شمانیوز
شما نیوز

الفبای تغذیه در روزه اولی ها

بیشتر پزشکان بر این اعتقادند که روزه گرفتن در کودکان علاوه بر منافع روحی و روانی که دارد، نقش موثری بر سلامت جسمی دارد. به وسیله روزه گرفتن می‌توان عادات غذایی خوب را در کودکان ایجاد نمود.

الفبای تغذیه در روزه اولی ها
بیشتر پزشکان بر این اعتقادند که روزه گرفتن در کودکان علاوه بر منافع روحی و روانی که دارد، نقش موثری بر سلامت جسمی دارد. به علاوه اینکه به وسیله روزه گرفتن می‌توان عادات غذایی خوب را در کودکان ایجاد نمود. البته نظر متخصصان سلامت بر آن است که در کودکانی که هنوز مجاز به گرفتن روزه نیستند، روزه‌داری باید در طی زمان‌های کوتاه در طی روز و حدود چند ساعت کوتاه باشد، اما کودکان بزرگ‌تر می‌توانند زمان بیشتری از روز را در طی ماه رمضان روزه‌داری نمایند. تغذیه مناسب در زمان روزه‌داری روزه اولی‌ها بهترین نکته‌ای که از نظر تغذیه‌ای برای روزه‌اولی‌ها باید در نظر گرفت، دریافت مناسب منابع نشاسته‌ای و کربوهیدراته در وعده‌های سحر و افطار برای آنان می‌باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود در دوران روزه‌داری در رژیم غذایی روزه‌اولی‌ها مقادیر مواد کربوهیدراته و نشاسته‌ای فیبردار مانند نان سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار و غلات سبوس‌دار بیشتر و مصرف مواد غذایی شیرین مانند زولبیا و بامیه، شکلات و شیرینی‌ها و شربت‌های شیرین کمتر شود؛ چون که مصرف زیاد این مواد غذایی تحمل روزه‌دار را برای ادامه روزه‌داری کاهش می‌دهد.

پروتئین مصرفی در وعده سحر توصیه دیگر در مورد رژیم غذایی روزه‌گیر اولی‌ها توجه به حجم پروتئین مصرفی در وعده سحر می‌باشد. طبیعتا از آنجایی که این افراد اولین تجربه روزه‌داری را دارند و سیستم‌های بدنی‌شان به تدریج در حال انطباق با شرایط روزه‌داری می‌باشد، به همین دلیل توصیه می‌شود مقادیر پروتئین دریافتی در وعده سحر مقداری از رژیم غذایی معمولی آنها در غیر از زمان روزه‌داری بیشتر باشد. برای مثال مقدار مصرف لبنیات، پروتئین حیوانی و یا حبوبات مصرفی در وعده سحر کمی بیشتر از وعده‌های غذایی معمولی آنها باشد. به این ترتیب وضعیت ترشح هورمون‌ها به خصوص هورمون انسولین در بدن آنها کاملا تنظیم می‌گردد. مصرف میوه و سبزی نکته دیگری که در مورد روزه‌اولی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد مصرف میوه، سبزی، آب‌میوه و آب‌سبزی می‌باشد که می‌توانند این نوع مواد غذایی را در وعده افطار یا وعده سحر استفاده نمایند، اما بهترین زمان مصرف آب‌میوه طبیعی یا آب‌سبزیجات طبیعی در وعده افطار به جای مصرف نوشیدنی‌های شیرین می‌باشد و توصیه می‌شود انواع میوه‌ها در بین وعده افطار تا سحر استفاده شوند. نحوه مصرف آب و مایعات برای روزه اولی‌ها کم‌آبی بخصوص در سنین پایین می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد، بنابراین توصیه می‌شود که روزه‌اولی‌ها در طی زمان افطار تا سحر، جرعه‌جرعه آب بنوشند تا نیاز آب بدن آنها تامین شود. به علاوه اینکه مصرف نوشیدنی‌های طبیعی مانند شیر، آب‌میوه طبیعی، آب‌هویج یا آب‌سبزیجات برای ایشان بسیار سودمند می‌باشد.
منبع: سیمرغ
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied