شمانیوز
شما نیوز

مدیران بورس کالا در نشست مجازی با اتاق بازرگانی مطرح کردند؛

تسهیل تضامین در دستور کار بورس کالا برای رفع موانع

جلسه مجازی کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران صبح امروز با دستور جلسه بررسی «تامین مواد اولیه از بورس کالا، چالش ها و انتظارات در سال ۱۴۰۰» برگزار شد که مدیران ارشد بورس کالای ایران در این نشست نکاتی را در خصوص اقدامات این بورس در حوزه بازارهای مختلف اعلام کردند.

تسهیل تضامین در دستور کار بورس کالا برای رفع موانع

به نقل از کالاخبر،سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در این جلسه مجازی گفت: در حوزه معاملات ورق های فولادی اقداماتی در جهت تسهیل شرایط بازار انجام شد که اولین اقدام، عرضه ورق شرکت هایی بود که از بورس کالا تختال خریده اند. برای نمونه مجتمع گیلان سال قبل پذیرش شد و برای عرضه در بورس ورود کرد تا فشار بر روی فولاد مبارکه کاهش یابد؛ همچنین پذیرش نورد و لوله اهواز هم انجام شده و انتظار داریم سایر شرکت ها هم اقدام به عرضه کنند.

جهرمی در ادامه درخصوص امکان ذخیره سهمیه شرکت ها در سامانه بهین یاب گفت: تا پیش از این در بخش پتروشیمی امکان ذخیره سهمیه وجود داشت اما وزارت صمت اعلام کرد با توجه به تقاضا، سهیمه ها ماهانه در نظر گرفته شود و هم اکنون این موضوع اعمال می شود. 

قرارداد کشف پریمیوم در حوزه آلومینیوم

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا درخصوص بازار آلومینیوم هم گفت: در بازار آلومینیوم اقداماتی در حال پیگیری است. برای مثال پیشنهاد داده ایم که شرکت های بزرگ آلومینیوم قراردادهای بلندمدت و کشف پریمیوم را مدنظر قرار دهند و همچنین انجام معاملات گواهی سپرده و خرده فروشی آلومینیوم هم مورد مذاکره قرار گرفته است.

به گفته جهرمی، صنایع با بهره گیری از قراردادهای بلندمدت در بورس کالا در شرایط التهابات ارزی ریسک خود را پوشش خواهند داد لذا اگر بتوانیم قراردادهای بلند مدت را توسعه دهیم به نفع کل صنعت عمل کرده ایم که امیدواریم اتاق بازرگانی در این زمینه کمک کننده باشد. در این حوزه، قرارداد کشف پریمیوم وکیوم باتوم تجربه موفقی بود که در سال نخست تنها یک خریدار داشت اما در قرارداد اخیر، ۱۹ خریدار وارد معاملات شدند و در پایان ۹ خریدار موفق به انعقاد قرارداد و تامین مواد اولیه خود شدند. 

اثرات تسهیل تضامین

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره ای به تسهیل تضامین در بورس کالا نیز داشت و گفت: در حوزه فولاد، القایی ها در ابتدای سال قبل ۱۰۰۰ تن تا ۲ هزار تن عرضه داشتند اما امروز این میزان به ۲۵ هزار تن عرضه هفتگی رسیده که ناشی از تسهیل تضامین است. در واقع بورس کالا به این نتیجه رسیده که اگر بخواهیم تنوع بخشی در عرضه کنندگان داشته باشیم باید بر روی تضامین کار کنیم و اگر این موضوع تسهیل شود به راحتی می توان بازار را متعادل تر و منظم تر کرد.

بازار استایرن منومر و اسید ترفتالیک 

جهرمی در ادامه به بازار دو محصول استایرن منومر و اسید ترفتالیک اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات در حوزه این دو محصول آن است که متولی تولید صنایع بالادست پتروشیمی، وزارت نفت بوده اما در پایین دست، وزارت صمت مجوز می دهد لذا اتفاقی که در استایرن منومر رخ داده این است که عرضه ها را وزارت نفت به دلیل ورود برخی واحدها به مدار تولید می خواهد کاهش دهد و این مسئله برای سایر تولیدکنندگان پلی استایرن و فعالین حوزه رنگ و رزین مشکل ساز شده است.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا تصریح کرد: در این بخش اتاق بازرگانی باید سریع تر به این موضوع واکنش نشان دهد چراکه اگر عرضه استایرن منومر کاهش یابد در آینده نزدیک شاهد التهاب در بازار ظروف یک بار مصرف خواهیم بود. در این میان از آنجا که تولیدکنندگان رنگ و رزین کوچک بوده و محدود می باشند و قدرت رقابت با پلی استایرنی ها را نداشتند لذا در انتهای سال گذشته عرضه برای این دو گروه را مجزا کردیم که بهتر است طی جلساتی با وزارت صمت این مشکل در اسرع وقت حل شود.

جهرمی در بحث اسید ترفتالیک هم گفت: توقف عرضه پتروشیمی تندگویان اصلا به صلاح نیست و مخالفت خود را در این خصوص مطرح کرده ایم تا تامین از طریق واردات برنامه ریزی شود یا عرضه ای در این مدت از سوی تندگویان انجام شود و مشکلات مرتفع گردد. 

معدنی ها در بورس کالا

جهرمی در بخش پایانی گفته های خود به پذیرش بخش بالادست شمش فولاد اشاره کرد و گفت: هفته گذشته سنگ آهن چادرملو در بورس کالا پذیرش شد و با توجه به توافق با ایمیدرو و انجمن سنگ آهن در تلاش هستیم تا با عرضه مستمر محصولات معدنی، عرضه کل زنجیره تولید فولاد در بورس کالا را شاهد باشیم. در این حوزه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برنامه ای جدی برای ورود کالاهای همه شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار در بورس کالا دارند که این موضوع نیز نوید تحقق ورود زنجیره های تولید کالاها به بورس کالا را می دهد.

۱۳ ابزار برای تسهیل تضامین در بورس کالا

به نقل از «کالاخبر»، حسن فرج زاده معاون اجرایی بورس کالای ایران در این نشست به روند تسهیل تضامین در بورس کالا اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که در سال ۹۹ به صورت جدی پیگیری شد تسهیل و کاهش هزینه های معاملاتی بود.

وی افزود: پیش از این تضامین عرضه کنندگان محدود به دو یا سه مدل بود و سوق به ضمانت نامه بانکی و نقد داشت اما اکنون ۱۳ ابزار برای تسهیل تضامین در نظر گرفته شده است.

فرج زاده ادامه داد: ابزارهایی که برای ارائه تضامین در بورس کالا پیش بینی شده است، هزینه بسیار پایینی را به عرضه کننده تحمیل می کند و بورس کالا تلاش می کند تا هزینه معاملاتی به سمت صفر میل کند.

وی استفاده از کالای عرضه شده را یکی از ابزارهای تسهیل تضامین برای شرکت ها عنوان کرد و گفت: رتبه بندی متقاضیان با توجه به سوابق مالی دیگر مورد مطرح شده است تا از طریق اعتبار سنجی متقاضیان و تعیین اعتبار آنان، تخفیفاتی را برای آن ها در نظر بگیریم.

خرید دین، ابزار تامین مالی خریداران

براساس این گزارش، علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا نیز در پایان این نشست گفت: تاکنون در سمت عرضه کنندگان، ابزارهایی برای تامین مالی وجود داشته که برای مثال امکان انتشار اوراق سلف موازی طی سال های گذشته منجر به تامین مالی ۱۲هزار میلیارد تومانی برای عرضه کنندگان شده است.  

ناصرپور افزود: اما بورس کالا برای تامین مالی در سمت خریداران نیز ابزار خرید دین را معرفی می کند تا مقدمات عملیاتی شدن این ابزار فراهم شده و آماده اجراست. 

به گفته وی، اوراق خرید دین در خصوص محصولاتی که امکان فروش اعتباری از صورت عرضه کننده وجود دارد مهیا شده و بنا به درخواست خریداران اجرایی می شود تا هزینه و زمان تامین مالی خریداران کاهش پیدا کند. 

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در پایان گفت که در مرحله نخست و براساس جلسات برگزار شده می توان در حوزه آلومینیوم و ورق فولادی اقدام به انتشار اوراق خرید دین کالایی کرد و اگر درخواستی از سوی خریداران با هماهنگی عرضه کننده برای خرید اعتباری مطرح شود، این ابزار جدید نیز به بهره برداری می رسد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied