شمانیوز
شما نیوز

مهم ترین خواص جادویی و درمانی بابونه که از آن بی خبرید

بابونه از حدود 5 هزار سال پیش به شکل دمنوش، عصاره گیاهی یا گل خشک استفاده می شده و اعتقاد بر این بوده که این گیاه آرامش، نشاط، جوانی و طول عمر به همراه می آورد.

مهم ترین خواص جادویی و درمانی بابونه که از آن بی خبرید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، بابونه گیاهى معطر است که به ارتفاع حدود ۳۰ سانتى‌متر و گاهی تا ۶۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. برگ‌های بابونه کوچک و دارای بریدگی‌های باریک و نامنظم و پوشیده از کرک است. گل بابونه به راحتی توسط گلبرگ‌های سفیدش و عطر تندی که دارد، قابل تشخیص است و دارای خواص درمانی فوق‌العاده‌ای است.

دمنوش بابونه یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در میان دمنوش‌ها به حساب می‌آید، علت آن هم مشخص است زیرا دارای طعم بسیار ملایمی است و تحقیقات گسترده صورت گرفته نشان می‌دهد این نوشیدنی دارای مزایای سلامتی متنوعی است که از بهبود سیستم ایمنی بدن گرفته تا کاهش خطر ابتلاء به بیماری قلبی را شامل می‌شود.

خواص بابونه

خواص درمانی فوق‌العاده‌ای بابونه

کاهش استرس

دمنوش تهیه شده از بابونه مصری یک نوشیدنی عالی برای آرامش و کاهش استرس به حساب می‌آید. دمنوش بابونه به دلیل طبیعت گرم خود می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند، برای به دست آوردن بهترین نتیجه درمانی از این گیاه، یک یا دو فنجان دمنوش بابونه را روزانه و به هنگامی که احساس استرس دارید، بنوشید.

محققان تاکید دارند دمنوش بابونه باعث افزایش سروتونین و ملاتونین در بدن می‌شود که هردوی آنها، دو هورمونی هستند که برای کاهش استرس به کار می‌روند. با افزایش این هورمون‌ها می‌توانید راحت‌تر استراحت کنید و بگذارید استرس روز از بین برود.

بابونه می‌تواند سبب کاهش (تنش همراه با میگرن و سردرد) شود، همچنین ترکیبات شیمیایی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دمنوش بابونه باعث باز شدن رگ‌های خونی و کاهش التهاب می‌شود، کاهش التهاب نیز خود می‌تواند به تسکین دردهایی مانند اسپاسم عضلات و گرفتگی‌های قاعدگی کمک کند.

دمنوش بابونه

کمک به خواب بهتر

همان طور که ترکیبات آرامش بخش دمنوش بابونه در کاهش استرس و اضطراب مؤثر است، این نوشیدنی می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر بخوابید و آرامش بیشتری داشته باشید. چای بابونه برای افرادی که از اختلالات خواب مانند «آپنه خواب» و بی خوابی رنج می‌برند، به مانند ماده‌ای خواب آور است.

 

 

کمک به سلامت پوست

نوشیدن دمنوش بابونه اگرچه می‌تواند مزایای فراوانی برای ذهن و بدن داشته باشد؛ اما از آن می‌توان برای درمان مشکلات پوستی و بهبود جراحات نیز استفاده کرد، از دمنوش بابونه همچنین می‌توان به شکل مستقیم بر روی پوست استفاده کرد و از فواید آن برخوردار شد.

دمنوش بابونه دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند مشکلات پوستی مانند اگزما و روزاسه (آکنه بزرگسالی) را برطرف کند. پلی فنول‌ها و مواد شیمیایی گیاهی موجود در دمنوش بابونه می‌تواند روند بهبود زخم‌ها را تسریع کرده و چین و چروک‌ها و جوش‌ها را به حداقل برساند.

 

 

کمک به هضم غذا

دمنوش بابونه می‌تواند به حل مشکلات دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر همراه با ناراحتی معده و شکم کمک کند. همچنین باید گفته شود بابونه که به شکل سنتی در درمان قولنج در کودکان به کار می‌رود، در رفع گاز معده و جلوگیری از زخم معده نیز موثر است.

بابونه 4

تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از فواید سلامتی دمنوش بابونه، توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از سرماخوردگی و مبارزه با آنفلوانزا است، رایحه معطر بابونه به پاکسازی سینوس‌های گرفته، کمک می‌کند. خواص تسکین دهنده بابونه نیز می‌تواند به تسکین علائم گلو درد کمک کند.

 

 

بهبود سلامت قلب

بیماری قلبی یکی از عامل‌های مهم مرگ و میر در آمریکا به شمار می‌رود، خوشبختانه دمنوش بابونه می‌تواند به سالم نگه داشتن قلب شما کمک کند. برخی پژوهش‌ها نشان داده است بابونه می‌تواند به کاهش فشار خون و کلسترول بد (LDL) کمک کرده و سطح فشار خون شما را در حد متوسط نگه دارد.

 

 

تقویت موهای سالم

یکی دیگر از کاربردهای موضعی دمنوش بابونه، تقویت سلامت و درخشانی موهای افراد است، ترکیبات ضد التهابی این نوشیدنی می‌تواند خارش و خشکی پوست سر را که ممکن است به شوره منجر شود، کاهش دهد، بابونه همچنین یک روشن کننده طبیعی مو است، بنابراین می‌توانید با استفاده از آن روی پوست سر خود به موهای روشن‌تری برسید، برای این کار، تنها کافی است موهای خود را با دمنوش سرد بابونه زیر دوش آبکشی کنید.

دمنوش بابونه5

دیابت و قند خون

به نظر می رسد دمنوش بابونه برای دیابتی ها مفید است، از جمله فواید این دمنوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

کاهش قند خون ناشتا

جلوگیری از افزایش قند خون بعد از غذا

 کاهش آسیب سلول های پانکراس که معمولا به دلیل افزایش مزمن قند خون رخ می دهد

 کاهش کلسترول در بیماران دیابتی

 

 

احتقان عفونت تنفسی

بابونه در بسیاری از اسپری های بینی استفاده شده زیرا با عفونت ها مقابله کرده و دمنوش آن به کاهش احتقان مخاط و علائم سرماخوردگی، عفونت ناشی از آنفلوآنزا و سینوس ها کمک می کند.

برای کاهش التهاب غشای مخاطی، دهان و گلو توصیه می شود بخار عصاره بابونه را استنشاق کرده یا چای و عصاره آن را غرغره کنید.

دمنوش بابونه و عسل

طرز تهیه دمنوش بابونه

دمنوش لاغری بابونه بسیار پرخاصیت است و خواص درمانی متفاوتی دارد. دمنوش بابونه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و از همین رو این دمنوش برای سرماخوردگب و آنفولوانزا مفید است. دمنوش بابونه یک آرامبخش طبیعی است و می‌تواند به شما کمک کند تا خوابی آرام و راحت داشته باشید.

 

 

 دمنوش بابونه با عسل و لیمو:

بابونه خشک شده را در فنجان ریخته و روی آن آب‌جوش بریزید و اجازه دهید برای ۳ دقیقه دم بکشد، برای اینکه بهتر و سریع‌تر دم بکشد در آن را بگذارید. اگر در مقادیر بیش‌تر نیز می‌خواهید استفاده کنید، مقدار بیشتری بابونه را همراه با آب‌جوش در قوری بریزید و بعد با کمک چای صاف کن دمنوش را در فنجان ریخته و میل کنید. برای طعم بهتر می‌توانید عسل یا آب لیموی تازه نیز به این دمنوش پرخاصیت اضافه کرده و میل کنید.

 

 

 دمنوش بابونه و بهارنارنج:

یک قاشق چای خوری بابونه + یک قاشق چای خوری بهارنارنج + یک قاشق چای خوری عرق بهار نارنج را در یک قوری می‌ریزیم و روی این ترکیب آب‌جوش می‌ریزیم. قوری رو بر روی کتری درحال جوش می‌گذاریم تا خوب دم بکشد. ۵ تا ۷ دقیقه برای دم کشیدن آن کافی است. سپس دمنوش را در فنجان ریخته و میل کنید.

گل بابونه.

 دمنوش بابونه و دارچین:

یک قاشق مرباخوری بابونه خشک را همراه با دارچین در یک لیوان آب‌جوش بریزید و برای دم کشیدن این دمنوش از حرارت غیر مستقیم باید استفاده کنید، آن را بر روی بخار کتری و یا سمار قرار دهید. ده دقیقه زمان لازم است، تا دم بکشد، سپس دمنوش را با چای صاف کن صاف کنید و آن را در فنجان ریخته و میل کنید. توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از بابونه و دارچین برای این دمنوش باید نسبت بابونه به دارچین ۷۰ به ۳۰ باشد، یعنی از بابونه به مقدار بیشتر از دارچین استفاده شود. از آن‌جا که طبع بابونه و دارچین هر دو گرم است، مصرف این دمنوش به افراد گرم مزاج توصیه نمی‌شود.

 

 

بابونه برای چه افرادی مضر است

گروه های زیر باید از مصرف بابونه اجتناب کنند، مگر اینکه پزشک توصیه دیگری داشته باشد:

افراد با سابقه آلرژی شدید، به ویژه به گرده ها: بابونه ممکن است به گرده گیاهان دیگر آلوده شده باشد، بنابراین می تواند باعث واکنش آلرژیک شود.

 افرادی که قبلاً واکنش آلرژیک، حتی خفیف، به محصولات بابونه داشته اند: آنها باید از مصرف بابونه اجتناب کنند، زیرا واکنش های آلرژیک می تواند با گذشت زمان بدتر شود.

 نوزادان و کودکان بسیار خردسال: چای بابونه، مشابه عسل و برخی محصولات طبیعی دیگر، ممکن است به هاگ های بوتولیسم آلوده باشد. بیشتر بزرگسالان سالم می توانند با عفونت مبارزه کنند، اما نوزادان ممکن است نتوانند. بسیاری از پزشکان به نوزادان و کودکان خردسال توصیه می کنند از مصرف عسل خودداری کنند و همچنین باید از مصرف محصولات بابونه اجتناب کنند.

چای بابونه

عوارض احتمالی جانبی بابونه

دمنوش بابونه برای اکثر مردم یک نوشیدنی تقریباً بی ضرر محسوب می‌شود، با این حال، چند نکته وجود دارد که باید آن را در نظر داشته باشید که عبارتند از:

۱- اگر به گل‌های خانواده کاسنیان حساسیت دارید، باید در مصرف دمنوش بابونه احتیاط کنید.

۲- بابونه دارای مقادیر کمی ماده کومارین است که می‌تواند به عنوان رقیق کننده خون عمل کند؛ بنابراین دو هفته پیش از عمل جراحی باید از نوشیدن چای بابونه به علت اجتناب از تداخل دارویی اجتناب کنید.

۳ - با وجود آنکه تحقیقات در خصوص تأثیرات بابونه بر زنان باردار هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، اما با این وجود معمولاً توصیه می‌شود در زمان بارداری از بابونه اجتناب صورت گیرد. در صورت بارداری و یا درصورتی که از مکمل‌های دارویی استفاده می‌کنید، پیش از مصرف بابونه با پزشک خود مشورت کنی

بابونه یکی از قدیمی‌ترین، پرمصرف‌ترین و مستندترین گیاهان دارویی در طب سنتی در جهان است که برای کاربردهای درمانی مختلف توصیه شده است. کلاس‌های مختلفی از ترکیبات زیست‌فعال در بابونه وجود دارد که جداسازی شده و به عنوان فرآورده‌های دارویی و آرایشی استفاده می‌شود.

بهتر است بدانید گیاه بابونه در کشور ایران در مناطق وسیعی از چمنزار های استان چهار محال و بختیاری، فارس، لرستان، دماوند، تهران، البرز، آذربایجان و خوزستان می روید.

بابونه2

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied