شمانیوز
شما نیوز

واعظی: به پرداخت یارانه اعتقادی نداریم، اما چاره‌ای نداریم

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: خودمان به پرداخت یارانه اعتقادی نداریم، اما چاره‌ای نداریم.

واعظی: به پرداخت یارانه اعتقادی نداریم، اما چاره‌ای نداریم

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از فارس: محمود واعظی صبح امروز با حضور در یازدهمین ستاد تسهیل استان خراسان رضوی که در محل سالن اجتماعات شهید باهنر استانداری برگزار شد، گفت: خوشحال هستم که در بین مدیران فعال و همدل خراسان رضوی حضور دارم، بزرگ‌ترین سرمایه همدلی و انسجام شما است که باید حفظ شود.

وی با اشاره به دغدغه دولت در خصوص خراسان رضوی، اظهار کرد: دغدغه اصلی دولت در خصوص خراسان رضوی نبودِ هماهنگی بود، اما امروز ما در این استان شاهد ارزشمندترین داشته یعنی همدلی هستیم که مردم و مدیران استانی با این داشته بزرگ تاکنون به‌خوبی در مقابل تحریم‌ها و گرفتاری‌ها مقاومت کرده‌اند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: تعداد مؤسسات مالی در مشهد برابر با تعداد مؤسسات مالی کل کشور بود، اما این رابطه بسیار نزدیک‌بین بخش خصوصی و دولت باعث ایجاد هماهنگی و همدلی و ارتباط نزدیک‌بین مردم، بخش خصوصی و دولت شده است.

در اتفاقات اخیر شاهد اعتماد دوطرفه مردم و دولت بودیم

واعظی در ادامه به اغتشاشات اخیر در کشور اشاره کرد و افزود: در اتفاقات اخیر در کنار حضور خوب نیروهای انتظامی و قضایی شاهد آن بودیم که دشمنان تمام قدرت خود را به دست گرفته و به پایگاه فرماندهی ایجاد اغتشاشات تبدیل، اما توسط مردم به‌خوبی جمع شدند.

وی تصریح کرد: ما زمانی می‌توانیم موفق باشیم که اعتماد مردم را داشته باشیم و در مقابل به مردم اعتماد کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور بابیان اینکه گرفتاری و مطالبات مردم و گرانی سر جای خودش است، اظهار کرد: یادمان باشد که مردم به‌نظام و رهبرشان عشق می‌ورزند و وقتی پای دشمن به میان می‌آید دیگر هیچ‌چیز را نمی‌شناسند به‌طوری‌که اعلام کردند آشوبگران از ما نیستند؛ ما یک چنین مردم و نظامی داریم.

توقعات بخش خصوصی از دولت با توجه به شرایط باشد

واعظی در ادامه با اشاره به شرایط موجود در کشور، خطاب به مدیران استانی گفت: چنانچه بدانیم دولت چه فشار خارجی را تحمل می‌کند توقعاتمان را با توجه به شرایط مطرح می‌کنیم.

وی اضافه کرد: شرایط کشور می‌طلبد با همدلی به ظرفیت‌های داخلی تکیه و مطالباتمان را از همدیگر کمتر کنیم تا دشمن مأیوس شود. این هدفی است که همه باید برای آن کارکنیم و چنانچه این را بستر کار خود قرار دهیم توقعاتمان کمتر و همکاری‌مان بیشتر می‌شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: حتماً باید دولت از بنگاه‌داری و تصدی‌گری نجات یابد. یکی از سیاست‌های جدی دولت این است که بنگاه‌داری نکند یعنی بنگاه‌ها و املاک را به بخش خصوصی واگذار کند. دولت و وزرا همواره در سیاست کلان خود به دنبال واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی بوده و مخالف هرگونه تصدی‌گری از سوی دولت هستند.

واعظی همچنین اظهار کرد: ما باید بخش خصوصی را درک و کمک کنیم. از شبکه بانکی می‌خواهیم مشکلات و محدودیت‌های بخش خصوصی را در نظر بگیرید.

وی با تأکید بر اینکه دولت نباید بنگاه‌داری و تصدی‌گری داشته باشد، ادامه داد: معتقدیم که دولت باید چابک باشد و غیر از بخش‌های امنیتی و حوزه‌هایی که بر اساس قانون اساسی تصدی‌گری آن بر عهده حاکمیت و دولت است، باید آنچه بخش خصوصی و مردم می‌توانند انجام دهند، به آنان واگذار شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت نباید رقیب بخش خصوصی باشد؛ معتقدیم دولت و بخش خصوصی نباید باهم رقابت کنند، بلکه باید در کنار هم باشند.

واعظی بیان کرد: درگذشته مشکلی که داشتیم این بود که قوه قضاییه حرف خودش را می‌زد و بخش خصوصی سخن خودش را، اما خوشبختانه با دیدگاه خوب جناب رئیسی این پل ارتباطی شکل‌گرفته و مشکلات در این خصوص در حال برطرف شدن است.

لازمه جنگ اقتصادی تکیه‌بر توان داخلی است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز با شرایطی مواجه هستیم که مقام معظم رهبری از آن به نام جنگ اقتصادی نام‌برده‌اند؛ در چنین شرایطی همه باید دست‌به‌دست هم داده و برای عبور از این شرایط با یکدیگر همکاری و همفکری کنیم.

واعظی ادامه داد: ما با جنگ اقتصادی مواجه هستیم، چنانچه خدای ناخواسته با جنگ نظامی مواجه بودیم هیچ‌کس این‌طور برخورد نمی‌کرد، چراکه مردم با گوشت و استخوان درک می‌کردند، اما جنگ اقتصادی این‌طور نیست و پیامدهای عینی ندارد، اما آرام‌آرام اثرات خودش را می‌گذارد.

وی تأکید کرد: ما زمانی از جنگ اقتصادی می‌توانیم پیروزمندانه خارج شویم که به بخش خصوصی و تولید توجه بیشتری کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور بابیان اینکه دشمن به دنبال ایجاد فاصله بین نظام و مردم است، افزود: دشمن می‌خواهد آن‌قدر برای مردم مشکلات ایجاد تا فاصله مردم با نظام را بیشتر کند، بنابراین ما باید از همان‌جا وارد شویم و نگذاریم دشمن موفق شود.

واعظی متذکر شد: چنانچه بتوانیم با عمل خود و با تکیه‌بر تولیدات داخلی به‌گونه‌ای عمل کنیم که دشمن متوجه شود این راه دیگر نتیجه‌ای ندارد و تأثیری بر روی مردم ایران ندارد، پیروز شده‌ایم.

وی اظهار کرد: هیچ کشوری از خروج آمریکا از برجام خوشحال نشد و دفاع نکرد؛ ازنظر سیاسی هم مقابل آن ایستاده‌اند، اما ازنظر اقتصادی نتوانستند. این فشارها غیر از ایجاد محدودیت برای اروپاییان بر روی ما هیچ تأثیری نگذاشته است.

بیشتر مسائل در استان‌ها قابل‌حل است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور به تقاضای مدیران استانی در خصوص تفویض اختیارات به استان‌ها اشاره کرد و افزود: مدیرکل در استان چنانچه اختیاری نداشته باشد که مدیرکل نیست.

واعظی تصریح کرد: ممکن است کاری جدید بخواهد شکل بگیرد و نیازمند هماهنگی با وزارت باشد که این هماهنگی بستگی به نحوه بیان مدیران استانی نیز دارد.

وی بابیان اینکه بیشتر مدیران محتاط هستند، گفت: بیشتر مسائل در استان‌ها قابل‌حل است، اما در برخی موارد با مدیرانی مواجه هستیم که محتاط بوده و می‌خواهند از تهران نیز نوشته‌ای بگیرند و برای روز مبادی نگه‌دارند. این‌که همه مشکلات را گردن وزیر و تهران بگذارید درست نیست، چراکه آن‌ها هم انسان‌هایی مانند شما هستند که می‌خواهند کشور را توسعه دهند. دولت هم می‌خواهد اقتصاد کشور را توسعه دهد.

ادغام وزارت بازرگانی با صمت‌ اشتباه بزرگی بود

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ادامه با انتقاد از ادغام وزارت بازرگانی با صمت، اظهار کرد: این ادغام اشتباه بزرگی بود که درگذشته اتفاق افتاد. سال‌ها پیش هر بخشی از اقتصاد ایران برای خود وزارتخانه‌ای خاص داشت و تمامی امورات آن به‌صورت تخصصی پیگیری و مدیریت می‌شد.

وی بابیان اینکه ادغام ناپخته وزارتخانه‌ها موجب شد تا حال و احوال صنعت و معدن و بازرگانی کشور خراب شود، تصریح کرد: ادغام این دو وزارتخانه‌ نه‌تنها موجب بهبود اوضاع نشد، بلکه وزارت بازرگانی را از یک وزارتخانه عظیم آن‌ هم با برنامه‌ریزی قوی و سیاست‌گذاری منسجم به حد یک معاونت کوچک تقلیل داد؛ بخشی از مشکلات موجود در بازار ناشی از همین ادغام است.

واعظی اعلام کرد: می‌خواهیم وزارت بازرگانی ایجاد و در تولید و بر صادرات متمرکز شود.

مثلث توسعه اقتصادی، مثلث همدلی است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به طرح مثلث توسعه اقتصادی اشاره کرد و افزود: ارزیابی‌های ما از دوره مدیریت آقای رزم حسینی در کرمان، نشان می‌دهد ایشان یکی از استانداران موفق کشور بوده‌اند و اقدامات توسعه‌ای قابل‌توجهی در کرمان انجام داده‌اند.

وی با تأکید بر توسعه کرمان مبتنی بر طرح اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: در حال حاضر با مدیریت آقای رزم‌حسینی اقدامات اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی تحت عنوان مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی برای توسعه پایدار این استان به جریان افتاده است که چنانچه در استان مانند امروز، امنیت، صمیمیت و یکپارچگی وجود داشته باشد شاهد موفقیت این طرح خواهیم بود.

واعظی ادامه داد: صِرف این‌که در قالب مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی خراسان رضوی، استاندار، امام‌جمعه، رئیس دادگستری، و بخش خصوصی تحت یک تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری را امضا می‌کنند یک پدیده جدید در کشور محسوب می‌شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امیدوارم توسعه اقتصادی که در خراسان رضوی شروع‌شده است با حمایت مسؤولان و مردم به سرانجام خوبی برسد، چراکه اقدامات قابل‌توجه در عرصه مدیریتی با تلاش یک گروه یا دستگاه به‌تنهایی پیش نمی‌رود؛ مردم استان باید حامی این طرح باشند.

وی اضافه کرد: مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی درواقع مثلث همدلی است، چراکه چنانچه همدلی نباشد توسعه هم نیست. پایلوت آن در کرمان انجام‌شده و کرمانی‌ها هزینه این طرح را پرداخت کردند و کار بسیار موفقی است، چراکه همه احساس می‌کنند در توسعه استان خودشان نقش دارند.

واعظی در ادامه به تأسیس کلینیک صنعت در شهرک‌های صنعتی استان اشاره کرد و افزود: کلینیک کسب‌وکار، کار بزرگی است. فرهنگ مشاوره را باید همگانی کنیم. اینکه ۶۵ واحد به تولید بازگشته‌اند و ۷۰۰ شغل ایجادشده کار بزرگی است. وقتی یک شغل ایجاد می‌شود یک خانواده نجات می‌یابد و جلوی بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی گرفته می‌شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: خراسان رضوی در این شرایط ۱۱۷ هزار نفر اشتغال خالص دارد که حتی از معدل کشور بالا است، همچنین نرخ بیکاری در استان ۹ است.

وی همچنین گفت: ۸۰ درصد کشور به‌نوعی باکم آبی مواجه است و اولویت دولت تأمین آب شرب مردم و دوم تأمین آب کشاورزی است. قبول داریم که آبیاری با این شیوه‌های قدیمی مصرف زیادی دارد، اما اولویت ما تأمین منابع غذایی مردم است.

دولت به‌اجبار یارانه معیشتی را پرداخت می‌کند

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ادامه در خصوص پرداخت یارانه به مردم گفت: متأسفانه در شرایطی به سر می‌بریم که ازنظر اقتصادی با تحریم‌ها مواجه هستیم.

واعظی اضافه کرد: باید این شرایط را مدیریت کنیم. یکی از این راه‌ها این است که از اغنیایی‌ که بنزین زیاد مصرف می‌کنند هزینه آزاد بنزین را بگیریم و به طبقه پایین بدهیم تا در این شرایط و فشارهای اقتصادی کمکی به مردم بکنیم.

وی متذکر شد: خودمان به پرداخت یارانه اعتقادی نداریم، اما چاره‌ای نداریم. در شرایط کنونی بر کسی پوشیده نیست که طبقه متوسط جامعه به دلیل مسائل اقتصادی زیر فشار هستند و برای مقابله با افزایش غیرمتعارف کالاها، باید نظارت‌ها بیشتر شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: به این اعتقادداریم به‌جای اینکه به «مردم ماهی بدهیم ماهیگیری یاد بدهیم».

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied