شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

چه عللی سبب هوا گرفتن پمپ هیدرولیک می‌شود؟

فروشگاه قطعات هیدرولیک صنعت هیدرولیک فعالیت خود در زمینه هیدرولیک را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرد. صنعت هیدرولیک با ارائه و به کارگیری معتبرترین برندهای جهانی در زمینه پمپ‌های هیدرولیک توانسته است، جایگاه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص دهد.

چه دلایلی می‌تواند سبب هوا گرفتن سیستم هیدرولیک گردد؟

5 دلیل زیر می‌تواند زمینه ورود هوا به داخل سیستم هیدرولیک را فراهم نماید:

  1. کمبود مقدار روغن هیدرولیک از میزان استاندارد تعریف شده برای سیستم: همواره باید حواستان به سطح روغن داخل مخزن سیال هیدرولیک باشد. چرا که کاهش سطح روغن از میزان استاندارد سبب ایجاد فضای خالی شده و این فضای می‌تواند سبب ورود هوا مدا هیدرولیک گردد.
  2. انسداد در لوله های رفت و برگشت سیال هیدرولیک: اگر به هر دلیلی مسیر رفت و برگشت روغن دچار گرفتگی شود باید حتما نسبت به رفع آن اقدام نمایید. چرا که می‌تواند سبب هوا گرفتن سیستم شود.
  3. استفاده از سیال نامرغوب و غیراستاندارد: استفاده از سیال غیراستاندارد و تقلبی بسیار سریعتر ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند و در اثر کارکرد طولانی مدت پمپ و بالا رفتن دمای سیال سبب ایجاد لجن و آلودگی در مسیر رفت و برگشت سیال شود و انسداد ایجاد نماید. این انسداد همانطور که در مورد شماره 2 بیان شد، سبب هوا گرفتن سیستم خواهد شد.
  4. سرویس نادرست پمپ هیدرولیک: در هنگام سرویس یک سیستم هیدرولیک باید از هواگیری صحیح آن اطمینان به عمل آورید. اگر سرویس سیستم غیراصولی انجام گیرد، می‌تواند سبب باقی ماندن هوا در سیستم گردد و مشکلات ناشی از وجود هوا در سیستم گریبان گیر شما شود.
  5. کارکرد نامنظم سیستم: در صورتی که متوجه کارکرد نامنظم و ناپیوسته سیستم خود شدید به تنظیم و تعمیر سیستم مبادرت ورزید. چرا که می‌تواند سبب ورود هوا به سیستم هیدرولیک شود.

علائم وجود هوا در سیستم هیدرولیک

7 مورد زیر از علائم وجود هوا در سیستم هیدرولیک است که حتما باید به آن‌ها توجه نمایید:

  1. کف کردن سیال هیدرولیک به دلیل وجود حباب‌های هوا
  2. حرکات غیرطبیعی عملگرهای هیدرولیک مانند جک
  3. شنیده شدن صداهای غیرعادی و گاها آزاردهنده از سیستم
  4. از بین رفتن واشرها و آب‌بندهای سیستم به مرور زمان سریعتر از زمان معمول برای تعویض و سرویس آن‌ها
  5. داغ شدن خارج از حد معمول سیستم که عدم توجه به این مورد سبب آسیب جدی به تجهیزات خواهد شد.
  6. کاهش محسوس بازدهی سیستم
  7. ایجاد نشتی در اتصالات، شیرها و پمپ‌ها

وجود هوا در سیستم هیدرولیک چه تاثیری بر پمپ هیدرولیک دارد؟

سیستم هیدرولیک که از انواع مختلف پمپ‌ها اعم از پمپ پیستونی، دنده‌ای و کارتریجی تشکیل شده است، در صورت نفوذ هوا در سیستم می‌تواند اثرات منفی زیر را بر روی پمپ‌ها بگذارد:

  1. کاهش راندمان و کارایی سیستم: نیروی مکانیکی ایجاد شده در سیستم هیدرولیک توسط جریان سیال ایجاد می‌شود. وجود حباب‌های هوا در سیال، جریان سیال را با اختلال مواجه نموده و این اختلال سبب اختلال در نیروی مکانیکی ایجاد شده می‌گردد. نتیجتا راندمان و عملکرد سیستم کاهش می‌یابد.
  2. افت فشار سیستم
  3. آسیب رسیدن به قطعات حساس سیستم

آموزش نحوه هواگیری پمپ‌های هیدرولیک

برای هواگیری انواع پمپ هیدرولیک به این 4 روش عمل کنید:

  1. خارج کردن هوای سیستم: معمولا در بخش انتهایی پمپ‌ها شیرهای خروجی برای تخلیه وجود دارد. با باز کردن این شیرها می‌توانید هوای سیستم را تخلیه کنید. در صورت مجهز نبودن پمپ به شیرهای تخلیه، با باز کردن شیرهای اطراف اقدام به تخلیه هوای سیستم کنید.
  2. تشخیص نشتی‌های سیستم و برطرف کردن آن‌ها: همانطور که پیش از این گفتیم وجود نشتی در سیستم یکی از مهمترین دلایل نفوذ هوا به داخل سیستم هیدرولیک است. برای رفع این مشکل حتما در ابتدا به بررسی قسمت‌هایی که نشتی رخ می‌دهد بپردازید. قسمت‌هایی مانند سیلندرها، درزها، شیرها و لوله‌ها و دیگر اتصالات. در صورت وجود نشتی در این قسمت‌ها به برطرف کردن آن بپردازید.
  3. بررسی مخرن سیال و سیستم انتقال سیال: حتما بررسی کنید که مخرن سیال دچار مشکلی نباشد. چرا که در صورت وجود مشکل در این قسمت، سطح سیال کاهش یافته و سبب نفوذ هوا به داخل سیستم می‌گردد. همچنین سیستم انتقال سیال را به طور کامل ارزیابی نموده و از عدم وجود مشکل در آن اطمینان حاصل کنید.
  4. رفع مشکلات مربوط به شرایط محیطی: درجه حرارت و فشار محیط 2 فاکتور خیلی مهم در کارکرد پمپ و سیستم هیدرولیک است. برای رفع مشکلات مربوط به شرایط محیطی کارهای زیر را انجام دهید:
  • کنترل درجه حرارت محیط
  • کنترل فشار
  • تعمیر، سرویس و مراقبت‌های مکرر و منظم دوره‌ای.
  1. استفاده از تجهیزات تخصصی برای هواگیری سیستم هیدرولیک:

پس از انجام اقدامات بالا و تصمیم برای شروع بکار دوباره سیستم، از تجهیزات هواگیری نیز حتما استفاده نمایید:

  • استفاده از مخرن هواگیری: از این مخزن برای جمع آوری هوای داخل سیستم استفاده می‌شود.
  • منیفولد هواگیری: از این وسیله به منظور توزیع هوا و جلوگیری از ورود آن به سیستم هیدرولیک استفاده می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا به طور کامل و مختصر، در مورد چرایی هوا گرفتن سیستم هیدرولیک، علائم وجود هوا در سیستم هیدرولیک و نحوه هواگیری این سیستم‌ها صحبت کنیم. از آنجایی که امروزه در بسیاری صنایع از تجهیزات هیدرولیک برای تولید و بسیاری کارهای دیگر مرتبط با انتقال نیرو استفاده می‌شود، لذا توجه به سلامت کارکرد این سیستم‌ها برای عدم افت راندمان صنایع بسیار حائز اهمیت است. استفاده از تجهیزات باکیفیت و پرسنل متخصص برای پایش و تعمیر و نگه‌داری این سیستم‌ها میتواند در جلوگیری از ایجاد مشکلاتی همچون هوا گرفتن سیستم بسیار موثر باشد و از اعمال هزینه‌های اضافی و ناخواسته بر صنایع جلوگیری کند.

فروشگاه قطعات هیدرولیک صنعت هیدرولیک فعالیت خود در زمینه هیدرولیک را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرد. صنعت هیدرولیک با ارائه و به کارگیری معتبرترین برندهای جهانی در زمینه پمپ‌های هیدرولیک توانسته است، جایگاه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص دهد. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات هیدرولیک انواع ماشین آلات راهسازی و ساختمانی از جمله انواع پمپ هیدرولیک، هیدروموتور، الکتروموتور و سایر لوازم جانبی می‌توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کنید:

آدرس سایت: sanat-hydraulic.com

شماره های تماس:

021-66690444

021-66699902

021-66637000

09121777527

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied