شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

7 نکته طلایی برای استفاده آسانسور در خانه

نرخ حوادث آسانسور در جهان تنها یک درصد است که این میزان از نصف نصف حوادث و تصادفات خودرویی در جهان هم کمتر است. با این حال حس گیر افتادن داخل یک جعبه فلزی ترس و وحشت و اضطراب را به همراه دارد. حوادثی مانند گیرکردن لباس به درب اسانسور و سقوط آسانسور از شایع ترین حوادث استفاده از آسانسور در جهان به شمار می روند. البته اقداماتی وجود دارند که می توانند خطرات استفاده از آسانسور را به حداقل برسانند. این بار سعی داریم به بررسی نکات برای استفاده از آسانسور خانگی و عمومی بپردازیم. در این مقاله هرآنچه برای استفاده آسانسور نیاز است بدانید آورده شده است تا بتوانید با خیال آسوده از آسانسور خانه تان استفاده کنید.

 

چگونه از آسانسور بهتر استفاده کنیم

سازمان استاندارد ملی ایران با هدف ایمنی مسافران آسانسور الزامات خاصی برای بازرسی های استاندارد اولیه و استاندارد ادواری آسانسور تصویب کرده و به اجرا در آورده است تا به موجب آن ساکنین ساختمان با نکاتی که باید برای آسانسور رعایت شود آشنا شوند که نکات استفاده از آسانسور عبارتند از:

  1. رعایت ظرفیت آسانسور

اصلی ترین مورد از نکاتی که باید برای آسانسور رعایت شود ، ظرفیت آسانسور مغازه فروشگاه، مراکز مختلف و هر مکان عمومی دیگری است. قبل از ورود به آسانسور تعداد مسافران را چک کنید. تعداد مجاز مسافران داخل آسانسور روی کابین آسانسور حک شده است و شما می توانید ببنید. پس زمانی که متوجه ازدحام جمعیت شدید، هرگز سوار آسانسور نشوید و منتظر آسانسور بعدی باشید. پس از خروج آسانسور، برای آسانسور بعدی شستی را فشار دهید. تا کابین به طبقه شما برسد و بعد سوار آسانسور شوید. فراموش نکنید که هنگام رسیدن آسانسور باید ابتدا مسافران نزدیک‌ تر به درب، وارد آسانسور شوند.

  1. ممانعت از بسته شدن درب آسانسور

ممانعت از بسته شدن درب آسانسور از نکات مهم برای استفاده و نگهداری آسانسور می باشد. در صورت باز نشدن درب های آسانسور ساختمان خود، زمانی که داخل آسانسور هستید، سعی نکنید درها را به زور باز کنید. هرگز آسانسور را در طبقات، برای رسیدن اطرافیانتان نگه ندارید. به جای قرار دادن هر مانعی جلوی سنسورها، از دکمه باز کردن درب استفاده کنید. هم چنین کشیدن درب آسانسور در هنگامی که کابین توقف نکرده، منجر به خرابی قفل درب می شود.

  1. نداشتن ترس و اضطراب بی جهت

بی جهت به خودتان استرس ندهید. درهای آسانسور خانگی یا عمومی بدون حضور کابین در طبقه مورد نظر باز نخواهند شد. ایمنی آسانسور اجازه نمی دهد تا درهای کابین آسانسور بدون اینکه کامل به طبقه برسند به طور کامل باز شوند.

  1. بالا و پایین نپریدن در آسانسور

یکی دیگر از نکات مهم برای استفاده آسانسور ایمن و استاندارد بالا و پایین نپریدن داخل آسانسور ساختمان تان است. زیرا در صورت پریدن داخل آسانسور ترمز ایمنی کابین یا ریل راهنما درگیر می شود و منجر به خرابی آسانسور می شود و شما در کابین آسانسور گیر خواهید کرد.

  1. استفاده درست از دکمه ‌های آسانسور

برای استفاده از آسانسور دکمه مربوط به طبقه مورد نظر را فشار دهید و سپس صبر کنید تا کابین به طبقه مورد نظر برسد و به مسافران دیگر اجازه دهید تا از آسانسور خارج شوند، سپس دکمه را بفشارید . حتما به موقع دکمه آسانسور را فشار دهید و قبل از رسیدن به طبقه که در آن منتظر آسانسور هستید، دکمه را مرتبا فشار ندهید زیرا فشردن پیاپی دکمه آسانسور، موجب زود رسیدن آن نمی شود.

  1. رعایت ادب و رفتار احترام ‌آمیز

قبل از سوار شدن به داخل آسانسور ابتدا اجازه دهید افراد از آسانسور خارج شوند سپس نسبت به ورود اقدام کنید. افراد با نیازهای ویژه، مانند افراد معلول یا سالمندان، در استفاده از آسانسورها اولویت دارند. در داخل آسانسور، بهتر است فاصله مناسب با دیگران را رعایت کنید. این کار باعث کاهش احتمال تماس ناخواسته داخل آسانسور خواهد شد. هم چنین در هنگام خروج از آسانسور، مسافرانی که در جلوی شما ایستاده اند را هل ندهید.

 

  1. استفاده نکردن از آسانسور در صورت آتش سوزی

هنگام آتش سوزی همیشه باید به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید.اما اگر در هنگام آتش سوزی در فروشگاه یا هر مکان دیگری داخل آسانسور بودید و صدای زنگ هشدار حریق به صدا در آمد، به این معنی است که آتش سوزی اضطراری وجود دارد.

آسانسورها همواره در شرایط امن هستند. سنسورهای حرارتی سیگنالی را به پنل کنترل آتش ارسال می کنند. در این لحظه سطح خروجی تعیین شده باز می شود. می توانید از درها خارج شوید اگر آتش در سطح خروجی باشد، آسانسور فروشگاهی به طبقه دیگری منتقل می شود تا بتوانید از آن خارج شوید.

 

 

نکاتی برای استفاده بهتر از آسانسور

آسانسور یک وسیله عمومی است و بنابراین بایستی برخی از آداب را نیز در هنگام استفاده از آسانسور خانه تان رعایت کنید:

  • هنگام سوار شدن، صبر کنید مسافران خارج شوند و سپس شما وارد آسانسور بشوید.
  • بلند صحبت کردن با تلفن همراه و تولید صداهای بلند باعث ایجاد مزاحمت برای سایرین می شود
  • شخصی که کنار دکمه های آسانسور ایستاده وظیفه فشردن دکمه مورد نظر برای دیگران را ندارد.
  • زمانی که آسانسور در طبقه مورد نظر شما ایستاد، فورا از آسانسور خارج شوید و منتظر افراد پشت سر خود نباشید.

 

نکات ایمنی برای استفاده از آسانسور

اسانسور همواره باید در شرایط ایده ال امن و راحت قرار داشته باشد اما لازم است برای جلوگیری از بروز هر گونه حادثه برخی نکات ایمنی را هم رعایت کنید:

  • زمانی که آسانسور به طور ناگهانی متوقف شد، آرامش خود را حفظ کنید.
  • سعی کنید در کابین آسانسور، نزدیک دیوار ها بایستید
  • با تلفن اورژانس داخل کابین دیگران را مطلع سازید
  • هرگز سعی نکنید آسانسوری که به طرز غیر عادی توقف کرده را ترک کنید.
  • درصورت باز شدن درب آسانسور زمانی خارج شوید که اسانسور هم سطح طبقه قرار گرفته باشید.
  • تمام موارد ایمنی توسط کارشناسان شرکت آسانسور رعایت می شود. برای اطمینان از بابت امنیت و کیفیت آسانسور خانه تان بهترین انتخاب شرکت پارس ایمن بالابر است . شما می توانید با خرید آسانسور با قیمت مناسب و کیفیت بالا از ایمنی آسانسور خود اطمینان پیدا کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied