شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ اگهی

آسانسور و بررسی انواع آن

آسانسور که نام دیگر آن بالابر میباشد، امروزه به عنوان یک وسیله بسیار پرکاربرد در آپارتمان های مختلف به کار گرفته می شود. در حقیقت می توان اینطور بیان کرد که در ساختمان سازی مدرن و امروزی، آسانسور دارای یک نقش بسیار اساسی است. امروزه ساختمان های آسمان خراش بسیار زیادی را شاهد هستیم که اگر آسانسور در آنها به کار برده نشود، عملاً استفاده از آنها غیرممکن است. آسانسور به عنوان یک اتاق متحرک، در ساختمان ها به کار برده می شود که افراد وارد آن شده و در بین طبقات جابجا می شوند.

آسانسور و بررسی انواع آن

مهمترین کاربرد و مزیتی که آسانسور در ساختمان های امروزی ایجاد می‌کند، این است که افراد بدون هیچ دردسری در بین طبقات مختلف جابجا شده و همچنین کالاهای سنگین خود را نیز تحمل می کنند. آسانسور به وسیله یک موتور الکتریکی به حرکت در می‌ آید. با توجه به سنسور ها و بردهای الکترونیکی و همچنین متریالی که برای آسانسور به کار برده می شود، کیفیت آن سنجیده می شود. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به معرفی مدل های پرکاربرد آسانسور بپردازیم:

آسانسور از نوع هیدرولیک

یکی از انواع پرکاربرد آسانسور، نوع هیدرولیک آن می باشد که کاربردهای متفاوتی داشته و علاوه بر این که می توان برای جابجایی افراد از آن استفاده کرد، این امکان وجود دارد که کالاهای سنگین را نیز با استفاده از آن جابجا کرد. جک های هیدرولیکی بسیار قدرتمندی در آسانسور استفاده می‌شود که این جک ها خود انواع مختلفی دارند. مکانیزم عملکرد این آسانسور به این صورت است که در جک های هیدرولیکی با استفاده از فشار روغن و به کمک دستگاهی به نام پاوریونیت، قدرت به پیستون ها منتقل شده و سبب حرکت کابین میشود.

آسانسور و بررسی انواع آن

آسانسور هیدرولیک

از جمله مهمترین مزایایی که این نوع اتاقک متحرک دارد، این است که هیچ نیازی به تاسیس موتورخانه برای آن وجود ندارد. آسانسور هیدرولیکی نسبت به انواع مختلف آن، حجم و فضای کمتری را به خود اختصاص می دهد. در نتیجه برای جای گذاری آن در ساختمان هایی که ابعاد کمی دارند، گزینه بسیار مناسبی است. دیگر مزیت این اتاقک متحرک، این است که در مقایسه با انواع دیگر آسانسور مانند آسانسور کششی، قدرت بیشتری داشته و در نتیجه گزینه بهتری برای حمل کالاهای سنگین هستند. این بالابر دارای تنظیمات دقیقی برای توقف در بین طبقات مختلف می باشد. همچنین حرکت بسیار نرمی داشته و تکان‌های ناگهانی که سبب ترسیدن افراد در هنگام حرکت می شود را ندارد.

آسانسور کششی

اگر به ساختمانهای قدیمی مراجعه کنید، قطعاً در آنها آسانسور کششی وجود خواهند داشت. این نوع اتاقک متحرک به عنوان یکی از قدیمی ترین نمونه ها شناخته  میشود. عملکرد این نوع آسانسور به این صورت است که بین سیم بکسل و فلکه کشش موتور یک نیروی اصطحکاک ایجاد شده که زمینه ساز حرکت این نوع آسانسور و اتاق آن میشود. برای این نوع اتاقک متحرک یک وزنه متصل به دو سیم بکسل تعبیه می‌شود. این وزنه توسط یک قرقره در مدار قرار می گیرد و باعث حرکت در جهت بالا و یا پایین میشود.

 

از جمله مزایای این نوع آسانسور در مقایسه با نوع هیدرولیک این است که سرعت بالاتری داشته و افراد سریعتردر بین طبقات جابجا می شوند. همچنین این نوع آسانسور گزینه مناسب تری جهت استفاده در ارتفاعات بلند هستند. حرکت این نوع آسانسور، بسیار نرم و روان بوده و افرادی که در اتاق آن قرار میگیرند اصلاً متوجه جابجایی بین طبقات نمی شوند. البته کیفیت متریالی که در ساخت این نوع آسانسور استفاده می شود در کیفیت حرکت آن تاثیر بسیار زیادی دارد.

آسانسور MRL

آسانسور MRL یکی از انواع به روز و جدید آسانسور حسوب می شود که امروزه رقابت بسیار زیادی بین کمپانی‌های مطرح تولید کننده آسانسور در سراسر دنیا به‌ وجود آورده است. از دیگر نام هایی که برای این نوع آسانسور در نظر گرفته می شود، ارابه موسیقی است. این اتاقک متحرک به موتورخانه احتیاج ندارد. برای ایجاد حرکت در نوع MRL به یک موتور سبک و در ابعاد کوچک احتیاج است. این موتور، به درون چاه بالابر وارد شده و با استفاده از شاسی تعبیه شده در قسمت بالای چاه بر روی ریل های تعبیه شده قرار می گیرد.

طراحی آسانسور MRL باعث میشود تا فضای بسیار کمی در ساختمان اشغال شود. قطعات به کار رفته در این نوع آسانسور بسیار کم حجم هستند و سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارند. نصاب ها این نوع آسانسور را بسیار دوست دارند چرا که نصب آن بسیار سریع انجام می شود. همچنین پیمانکاران نیز به این نوع بالابر بسیار علاقه دارند چرا که هزینه های نهایی ساختمان را تا حدود زیادی کاهش می دهد. این نوع اتاقک متحرک در سراسر دنیا طرفداران بسیاری داشته و جزو محبوب‌ترین انواع بالابر در کشورهای پیشرفته دنیا مانند انگلیس و آمریکا میباشد.

آسانسور مغناطیسی

اگر امنیت برای شما مهم است بهترین گزینه برای شما بالابر مغناطیسی است این نوع بالابر مدرن ترین در بین سایر انواع آن می باشد. نکته منفی که درباره آن وجود دارد این است که قیمت بسیار بالایی دارد و هزینه نصب آن نیز به نسبت سایر آسانسور ها، بالاتر است. مکانیزم حرکت این نوع بالابر با استفاده از کابل و موتور می باشد. مزیت پر اهمیت بالابر مغناطیسی این است که شما می‌توانید درون یک حفره تعبیه شده، برای آسانسور چند اتاقک در نظر بگیرید که به صورت همزمان فعالیت داشته باشند. این نوع بالابر به عنوان یک انقلاب عظیم در صنعت اسانسور ها به حساب می آید و باعث می‌شود تا برای ساخت انواع مختلف آسمان‌خراش‌ها دیگر محدودیت جابجایی وجود نداشته باشد.

آسانسور و بررسی انواع آنآسانسور مغناطیسی

بالابر پنوماتیک

اگر شما یک خانه دوبلکس و یا نهایتاً چهارطبقه دارید، بهترین گزینه برای شما استفاده از آسانسور پنوماتیک است. خانه های دوبلکس معمولاً فضای کمی داشته و با توجه به اینکه این نوع اتاقک متحرک، حجم کمی را در بر می گیرد گزینه مناسبی است. فضای مورد نیاز برای نصب این نوع آسانسور چیزی در حدود یک متر مربع می باشد. برای راه اندازی این نوع آسانسور نیاز است تا شما یک حفره مخصوص آسانسور تعبیه کنید و یا یک موتورخانه راه‌اندازی کنید. برق مورد نیاز برای این آسانسور می‌تواند از نوع تک فاز باشد که ایمنی را بالا برده و خطر برق گرفتگی را تا حد بسیار زیادی، کاهش می دهد. ظرفیت افرادی که می‌توانند سوار اتاق بالابر شوند محدود بوده و نهایتاً با توجه به متریال ساخته شده برای آن می‌تواند چیزی در حدود ۲۵۰ کیلوگرم وزن را تحمل کند.

 

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شمانیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied