شمانیوز
شما نیوز

درمان خانگی ابله مرغان و هر آن چیزی که باید راجع به آن بدانید

در این مقاله قصد داریم درمان خانگی آبله مرغان را به­طور کامل بررسی کنیم. آبله مرغان در قدیم بسیار شایع بود و امروز از شدت و شیوع آن کم شده است. با وجود این ممکن است این عارضه برای افرادی اتفاق بیفتد و آنها درگیر بثورات پوستی معروف آبله مرغان بشوند. این بیماری بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می­شود اما به گروه سنی خاصی تعلق ندارد. راه­های درمان خانگی این بیماری تا حدودی موثر هستند و تنها برای موارد حاد باید به پزشک مراجعه کرد. اگر می­خواهید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می­کنم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

درمان خانگی ابله مرغان و هر آن چیزی که باید راجع به آن بدانید

در این مقاله قصد داریم درمان خانگی آبله مرغان را به­طور کامل بررسی کنیم. آبله مرغان در قدیم بسیار شایع بود و امروز از شدت و شیوع آن کم شده است. با وجود این ممکن است این عارضه برای افرادی اتفاق بیفتد و آنها درگیر بثورات پوستی معروف آبله مرغان بشوند. این بیماری بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می­شود اما به گروه سنی خاصی تعلق ندارد. راه­های درمان خانگی این بیماری تا حدودی موثر هستند و تنها برای موارد حاد باید به پزشک مراجعه کرد. اگر می­خواهید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می­کنم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آبله مرغان

آبله مرغان چیست؟

ویروس واریسلا زوستر در دوران کودکی ما می­تواند آبله مرغان را ایجاد کند. این ویروس به ­شدت مسری است و سریعا منتقل می­شود. با اینکه این بیماری معمولا بر روی کودکان اثر می­گذارد، بزرگسالان نیز می­توانند درگیر آن شوند.

عارضه اصلی آبله مرغان این است که بثورات پوستی ایجاد می­کند، خارش شدیدی به ­همراه دارد و باعث ایجاد تاول­هایی در سطح پوست می­شود. این بیماری از نوع بیماری­های تنفسی بوده که از راه هوا منتقل می­شود. عطسه و سرفه بیمار به ‌راحتی­ می­تواند باقی افراد یک اتاق را به بیماری مبتلا کند.

تا پیش از دهه شصت این بیماری در ایران بسیار رایج بود و بسیاری از کودکان به آن مبتلا می­شدند. رفته‌رفته از شدت آن کاسته شد و امروز با وجود تزریق واکسن، کمتر کسی به آبله مرغان مبتلا می­شود.

 

بررسی نشانه­ها برای درمان خانگی آبله مرغان

آبله مرغان

پیش از اینکه درمان خانگی آبله مرغان را آغاز کنیم ابتدا باید علائم این بیماری را به ­دقت بشناسیم. پیش از اینکه شما 10 الی 20 روز در معرض ویروس قرار می­گیرید این علائم در شما بروز خواهد کرد. نشانه­های این بیماری عبارتند از:

  • تب خفیف
  • سردرد
  • بثورات پوستی
  • تحریک­پذیری بالا
  • کاهش اشتها
  • احساس خستگی شدید
  • احساس درد در بدن

این نشانه­ها از مهم­ترین علائم این بیماری هستند که به­ طور قطع تعداد بالایی از آنها در همه افراد بروز می­کند.

بررسی بثورات پوستی ناشی از آبله مرغان

منظور از بثورات پوستی در این بیماری برآمدگی­های پوستی که اغلب با خارش همراهند و مشاهده قرمزی در نواحی شکم، صورت، دست و پاها است. برخی از پزشکان ممکن است آن را پاپول بنامند. این برجستگی­ها در تمام اندام بیمار حضور پیدا می­کنند ممکن است از دهان و چشم­ها تا مقعد و آلت تناسلی نیز پیش بروند.

تاول­های کوچکی که زیر آنها از مایع پر شده است، مرحله بعدی بروز این بیماری است. آنها به مرور تبدیل به تاول می­شوند که به لحاظ پزشکی ویزکول نام دارند. در مرحله آخر مایع زیرین تاول­ها خارج می­شوند آنها به ­شکل پوست باقی خواهند ماند. این پروسه در یک دوره بیماری ممکن است چندبار تکرار شود و تا بهبودی کامل ادامه پیدا کند. در روند بهبودی مهم­ترین چیزی که باید همواره مراقب بود، تب است.

نشانه بثورات پوستی حاد در آبله

بیماری آبله مرغان دوره­ای 5 تا 10 روزه دارد اما بثورات ممکن است کمی بعد از بهبودی نیز بر روی سطح پوست باقی بمانند. در صورتی که بثورات وارد مرحله حاد شوند دیگر به درمان خانگی آبله مرغان اعتمادی نیست و باید به متخصص کودکان مراجعه کرد. در صورتی که علائم زیر را شاهد بودید یعنی بثورات وارد مرحله حاد خود شده است:

  • گسترش برآمدگی­ها به یک یا هر دو چشم
  • بثوراتی گرم، حساس و قرمز (که نشانه عفونت باکتریایی هستند)
  • احساس سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ
  • گرفتگی در گردن
  • کم‌آبی و خشک شدن بدن
  • لمس شدن بدون و عدم توانایی در کنترل عضلات
  • تب شدید (بیش از 39 درجه)

برای درمان خانگی آبله مرغان چه کنیم؟

برای کاهش درد بدن و سردرد­ها می­توان از مسکن­های متداول و بدون نسخه مثل استامینوفن استفاده کرد. دارو­های مسکنی که ضد التهابی هم هستند، مثل ایبوپروفن برای شما به ­شدت مضر بوده و التهابات را تشدید می­کنند.

خاراندن بثورات زخم آنها را بیشتر و باز­تر خواهد کردن آنها را در معرض عفونت­های باکتریایی قرار خواهد داد، به­همین تا جایی که می­توانید سعی کنید این کار را انجام ندهید. اگر خارش آنها به­شدت شما را آزار می­دهد از تکنیک ضربه­زدن برای رفع خارش بهره ببرید.

دوش با آب خنک تاثیر زیادی در کاهش خارش پوست شما و تسکین بدن خواهد داشت. از لباس­های نخی و گشاد استفاده کنید تا پوست بتواند به­ خوبی نفس بکشد. لوسیون­های بدنی که فاقد پارابن و وازلین هستند می­توانند برای کاهش درد به­کار گرفته شوند. انواع آنتی­هیستامین­ها در کاهش علائم این بیماری موثرند، از آنها بهره بگیرید.

طبق نظر دکتر اطفال ، درمان خانگی آبله مرغان کودکان نیازمند این است که شما حساسیت­های دارویی آنها را به­ خوبی بشناسید در غیر این صورت نتیجه عکس در درمان خواهید گرفت. چند روز در بستر خود بمانید و فعالیت خاصی نداشته باشید.

دیگر اقدامات درمانی آبله مرغان

عرق و گرما بثورات پوستی شما را تحریک می­کند و سبب بدتر شدن اوضاع خواهد شد. با یک پارچه تمیز و مرطوب، نواحی که خارش شدید دارند را مرطوب کنید. همانند سرماخوردگی مایعات زیادی بنوشید تا بدن شما خشک نشوند. نوشیدنی­های گازدار و شیرین را در طول درمان بیماری کنار بگذارید و فقط آب مصرف کنید.

اگر آبله در دهان شما بروز کرده با مصرف بستنی از شدت آن کم خواهد شد. غذا­های سفتی و نمکی مهم­ترین عامل در تشدید علائم بیماری هستند، پس حداقل در طول درمان خود آنها را مصرف نکنید. از سویی دیگر، در خواب ما توجه زیادی به دنیای بیرون نداریم.

به ­همین دلیل شما می­توانید برای جلوگیری از هوس خاراندن بثورات دستکش دست کنید یا جوراب بپوشید. حمام جوش­ شیرین به تسکین درد بسیار کمک می­کند. انجام 3 بار این حمام در طول روز معجزه خواهد کرد.

واکسن آبله مرغان

روش­های درمانی که گفته شد برای درمان خانگی آبله مرغان در بزرگسالان هم صدق می­کند و بعضی از بزرگسالان حتی بیش از کودکان در معرض این بیماری هستند. افرادی که به­ علت بیماری­های خاص مثل ایدز و سرطان سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ممکن است به ­سرعت دچار آبله مرغان شوند و این عارضه برای­شان بسیار خطرناک باشد.

زمانی که شما یکبار به آبله مرغان مبتلا می­شوید ویروس آن تا مدت­ها بر روی سلول­های عصبی باقی خواهد ماند و ممکن است پس از سال­ها دوباره فعال شود. زونا شکل پیچیده­تر و گسترده­تری از آبله مرغان بوده و پس از یک مرحله درمان سال­ها بعد بروز می­کند.

گروهی که بیشترین احتمال ابتلا به این بیماری را دارند و بیشترین خطر هم بر آنها حادث می­شود زنان باردار هستند. در صورتی که مادر به­ این عارضه مبتلا شود، ممکن است فرزندش با نقص مادرزادی متولد شود.

برای درمان خانگی آبله مرغان راه­های مختلفی وجود دارد که همگی آنها را در این مقاله بررسی کردیم. آبله مرغان در قدیم بیماری مرسومی بود بیشتر گروه­های سنی جوان درگیر آن می­شدند. امروزه این بیماری بسیار کمتر شده اما همچنان وجود دارند.

برای درمان آن می­توان از روش­های خانگی استفاده کرد؛ اما به­ شرطی که علائم خفیف باشند و بثورات به مرحله حاد نرسیده باشند. در این صورت، تنها دکتر متخصص می تواند کمک حال بیمار باشد. استفاده از واکسن در قرون اخیر موثر بوده و شدت و شیوع این بیماری را بسیار کمتر کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied