شمانیوز
شما نیوز

تاثیر رابطه جنسی روی مغز انسان به 8 شیوه

بری آر. کمیساروک، دارای درجه‌ی دکترا، استاد برجسته روانشناسی در دانشگاه راتگرز در نیوآرک، نیوجرسی می‌گوید، درک چگونگی تاثیر رابطه جنسی روی مغز ، می‌تواند کیفیت رابطه‌ را بهبود دهد، و همچنین ممکن است روی دیگر بخش‌های سلامتی‌تان سایه بیفکند.

تاثیر  رابطه جنسی روی مغز انسان به 8 شیوه

بری آر. کمیساروک، دارای درجه‌ ی دکترا، استاد برجسته روانشناسی در دانشگاه راتگرز در نیوآرک، نیوجرسی می‌گوید، درک چگونگی تاثیر رابطه جنسی روی مغز ، می‌ تواند کیفیت رابطه‌ را بهبود دهد، و همچنین ممکن است روی دیگر بخش‌ های سلامتی‌ تان سایه بیفکند. این موضوع آسان‌ ترین موضوع جهت پژوهش نیست - سوژه‌ های مورد آزمایش باید در دستگاه ام‌آر‌آی استمناء کنند - بنابراین پژوهش‌ ها هنوز هم در حال توسعه هستند. اما دانشمندان پاسخ دادن به این معما را آغاز کرده‌ اند. در این نوشتار آن‌چه را تا به امروز درباره‌ ی تاثیر رابطه جنسی روی مغز می‌ دانیم، خواهیم دید.

 

۱. رابطه جنسی مانند دارو است.

رابطه‌ی جنسی به ما حس و حال خوبی می‌دهد. به همین دلیل است که خواهان آن هستیم، دوست‌اش داریم، و زمان بسیار زیادی را صرف پیدا کردن جفت می‌کنیم. لذتی که از رابطه‌ی جنسی می‌بریم به شدت مرتبط است با آزاد شدن دوپامین، یک پیام‌رسان عصبی که مرکز پاداش را در مغز فعال می‌کند. دوپامین همچنین یکی از مواد شیمیایی مسئول احساس اوج، هنگام مصرف بعضی از مواد مخدر است. تیموتی فانگ، دارای مدرک دکترای پزشکی، دانشیار روانپزشکی در مدرسه‌ی پزشکی گیفن در یوسی‌ال‌اِی، می‌گوید، “مصرف کوکائین و داشتن رابطه‌ی جنسی دقیقا یک حس و حال را ندارند، اما هر دو یک ناحیه از مغز و همین‌طور نواحی مختلف مغز را درگیر می‌کنند.” کومیساروک می‌گوید، کافئین، نیکوتین، و شکلات نیز بخش پاداش مغز را غلغلک می‌دهند.

 

تاثیر  رابطه جنسی روی مغز انسان

 

۲. رابطه جنسی می‌تواند مانند یک داروی ضد افسردگی عمل کند.

در سال ۲۰۰۲ مطالعه‌ای از دانشگاهی در آلبانی ۳۰۰ خانم را مورد بررسی قرار داد و نشان داد کسانی که رابطه‌ی جنسی بدون استفاده از کاندوم داشتند، در مقایسه با کسانی که هنگام رابطه از کاندوم استفاده می‌کردند، علائم افسردگی کم‌تری نشان دادند. این محققان این‌طور تصور کردند که ترکیبات مختلف در مایع منی، از جمله استروژن و پروستاگلاندین، ویژگی‌های ضدافسردگی دارند که بعد از رابطه‌ی جنسی جذب بدن می‌شوند. (آن‌ها فاکتورهای دیگری را که ممکن بود روی خلق‌وخو و استفاده از کاندوم تاثیر بگذارند نیز بررسی کردند، مواردی مثل بودن در یک رابطه‌ی جدی یا استفاده از قرص ضد بارداری خوراکی). این خبر خوبی است برای کسانی که در یک رابطه‌ی جدی هستند. به هر حال راه‌های دیگری برای بهبود خلق‌وخو وجود دارد، اما واقعا هیچ راه دیگری برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی وجود ندارد.

 

۳. رابطه جنسی (گاهی اوقات) می‌تواند یک عامل ایجاد افسردگی باشد.

مواد شیمیایی “احساس خوب” می‌توانند در زمان انجام آمیزش که شوق زیادی دارید، خوب کار خودشان را انجام بدهند، اما پس از رابطه چه‌طور؟ به گفته‌ی محققین، چیزی به نام “غم و اندوه پس از ارگاسم” وجود دارد. حدود یک-سوم از زنانی که در مطالعه‌ای شرکت داشتند، در برهه‌ای از زمان غم و اندوه بعد از رابطه‌ی جنسی را تجربه کرده بودند. هرچند امکان دارد که پشیمانی یا احساس مجبور بودن، دلیل این غم و اندوه باشد، اما درحال‌حاضر محققان نمی‌توانند این ارتباط را به طور قطعی توضیح بدهند.

 

تاثیر  رابطه جنسی روی مغز انسان

 

۴. رابطه جنسی درد را کاهش می‌دهد.

وقتی سردرد دارید، قید رابطه‌ی جنسی‌تان را نزنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که آمیزش می‌تواند علائم شما را بهبود دهد. مطابق با نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در آلمان صورت گرفت، ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگانی که میگرن داشتند و ۳۰ درصد از افراد مبتلا به سردرد خوشه‌ای که هنگام سردرد رابطه‌ جنسی داشتند، تسکین نسبی یا کامل را تجربه کردند. مطالعات دیگر نشان داده‌اند زنانی که موضع جی در آنها تحریک شود، جهشی در آستانه‌ی دردشان دارند. بِوِرلی ویپل، دارای درجه‌ی دکترا، و استاد بازنشسته‌ی دانشگاه راتگرز که چند پژوهش در این باب داشته‌است می‌گوید، “برای آنها محرک درد بزرگ‌تری لازم بود تا درد را احساس کنند.” ویپل علت این امر را مطالعه نکرد اما سایر محققین این نتیجه را به اکسی‌توسین نسبت داده‌اند، هورمون به اصطلاح “الفت و محبت” که به پیوند مادر و نوزاد کمک می‌کند و ویژگی‌های ضد-درد نیز دارد.

 

۵. رابطه جنسی می‌تواند حافظه‌ی شما را پاک کند.

هر سال، در هر ۱۰۰هزار نفر، ۷ نفر “فراموشی کلی گذرا” را تجربه می‌کنند: از دست دادن ناگهانی اما موقتی حافظه که نمی‌توان آن را به بیماری عصبی دیگری نسبت داد. این اختلال می‌تواند در اثر رابطه‌ی جنسی و همین‌طور استرس عاطفی، درد، آسیب جزئی به سر، فرآیندهای درمانی و پریدن به آب‌ داغ و سرد ایجاد شود. این فراموشی ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد. در زمان رخ دادن این اختلال، شخص نمی‌تواند خاطرات جدیدی شکل بدهد یا وقایع اخیر را به یاد داشته باشد. خوشبختانه، به نظرمی‌رسد که این اختلال عوارض پایداری ندارد.

 

تاثیر  رابطه جنسی روی مغز انسان

 

۶. رابطه‌ جنسی می‌تواند حافظه‌ی شما را بهبود دهد.

یا حداقل ممکن است بهبود بدهد اگر یک جانور جونده باشید! مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ انجام شد نشان داد در هیپوکمپوسِ (ناحیه‌ای از مغز که مرتبط با حافظه است) جوندگانی که رابطه‌ی جنسی دائمی داشتند (روزی یک بار و به مدت ۱۴ روز پیاپی) در مقایسه با موش‌های صحرایی که فقط یک بار اجازه‌ی آمیزش به آنها داده شد، نورون‌های بیش‌تری ایجاد شد. این یافته‌ها توسط مطالعه‌ی دیگری که روی موش‌ها انجام شد نیز مورد حمایت قرار گرفت. اما هنوز بررسی‌های بیش‌تری لازم است برای این‌که تاثیر رابطه جنسی روی مغز انسان را ببینیم(اما شما می‌توانید همیشه به خودتان بگویید که همین تاثیر را دارد).

 

۷. رابطه‌ی جنسی به شما آرامش می‌دهد.

همان مطالعه‌ای که رابطه‌ی جنسی مکرر را مرتبط با بهبود عملکرد مغز می‌دانست، نشان داد که موش‌های صحرایی استرس کم‌تری داشتند. این موضوع درباره‌ی انسان نیز صدق می‌کند. یک مطالعه نشان داد کسانی که رابطه‌ی جنسی داشتند، در موقعیت‌های استرس‌زا مانند سخنرانی عمومی واکنش بهتری از خود نشان می‌دهند در مقایسه با کسانی که رابطه جنسی ندارند، یا درگیر نوع دیگری از فعالیت‌های جنسی هستند. رابطه‌ی جنسی چه‌طور استرس را کاهش می‌دهد؟ در این مورد، به وسیله‌ی پایین آوردن فشار خون.

 

تاثیر  رابطه جنسی روی مغز انسان

 

8. رابطه جنسی شما را خواب‌آلوده می‌کند.

رابطه‌ی جنسی احتمالا مردان را بیش‌تر از زنان خواب‌آلوده می‌کند، و دانشمندان فکر می‌کنند که دلیل این امر را می‌دانند: آن بخش از مغز که ” قشر جلوی مغز” نام دارد، بعد از انزال آرامش می‌یابد. این اتفاق همراه با آزاد شدن اکسی‌توسین و سروتونین می‌تواند سندروم “بی‌حال و دمر افتادن و به خواب رفتن” را توجیه کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied