شمانیوز
شما نیوز

رپورتاژ آگهی/

پرکاربردترین انواع کشتی تجاری در صنعت حمل دریایی

اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد انواع این کشتی‌ها هستید، مطالعه این مقاله، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

پرکاربردترین انواع کشتی تجاری در صنعت حمل دریایی

با‌توجه‌به آخرین آمار منتشر شده توسط موسسه آلفا‌لاینر در سال ۲۰۲۳، کشتی‌های حامل کانتینر بالغ بر ۳۳۹ میلیون و ۴۷۱ هزار و ۲۰۵ تن کالا را در سراسر جهان جابه‌جا کرده‌اند. این آمار شوکه کننده، نشان از اهمیت بالای انواع کشتی‌های تجاری در سراسر جهان دارد. در واقع حمل‌ونقل دریایی، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های ارسال بار در سراسر جهان است. برای حمل هر نوع بار نیز، کشتی تجاری خاصی طراحی شده است. اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد انواع این کشتی‌ها هستید، مطالعه این مقاله، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

1. کشتی باری کانتینری؛ مخصوص حمل کانتینر به سراسر جهان

کشتی های کانتینری برای حمل کانتینرهای بزرگ طراحی شده‌اند. کانتینرهای حمل‌و‌نقل به اندازه یک کامیون با ابعاد 20 فوت در 8 تا 10 فوت با 8 فوت ارتفاع هستند. این کانتینرها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوان به راحتی از طریق قطار، کامیون و حمل با کشتی بدون هیچ مشکلی جابه‌جا کرد. این کشتی‌های مخصوص حمل کانتینر در تجارت خطی هستند و کالاها را از یک نقطه به نقطه دیگر در سراسر جهان تحویل می‌دهند. از این نوع کشتی، برای حمل و نقل کالاهای تولید شده مانند مواد غذایی فرآوری شده، الکترونیک، ماشین آلات، قطعات یدکی، مبلمان و ابزار در جهان استفاده می‌شود.

2.‌ Bulk Carrier؛ کشتی تجاری حمل مواد اولیه

کشتی‌های حمل مواد اولیه به‌عنوان یکی از موتورهای اقتصادی جهان، مواد اولیه ضروری را برای صنایع مختلف از کشاورزی گرفته تا تولید سنگین حمل می‌کنند. این کشتی‌ها با نام‌های bulkees یا frights نیز شناخته می‌شوند و با دریچه‌های هیدرولیکی بزرگی که انبارهای آن را پوشانده‌اند، قابل تشخیص هستند. این کشتی‌ها برای حمل مواد خام بسته بندی نشده مانند چوب، غلات، سنگ معدن و زغال سنگ یا حتی صادرات فولاد و آهن طراحی شده‌اند. طول bulkees حدود 800 تا 1200 فوت بوده و 15 تا 18 درصد از کل ناوگان تجاری را تشکیل می‌دهند.

3.‌ Ro-Ro Vessels؛ کشتی مخصوص حمل وسایل نقلیه

کشتی‌‌های Ro-Ro Vessels که از سر کلمات (Roll-on/Roll-off) گرفته‌ شده است، برای حمل وسایل نقلیه چرخدار مانند اتومبیل، کامیون، تراکتور و تریلر طراحی شد‌ه‌اند و در واقع این کشتی‌ها مانند یک گاراژ بزرگ شناور هستند. وسایل نقلیه را وارد کشتی کرده و در جای مخصوص پارک می‌کنند؛ سپس وسیله نقلیه را قفل کرده تا در جای خود ثابت بماند.

به‌طور‌کلی، این کشتی‌ها 500 تا 700 فوت طول دارند. البته کشتی‌های Ro-Ro در مدل‌های مختلفی ساخته می‌شوند. برخی از مدل‌ها فقط برای حمل کامیون مناسب است. در برخی مدل‌های دیگر نیز علاوه‌بر حمل وسایل نقلیه، امکان قرار دادن کانتینر روی آن‌‌ها نیز تعبیه شده و هر دو نوع بار را همزمان جابه‌جا می‌کنند. از نظر ابعاد نیز، ابعاد کوچک این کشتی‌ها برای مسافت‌های کوتاه استفاده شده و کشتی‌های بزرگ، اقیانوس پیما هستند.

4.‌ تانکر‌ها؛ کشتی مخصوص حمل مایعات

تانکرها برای پر کردن شکاف عرضه و تقاضا برای محموله مایع طراحی شدند. تانکر‌، نوع خاصی از کشتی است که برای حمل حجم سنگین محموله مایع به‌صورت فله ساخته شده است و عمدتاً برای حمل نفت و مشتقات آن استفاده می‌شوند. اما از تانکر برای حمل آب، آبمیوه، شراب، مواد شیمیایی و صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تانکرها از نظر ظاهری بسیار شبیه کشتی‌های حمل مواد اولیه یا Bulk Carrier هستند. این کشتی‌ها معمولاً از نظر اندازه بسیار بزرگ هستند و بخش بزرگی از این ناوگان را ابر تانکرها تشکیل می‌دهند. تانکرها را می‌توان بسته به محموله خود به دسته‌های زیر طبقه بندی کرد:

  • تانکرهای نفتی:

    تانکرهای نفتی بر اساس نوع یا درجه فرآورده‌های نفتی که حمل می‌کند، به دو نوع اصلی یعنی تانکر نفت خام و نفتکش تقسیم می‌شوند. تانکر نفت خام برای حمل‌ونقل نفت خام استفاده می‌شود در حالی که نفتکش‌ها نفت تصفیه شده مانند گازوئیل، سوخت جت و بنزین را در سراسر جهان جابه‌جا می‌کنند.

  • تانکرهای گاز:

    تانکرهای گاز نوع اصلاح شده تانکرهایی هستند که برای حمل گازهایی مانند LPG، گاز طبیعی، LNG و Etheline استفاده می‌شوند. این کشتی‌های غول پیکر، بیشتر به کشتی‌های کاملاً تحت فشار، نیمه یخچالی، کاملاً یخچالی، اتیلن، LPG و LNG طبقه بندی می شوند. با استفاده از تانکر‌های گاز، گاز را تحت فشار بالا، دمای بسیار پایین یا هر دو حمل می‌کنند.

  • تانکرهای شیمیایی:

    تانکرهای شیمیایی نوع دیگری از تانکرهای اصلاح شده هستند که برای حمل مواد شیمیایی خطرناک مانند اسید، باز، الکل و سایر مواد شیمیایی واکنش پذیر به صورت فله استفاده می‌شوند. طبق قوانین MARPOL II شرایط بسیار سختگیرانه‌ای برای ایمنی ساخت‌و‌ساز و عملیاتی مربوط به این کشتی‌ها وجود دارد.

  • تانکرهای آبمیوه:

    همان‌طور که از نام آن مشخص است، این تانکرها برای انتقال آب و آبمیوه از مکانی به مکان دیگر استفاده می‌شوند. اگرچه این تانکرها تا حدودی ویژگی‌های مشابهی با تانکرهای شیمیایی دارند، اما مقررات و ایمنی کمتری برای این نوع از تانکر لحاظ می‌شود.

هر یک از این تانکرها برای بار و محموله‌ خود، استاندارد سازی شده است و ایمنی‌های در نظر گرفته شده برای بارهای خطرناک مثل مواد شیمیایی، بسیار بیشتر از بارهای کم خطری مثل آب‌میوه و مایعات خوراکی است.

تقسیم بندی انواع کشتی‌های تجاری جهان از نظر ابعاد

کشتی‌های تجاری از نظر ابعاد و اندازه به 7 دسته تقسیم می‌شوند. ما در ادامه هر یک از این دسته‌بندی‌ها را معرفی کرده و اطلاعات مختصری در مورد هرکدام ارائه خواهیم داد:

نام کشتی

وزن خالص برحسب تن

موارد استفاده

کشتی‌ها و تانکرهای معمولی

10000 تا 60000

نفتکش های کوچک و متوسط برای بارگیری در ساحل

کشتی‌ها و تانکرهای پاناماکس

55000 تا 80000

بزرگترین نفتکشی که از کانال پاناما عبور می‌کند

کشتی‌های Aframax

70000 تا 120000

حمل کشتی‌های بزرگ‌تر در بنادر نه‌چندان عمیق

NewPanamax Ships

80000 تا 130000

حمل نفت از گذرگاه بزرگتر تازه ساخته شده کانال پاناما

کشتی‌های Suezmax

120000 تا 160000

بزرگترین کشتی که از از کانال سوئز عبور می‌کند

کشتی‌ها و تانکرهای VLCC

250000

پرکاربردترین نوع نفتکش در صنعت کشتیرانی

کشتی‌های ULCC

320000 تا 500000

کشتی حامل نفت فوق العاده بزرگ

کشتی‌ها و تانکرهای پاناماکس، مخصوص عبور و مرور در کانال پاناما طراحی شده‌اند و کشتی‌های Suezmax نیز برای حمل بار در کانال سوئز مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین یکی از عوامل مهم در انتخاب کشتی مناسب برای حمل بار، بررسی مسیر کشتی است.

همکاری با شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل؛ امکان ارسال انواع کالا به مقصد مورد نظر

در این مقاله به معرفی انواع کشتی‌های تجاری در سراسر جهان پرداختیم. به‌طور‌کلی کشتی‌های تجاری شامل، کشتی باری کانتینری، Bulk Carrier ،Ro-Ro Vessels و تانکر‌ها می‌شود که با‌توجه‌به نوع بار و محموله کشتی موردنظر را انتخاب می‌کنیم. همکاری با شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل، به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید انواع بار را با کشتی مناسب، حمل کنید.

شرکت هنزا ناو دریا، مجموعه‌ای بزرگ و معتبر در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی است که در زمینه صادرات و واردات انواع کالا به بیش از 20 کشور فعالیت می‌کند. برای استعلام قیمت می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت مجموعه به آدرس (www.hansanav.com) تماس بگیرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied