شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

آموزش قالب‌ سازی در قالب ایران

یکی از مهم‌ ترین ابزارهایی که برای تولید قطعات مختلف استفاده می‌شوند قالب ‌ها می‌باشند که باید باتوجه ­به جنس مواد و اندازه آن‌ها با جزئیات مختلفی تولید شوند تا بتوان توسط این قالب‌ها قطعات زیاد و مختلفی را تولید کرد. این قالب‌ها خودشان هم باید جنس خوب و مرغوبی داشته باشند تا موجب تولید قطعات باکیفیت شوند و در تولید قالب باید دقت زیادی داشت تا مواد اولیه تولیدی آن‌ها خلوص بالایی داشته باشند و از طریق طرح‌های دقیقی که توسط کامپیوتر به دستگاه تولید کننده قالب داده می‌شود موجب تولید هرچه بهتر قالب شود.

آموزش قالب‌ سازی در قالب ایران

 امروزه قالب‌ سازی یکی از مشاغلی محسوب می‌شود که افراد زیادی از طریق این شغل به درآمد رسیده‌اند و شرکت‌های زیادی در این زمینه شغلی فعالیت دارند. قالب ‌سازی یکی از رشته‌های شغلی است که برای ساخت آن باید طرح موردنظر در نرم ‌افزارهای گوناگون طراحی شده و برای این کار می‌توان آموزش‌های لازم را از طریق فضاهای مجازی و یا شرکت و آموزشگاه‌های مختلف به دست آورد. نرم‌ افزارهایی که برای تولید این قالب‌ها موردنیاز است چندین نرم ‌افزار هستند که یکی از آن‌ها کتیاست که محیط این نرم‌ افزار بسیار پیچیده است و کار با آن فقط توسط افرادی انجام می‌شود که آموزش‌های لازم را دیده‌اند و تجربه کافی برای نقشه‌ کشی و طراحی توسط این دستگاه را دارند.

برای کار با این نرم ‌افزار باید دقت بالایی در طراحی قالب داشته باشید و تمامی جزئیات از جمله ابعاد و جنس قطعه را به نرم‌ افزار بدهید تا طراحی بهتری انجام شود و پس از تولید قالب قطعه را به‌ درستی تولید کند. در این مقاله می‌خواهیم آموزش‌ هایی درباره قالب ‌سازی دهیم تا با انواع قالب‌ ها آشنا شوید.

 

دسته‌ بندی قالب‌ سازی

قالب‌ سازی در انواع دسته‌های قالب پلاستیکی، قالب آهنگری، قالب پرس و قالب ریخته‌ گری تقسیم می‌شوند که قالب ریخته‌ گری از مهم‌ترین دسته‌های آن محسوب می‌شود و از سه روش دایکاست، ریژه و ماسه‌ ای تشکیل می‌شود. برای مثال از روش قالب دایکاست برای تولید قطعات آلومینیومی با ضخامت یک و نیم تا ۱۵ میلی‌ متر استفاده می‌شود و روش ریژه برای ساخت قطعات آلومینیومی است که ضخامت یکنواختی ندارند یعنی در یک قسمت از قطعه ضخامت دو میلی‌متر است و در قسمت دیگر آن کم و یا زیاد می‌شود که این روش بسیار مناسب است. روش ماسه‌ ای هم برای تولید قطعات فلزی بکار می‌رود تا این قطعات بادقت بالایی تولید شوند.

از قالب تزریق پلاستیک برای تولید قطعات مختلف پلاستیکی استفاده می‌شود که این قالب‌ها از جنس فولاد هستند و دوام بسیار بالایی دارند. قالب ‌های تزریق پلاستیک برای ساخت قطعات در تعداد بالا مورداستفاده قرار می‌گیرند و از نظر هزینه بسیار به‌ صرفه هستند زیرا می‌توان چندین میلیون قطعه را با استفاده از این قالب تولید کرد. برای ساخت قالب‌ های تزریق پلاستیک باید پلاستیک را از طریق یک دستگاه روی یک قالب قرارداد و عملیات هوادهی و هواکشی آن به‌ خوبی انجام شود تا این مواد به‌ درستی روی آن قرار گیرند و بتوان یک قالب بدون حباب و بدون آسیب و عیب را تولید کرد.

آموزش و روش ساخت قالب سنبه ماتریس

برای ساخت سنبه ماتریس روش‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها ساختن ساده این قالب‌ هاست که فقط یک استپ ایستگاهی قبل و بعد از ماتریس قرار می‌گیرد تا قطعه تولد شود. برای طراحی سایدکاتر ابتدا توسط محاسبات فنی عرض ورق را به دست می‌ آورند سپس در قسمت بالا و پایین یک سنبه قرار می‌ دهند تا عمر قالب افزایش یابد و سرعت تولید قطعات افزایش خوبی داشته باشد. دقت تولید در این روش بسیار بالاست و قطعه تولید شده کیفیت خوبی دارد.

از دیگر قالب‌ های سنبه ماتریس می‌توان به قالب کوبش اشاره کرد که با برخوردهایی که با صفحه انجام می‌شود موجب شکل‌ پذیری صفحات می ‌شود. در این روش باید صفحات به‌ صورت ثابت زیر قالب قرار گیرند تا کوچک ‌ترین حرکتی نداشته باشند و کوبش در محل درستی انجام شود. در این روش می‌ توان حک‌ های مختلفی روی ورقه‌ ها و صفحات قرار دارد. از قالب‌ سنبه ماتریس هم استفاده‌ های زیادی می‌شود و در صنایع مختلف از این قالب‌ ها استفاده می‌کنند. بسیاری از حک‌ها و جزئیاتی که روی اجناس مختلفی می‌بینید توسط قالب‌ های سنبه ماتریس اتفاق افتاده و به دلیل اینکه این قالب‌ ها را می‌توان با جزئیات بسیار بالایی طراحی کرد برای ساخت قطعات ریز و با جزئیات بالا مناسب هستند.

ساخت قالب

قالب ‌های فلزی

برای تولید این قالب ‌ها هم ابتدا باید طرح و نقشه اولیه توسط نرم ‌افزار و مهندسان انجام شود که حتماً باید جنس قالب را در نظر بگیرند و باتوجه‌ به ابعاد قالب آن را بسازند. این قالب‌ ها برای تولید بسیار پرکاربرد هستند و از قالب‌ های فلزی در صنایع زیادی استفاده می‌شود. این قالب‌ها را می‌توان در اندازه‌های کوچک و بزرگ و با داشتن جزئیات زیادی طراحی کرد که دوام خوبی هم داشته باشند و بتوان چندین سال از آن‌ها بدون عیب‌ و نقص استفاده کرد و برش و خمش هم در این قالب‌ ها به‌ راحتی انجام می‌شود یا در مکان‌هایی از این قالب عملیات کشش را انجام می‌ دهند تا قطعه به‌ درستی تولید شود.

شرکت‌ های زیادی هستند که انواع قالب فلزی را توسط ورقه‌ های فلزی نازک و ضخیم تولید می‌ کنند و این قالب‌ ها از جنس‌های مختلفی تولید می‌ شوند که به‌ راحتی قابل‌استفاده هستند. انواع قالب‌ ها را می‌ توانید از طریق شرکت‌ های قالب‌ سازی خریداری کنید و باتوجه‌ به نیازی که دارید استفاده کنید. برخی از شرکت‌ها برای تولیدات خود فقط نیاز به قالب فلزی دارند که آن را خریداری می ‌کنند اما در برخی دیگر باید قالب ‌های مختلفی داشته باشند که قیمت هر قالب باتوجه‌ به ابعاد و جنس آن متفاوت است.

قالب ساختن

سخن پایانی

اگر به دنبال کسب آموزش و به‌  دست ‌آوردن اطلاعاتی درباره آموزش طراحی و ساخت انواع قالب‌ ها هستید باید در دوره‌ هایی شرکت کنید که آموزش انواع قالب را به طور کامل توضیح می ‌دهند. ما در این مقاله شما را با تعدادی از قالب‌ ها آشنا کردیم تا بدانید هرکدام از آنها در کجا و برای چه کاری استفاده می‌شوند. تولید قالب و طراحی آن کار دشوار و پیچیده‌ ای است که توسط متخصصان انجام می‌شود و برای بادگیری آن حتماً تجربه و آموزش لازم است. خرید قالب‌ ها هم به‌ صورت‌ های مختلف حضوری و غیرحضوری امکان ‌پذیر است که در روش غیرحضوری می ‌توانید با صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به خرید قالب ‌ها اقدام کنید و آن‌ها را در محل مورد نظرتان تحویل بگیرید.

منبع:https://www.ghalebiran.com/

***

این مطلب رپرتاژ بوده و پایگاه خبری شمانیوز صحت و یا عدم صحت مطلب فوق را تایید نمیکند و مسیولیت حقوقی آن هیچ ارتباطی با شمانیوز ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied