شمانیوز
شما نیوز

طرز تهیه «قروتو» غذای سنتی بجنوردی‌ دارای کلسیم و پروتئین

غذاهای کشک‌دار به وفور در دستور پخت غذاهای سنتی ایران وجود دارند. این نوع غذا، علاوه بر طعم خاص و مطلوب که با هر ذائقه ای جور در می‌آیند، سرشار از کلسیم هستند.

طرز تهیه «قروتو» غذای سنتی بجنوردی‌ دارای کلسیم و پروتئین

به گزارش شمانیوز و به نقل از روابط عمومی صنایع شیر ایران (پگاه)، کشک بسیار مغذی و دربردارنده کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و نیاسین (ویتامین ب ۳) است. این خوراکی خوش‌طعم می‌تواند به تامین انرژی مورد نیاز بدن کمک کند، چرا که هر صد گرم کشک حدود ۱۰۵ تا ۱۲۰ کیلو کالری انرژی تولید می کند.

مقدار مواد مغذی موجود در کشک به نحوه فرآوری و همچنین شیر یا ماده اولیه آن بستگی دارد و هر چه کشک بافت متراکم‌تری داشته باشد، دارای پروتئین بیشتری است. همچنین هر چه کشک دارای درصد رطوبت پایین‌تری باشد و فرآوری کمتری روی آن صورت گرفته باشد، موادمغذی، مخصوصا کلسیم بیشتری دارد.

«قروتو» یا آب کشک یکی از چندین غذای سنتی و محلی بجنوردی‌هاست. این غذا شباهت زیادی با کمه جوش دارد، اما طعم خاص خودش را نباید نادیده گرفت.

به‌طور کلی در خراسان غذاهای آبکی مانند آش و سوپ طرفداران زیادی دارد، بنابراین قروتو هم در این میان قرار می‌گیرد. مردم محلی بجنورد به این غذا علاقه‌ی بسیاری دارند و ماهی چند بار می‌توان آن را بر سر سفره‌هایشان دید.

ترکیبات اصلی قروتو یا آب کشک شامل سبزی خردشده (تره، جعفریِ، ترخون)، کشک ماست، پیاز، گردو خردشده، روغن حیوانی یا کره، شیرین‌بیان، نعنا خشک، نمک و زردچوبه می‌شود. همچنین شیوه‌های متفاوتی برای پخت آن وجود دارد که ممکن است مواد اولیه‌ی آن تا حدودی با این لیست فرق کند.

مواد اولیه:

 

 

پیاز متوسط: یک عدد
کشک: ۲۵۰ گرم
ماست: ۲۵۰ گرم
مغز گردوی خرد شده: ۵۰ گرم
سبزی خردشده ( تره، جعفری و ترخون): ۱۰۰ گرم
روغن حیوانی یا کره: ۵۰ گرم
نعناع خشک: یک قاشق غذاخوری
شیرین بیان: یک قاشق غذاخوری
نمک و زردچوبه: به مقدار لازم

 

   

 

طرز تهیه

 

 

۱ابتدا ماست را خوب هم می زنیم تا کمی شل شود (اگر ماست ترش باشد، بهتر است).

 

۲کشک را به ماست اضافه کرده و هم می ‌زنیم تا مخلوط و یک ‌دست شود.

 

۳سپس دو و نیم لیوان آب به آن اضافه می‌کنیم تا ماست و کشک به صورت مایع غلیظی در آید.

 

۴روغن یا کره را در قابلمه ای می‌ریزیم و پیاز را خرد کرده و سرخ می‌کنیم.وقتی پیاز طلایی شد، نعناع خشک و زردچوبه را به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم.

 

۵سپس سبزی خرد شده را به آن اضافه می‌کنیم و خیلی کم تفت می‌دهیم و مغز گردو، شیرین بیان و نمک را می‌ریزیم.

 

۶در انتها مخلوط ماست و کشک را به آن اضافه کرده و مرتب هم می‌زنیم. چون این غذا، ماست دارد باید دائما هم بزنیم تا به‌ جوش آید و اگر هم نزنیم ماست اصطلاحا می‌بُرد.

 

نکات تکمیلی «قروتو»

 

 

«قروتو» را مثل آبگوشت با نان ترید شده می‌خورند که بسیار خوشمزه است. البته به صورت سوپ هم می‌توان آن ‌را خورد.

روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied