هواساز به عنوان شرکتی پیشرو در زمینه طراحی و تولید انواع مختلف دستگاه هواساز و تهویه مطبوع هوا فعالیت می‌کند و در این راستا از دانش‌های نوین بهره می‌برد و همواره در پی ساخت محصولات کاربردی مورد نیاز مصرف کنندگان است.

 

بیشتر بخوانید  : کولر صنعتی  و هر آنچه در مورد آن باید بدانید

 

اجزاء و قطعات دستگاه هواساز

هواساز نیز مانند سایر تجهیزات از قطعات و اجزاء مختلفی ساخته شده است. از جمله این اجزاء عبارتند از:

  • مخلوط کننده: محل نصب میکس باکس یا همان جعبه مخلوط کننده در قسمت ابتدایی دستگاه هواساز می‌باشد. فرآیند انجام شده در این قطعه به این شکل است که از سمت انتهایی هوا را به درون خود می‌کشد و از طرف بالایی هوایی که از محیط برگشت داده می‌شود را مکش می‌نماید. در نتیجه این دو هوا با یکدیگر مخلوط شده و در گام بعدی فیلتر می‌شوند.
  • فن:فن یکی از مهم‌ترین قطعات این دستگاه است. سیستم جریان هوا در تمام این دستگاه‌ها به شکل مکانیکی صورت می‌گیرد، که بدین منظور یک یا تعدادی پروانه سانتریفیوژ فوروارد و بکوارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. فن‌ها به کمک الکتروموتور حرکت می‌کنند و عمل مکش هوا از میکس باکس را انجام داده و به طرف  اتاق کویل‌ها می‌دمد.
  • دمپرها: در این دستگاه از سه دمپر استفاده می‌شود که دو دمپر مخصوص وارد شدن هوای تازه و برگشتی است و یک دمپر به منظور خروج هوا در نظر گرفته می‌شود.

 

  • اتاق کویل: اتاق کویل‌ها از دو قسمت تشکیل شده است. در قسمت بالایی کویل گرمایی و در قسمت جلوی سیستم، کویل سرمایی نصب می‌گردد. آبگرم یا بخار به عنوان سیال انتقال دهنده حرارت، به درون کویل گرمایی ارسال می‌شود و هوایی که از این کویل گذر می‌کند گرم می‌گردد و توسط کانال به بخش‌های مختلف ساختمان هدایت می‌گردد. عملکرد کویل سرمایی نیز بدین شکل است که آب سرد درون چیلر، به داخل کویل سرمایی فرستاده می‌شود و توسط کانال به ساختمان هدایت می‌شود.
  • فیلترها: در هوا آلاینده‌های مختلفی وجود دارد که باید به کمک فیلتراسیون مانع ورود آن‌ها به محل مورد تهویه شد و در بازه زمانی معینی از دستگاه تخلیه گردد. فیلترهای تصفیه هوا دارای انواع متفاوتی هستند که عبارتند از:
  • پیش فیلترهای آلومینیومی: این فیلترها از جنس فلز آلومینیوم بوده و قابلیت شستشو دارند. محل نصب این فیلترها در جعبه مخلوط کننده است. مورد استفاده قرار دادن این پیش فیلترها باعث می‌شود که طول عمر سایر فیلترها افزایش پیدا کند.
  • فیلتر کیسه‌ای: فیلتر تک کیسه‌ای برای فیلتر و حذف ذراتی در اندازه سه میکرون استفاده می‌گردند. جنس قاب اطراف این فیلترها معمولا آلومینیوم یا گالوانیزه است. جنس خود فیلتر برای راندمان‌های زیر 40 درصد از الیاف مصنوعی است. و برای راندمان‌های بالا دارای جنس فایبرگلاس است. محل قرارگیری این فیلترها معمولا بین بین کویل‌ها و میکس باکس است.
  • فیلتر هپا: فیلتر هپا ضد باکتری است. از این فیلتر در دستگاه  هوارسان فضاهای بهداشتی مانند بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. فیلتر هپا دارای راندمان بسیار بالایی است. 

لازم به ذکر است قطعات دیگری نیز وجود دارند که با توجه به شرایط می‌توان آن‌ها را به این دستگاه افزود. از جمله این قطعات رطوبت گیر، رطوبت زن، فن برگشت، بازیاب حرارت و... می‌باشند.

 

بیشتر بخوانید : گرماتاب چیست؟ بررسی انواع گرماتاب

 

اجزاء و قطعات دستگاه هواساز

انواع مختلف هواساز

هواساز، بر اساس ملاک‌های گوناگونی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه به بررسی انواع گوناگون این دستگاه پرداخته‌ایم.

  • بر اساس شکل یونیت، این دستگاه به دو شکل افقی و عمودی تقسیم می‌گردد.
  • دستگاه هواساز بر اساس نوع کنترل جریان هوا، در دو گروه حجم ثابت و حجم متغیر قرار داده می‌شود. در نوع حجم ثابت این دستگاه، جریان هوای خارج شده از دستگاه دارای نرخ ثابت است و با تغییر دمای خارج شده از دستگاه، امکان تغییر هوای درون ساختمان فراهم می‌گردد. در دستگاه با حجم متغیر، دمای هوای خارج شده از هواساز ثابت است و دمای درون ساختمان با تغییر دادن حجم هوادهی دستگاه تنظیم می‌شود.
  • این دستگاه بر اساس کاربرد به سه دسته معمولی، هایژنیک و سقفی توکار تقسیم می‌شود. بدنه نوع معمولی از جنس گالوانیزه می‌باشد. این نوع مناسب فضاهایی می‌باشد که نیاز مبرمی به هوای تمیز و پاک در آن محیط‌ها احساس نمی‌شود. از نوع هایژنیک برای فضاهایی مانند بیمارستان‌ها که نیازمند هوای کاملا استریل هستند استفاده می‌شود. از نوع سقفی توکار این دستگاه در فضاهایی مانند رستوران‌ها استفاده می‌گردد. یکی از دلایلی که باعث استفاده از این نوع هواساز می‌شود عدم فضای کافی جهت نصب دستگاه در پشت بام است. 
  • بر اساس زون بندی نیز به دو نوع تک منطقه‌ای  که صرفا دارای یک خروجی هوا است و چند منطقه‌ای که دارای بیش از یک خروجی هوا می‌باشد، تقسیم می‌گردد.

 

 

دسته بندی کلی دستگاه‌هایوراهنمای تهیه آن

در یک تقسیم بندی کلی دستگاه هواساز، در دو گروه صنعتی و ساختمانی قرار می‌گیرد. هواساز

آپارتمانی یا ساختمانی، در مقایسه با هواسازهای صنعتی دارای ابعاد کوچک‌تری هستند. هواساز آپارتمانی از لحاظ نوع فیلترهای به کار رفته در دستگاه نیز با نوع صنعتی این دستگاه تفاوت دارد.

34c6198d-2dbb-41cd-b500-78e294325562

برای دریافت مشاوره رایگان جهت خرید این محصول به وب سایت سهند هواساز مراجعه کنید

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied