شمانیوز
شما نیوز

بیوگرافی نیما مسیحا خواننده خوش صدا + تصاویر

نیما مسیحا 13 دی 1353 در تهران متولد شد، او خواننده ی ایرانی پاپ و اپرا (تنور) اهل تهران است.

بیوگرافی نیما مسیحا خواننده خوش صدا + تصاویر

نیما مسیحا 13 دی 1353 در تهران متولد شد، او خواننده ی ایرانی پاپ و اپرا (تنور) اهل تهران است. علاقه نیما مسیحا به موسیقی و خواندن از همان دوران کودکی شکل گرفت. خانواده و پدر نیما مسیحا که صدای خوبی هم دارد مشوق اصلی وی بودند، نیما مسیحا فارغ التحصیل رشته ادبیات در مقطع لیسانس است.

 

نیما مسیحا و همسرش

همسر نیما مسیحا

نیما مسیحا متاهل بوده و در سال 82 با مریم مسیحا ازدواج کرده است.

 

ماجرای عاشق شدن و ازدواج نیما مسیحا

«یک نسبت دوری با همسرم داشتیم و خیلی سریع ازدواج کردیم. اول یک انگشتر خریدم و مانند فیلم ها زانو زدم و پیشنهاد ازدواج دادم و قبول شد.»

 

 

بیماری نیما مسیحا

نیما مسیحا در برنامهٔ دورهمی مهران مدیری بیان کرد که به علت ازدواج فامیلی مادر و پدر دچار بیماری چشمی مادرزادی فوندوس فلاوی ماکولاتوس است.

 

اولین کار رسمی و شهرت

با خواندن آهنگ پروانگی در تیتراژ پایانی فیلم دست های آلوده در سال 87 کار را بطور رسمی دنبال کرده است این آهنگ باعث دیده شدن و شهرت وی شد.

 

نیما مسیحا

آغاز فعالیت حرفه ای

نیما مسیحا درسال 69 و در پی یک فراخوان در روزنامه همشهری که تالار وحدت برای تکمیل گروه کر هنرجو می پذیرفت، شرکت کرد و بعنوان وکالیست تنوز شروع به خواندن کرد. او تا سال 70 با گروه کر تالار وحدت بود و در این سال از این گروه جدا شد ولی تا سال 78 تمرینات خود را شخصاً و انفرادی ادامه داد.

 

اساتید

مسیحا زیر نظر حسین سرشار آواز و از گرگین موسیسیان تئوری موسیقی را آموخت، وی در پی آشنایی با بابک بیات در سال 77، کار در زمینهٔ موسیقی پاپ را آغاز کرد و با خواندن پروانگی در فیلم دست های آلودهٔ سیروس الوند در سال 78 کار را به طور رسمی دنبال کرد و این آهنگ باعث دیده شدن و شهرت وی شد.

مسیحا با آهنگسازان مطرحی چون مجید انتظامی ،شهرداد روحانی، بابک بیات و … کار کرده است.

ترانه شناسی

آلبوم ها

شب سربی

شب سربی

سبد سبد

عاشقانه

باغ خاکستر

دریغ

غربت

نوبت عاشقی

مهتاب

توهم

توهم

بارون دلتنگی

احساس

رگبار

دلم گرفته

بومی

گل مریم

دلواپسم نباش

نازنینم خداحافظ

عاشقانه ترین نیما مسیحا

 

نیما مسیحا

آلبوم عاشقانه ترین نیما مسیحا

تک آهنگها

شب کویر

رگبار

پروانگی

احساس دل بستن

رویا

روایت عاشقانه

یه لحظه از تو

اتفاق

پرواز ممنوع

کولاک

از کی بپرسم

بر فراز آسمانها (بازخوانی)

آذرخش

کاور موزیک کولی

کاور موزیک کولی

 

مصاحبه با نیما مسیحا

پس از یک سال سکوت قطعه عاشق ترین را منتشر کردید و دوست دارم بدانم بازخوردهای این کار طی ده روز اخیر چطور بود؟

ابتدا درباره آن یک سال سکوت بگویم. من طی این یک سال در حال جمع آوری آلبومی بودم که از آثار علیرضا افکاری است. مشغول انتخاب و ضبط و تنظیم کارها بودیم و با وسواس من و علیرضا جان این روند کمی زمان بر شد. به این موضوع باید بدقولی برخی دوستان دیگر را هم اضافه کنم و اینکه باعث شد بین قطعه آخر من به نام «یه لحظه از تو» تا این کار یک سال وقفه ایجاد شود. نهایتاً تصمیم گرفتیم که قطعه عاشق ترین را منتشر کنیم و این هم یکی از آثار آن آلبوم است. در رابطه با بازخوردهای این کار باید بگویم که از استقبال مخاطبان خودم و کسانی که قبلاً کارهایم را گوش نمی کردند راضی بودم. این برای ادامه دادن راهم امیدوارکننده بود. موسیقی که ما کار می کنیم فاخر است و خوشحالم این کار من توانسته عده زیادی را به سمت موسیقی فاخر جذب کند.

این روزها کارهای ساده تر در بازار مخاطبان بیشتری دارد. حتی برخی از خوانندگان هم نسل شما هم به این سمت آمدند و کارهایی تولید کردند که مورد پسند نوجوانان باشد. شما چرا به سمتی که حتی برخی خواننده های هم دوره شما آمدند تا کنون نیامدید؟

هر کسی سیاست کاری خودش را دارد و من هم سیاست کاری ام بر این منوال بود که حس می کنم آن کارها مصرفی هستند. کارهای پاپ مصرفی همانطور که به سرعت میان مخاطبان جوان شنیده می شود همانطور هم خیلی زود تاریخ مصرفش تمام می شود. سعی می کنم آثاری را به جا بگذارم که مخاطبان بتوانند بیست سال بعد هم گوش کنند و از این کارها لذت ببرند. نمی گویم نیما مسیحا خودش را به روز نمی کند اما کارهای دیگری در این آلبوم دارم که متوجه می شوید از تنظیمی استفاده کرده ایم که ساز زنده زیادی در آن نیست. سعی کردیم از مدرن ترین سمپل های روز برای ضبط کارها استفاده کنیم و برخی از آنها نهایتاً یک یا دو ساز دارد و ارکستر بزرگ نیست که کارها صدای قدیمی بدهد. من به سمت و سوی موسیقی مصرفی نرفتم و دوست ندارم بروم. در جاهایی شاید خواستم تجربه کنم تا ببینم به چه صورت است اما اینکه بخواهم یک آلبوم کامل تولید کنم که مصرفی باشد این کار را نکردم و علاقه ای ندارم. شاید در این آلبوم هم تصمیم بگیریم یک قطعه داشته باشیم که به لحاظ تنظیم امروزی تر باشد اما آنطور که بخواهم کامل به این سمت بروم نخواهد بود.

قبلاً برای چند تک آهنگ خودتان موزیک ویدئو تولید کردید. قصد ندارید دوباره در این زمینه فعالیت کنید؟

تمام تلاش من انتشار موزیک ویدئوی عاشق ترین در سریعترین زمان ممکن است اما بحث ویدئو کار مشکلی است. قصد دارم اکثر کارهای آلبوم جدیدم را در قالب ویدئو هم منتشر کنم.

از زمان انتشار آلبوم جدیدتان خبری هست؟

مدیریت این آلبوم بر عهده آقای افکاری است و من الان نمی توانم زمان دقیقی بابت انتشار این اثر به شما بگویم ولی سعی ما این است که در اولین فرصت چنین کاری انجام بدهیم. پیش از انتشار این آلبوم قطعاً چند اثر دیگر از آن را هم به بازار عرضه می کنیم.

عوامل آلبوم را می توانید معرفی کنید؟

علیرضا افکاری در این آلبوم آهنگسازی و تنظیم دارد. بیشتر تنظیم ها برای دوست عزیزم سعید زمانی است. معین راهبر هم در بخش موسیقی این آلبوم حضور دارد. زنده یاد افشین یداللهی، افشین مقدم، داود رحمت اللهی، امیر ارجینی، زهره زمانی، پویان بوترابی و محمدسعید میرزایی دوستان حاضر در بخش کلام آلبوم هستند. ترانه ای که از افشین یداللهی در این آلبوم دارم مربوط به زمان حیات او است.

تا الان اجراهای شما چه تعداد بوده و اولین اجرای شما مربوط به چه زمانی است؟

من اجراهای متعددی داشتم،هم در تهران و هم در شهرستان ولی اولین اجرایی که داشتم اجرایی بود با "ارکستر سمفونیک صدا و سیما" و اولین اجرای پاپ من سال 86 در فضای باز کاخ سعدآباد بود.در کل اجراهای زیادی با " ارکسترسمفونیک صدا و سیما" و ارکسترسمفونیک های دیگر هم در ایران و هم در کشور های مختلف اروپایی اجرا های "ارکستر سمفونی" را داشتیم که یک سمفونی به نام "سمفونی صلح و امید" که از ساخته های "مجید انتظامی" بود اجرا کردم.

در رابطه با همکاری با شهرداد روحانی هم توضیحی می دهید؟چه اتفاقی باعث پخش آهنگ " بر فراز آسمان ها" شد?

اولا اجازه بدهید راجع به آلبوم به شما بگویم.من دو آلبوم دارم به نام های "شب سربی" و "توهم" این ها با فاصله زمانی زیادی منتشر شد ولی مابین آن ها کار های ارکسترسمفونیک کردم و دو آلبوم از من به نام های" سمفونی صلح وامید" و "سمفونی مقاومت" منتشر شده و در رابطه با "شهرداد روحانی" کار "برفراز آسمان ها" که تیتراژ فیلم "بر فراز آسمان ها" به کارگردانی "محمدعلی فردین" شنیده شده به نظر من و دوستان من که در تهیه این فیلم یا تک ترک بودند این کار محجور واقع شده بود و همه این کار را به نام استاد "واروژان" می دانستند ولی در اصل کار "شهرداد روحانی" عزیز بوده و ما حس کردیم که حق مطلب ادا نشده به خاطر همین ما تصمیم گرفتیم "با رضا تاج بخش" عزیز این کار را ضبط کنیم و درتولد استاد به ایشان هدیه کنیم .نوازنده های این قطعه بهترین نوازنده ها بودند و بدون هیچ دریافتی در این هدیه سهیم شدند.تنظیم مجدد این کار با "رضا تاج بخش" بوده و بازخوانی این کار را هم من انجام دادم و این کار را ما در روز تولد استاد "شهرداد روحانی" به ایشان هدیه کردیم.حتی اگر کاور این کار را دیده باشید فقط اسم ما هست عکسی از ما نیست و عکس "شهرداد روحانی" است و این قطعه را به درخواست ایشان منتشر کردیم و دوستان و مردم شنیدند و خیلی به ما لطف داشتند و من کامنت های خیلی خوبی گرفتم و امیدوارم در آینده در اجرای زنده "شهرداد روحانی" افتخار این را داشته باشم که این کار را به صورت زنده اجرا کنم.

برنامه های بعدی خودتان در مورد آلبوم،تک آهنگ و کنسرت چیست؟

تک آهنگ که داشتم و در حال حاضر سعی می کنم که تعداد این تک آهنگ ها را به حدی برسانم که در قالب یک آلبوم به بازار ارائه بدهم.در رابطه با کنسرت هم اگر بخواهم خدمتتان عرض کنم به امید خدا برای سال آینده اواخر اردیبهشت ماه یا اوایل خرداد ماه کنسرت هایی را هم در تهران و هم در شهرستان خواهم داشت و اجرا های زنده خودم را شروع خواهم کرد.این نوید را به آن دوستانی که سوال می کنند چرا اجرای زنده ندارید می دهم که از سال آینده در تهران و شهرستان ها اجرای زنده خواهم داشت.

 

نیما مسیحا

کنسرت در قالب پاپ خواهد بود یا ارکستر سمفونیک؟

ژاندر کاری من پاپ-کلاسیک است و این ها در واقع کنسرت های پاپ من محسوب می شوند و با یک ارکستر جمع و جور اجرا خواهم داشت چون می دانید ارکستر سمفونیک باید بالای 100 نفر جمعیت داشته باشد و این در کنسرت های من نخواهد بود و مثل کنسرت های پاپ حدودا 20 نفر ارکستر خواهد بود.

 

فکر می کنید اجرا با شهرداد روحانی چه زمانی باشد؟

امیدوارم که این اتفاق بیافتد،صحبتی در این رابطه نشده ولی امیدوارم در آینده بتوانیم اجرای این کار را هم با خود استاد "شهرداد روحانی" داشته باشیم.من آمادگی خودم را اعلام می کنم بستگی دارد به استاد "شهرداد روحانی" که بخواهند این قطعه را در کارشان قرار دهند و با کلام اجرا کنند چون می دانید اصولا کار های ایشان بدون کلام است.

 

همکاری دیگری هم با حمید حامی خواهید داشت؟

نه پیشنهاد چنین کاری را با هم نداشتیم و پیش نیامده.من ارتباطم با بیشتر همکارانم ارتباط خوبی دارم ولی در این که جایگاه "حمید حامی" برای من متفاوت است شکی نیست.همانطور که ایشان به من علاقه دارد من هم به ایشان علاقه قلبی دارم و اگر کاری پیش بیاید یا کنسرتی باشد که با هم اجرا کنیم من حتما استقبال می کنم چون صدای حمید را هم من دوست دارم.

نظرتان در رابطه با یک سری سایت ها و شبکه های غیرمجاز و فعالیت این سایت ها و شبکه ها چیست؟

یک هنرمند وقتی چیزی را منتشر می کند مثل یک شرکتی است که یک محصولی را ارایه می دهد و برای این محصول هزینه ای شده و این هزینه باید برگردد.به هر جهت وقتی کار ها این طور پخش می شود و کار هارا بدون اجازه مولف اثر در سایت های غیر مجاز پخش می کنند متاسفانه آن هزینه هایی که یک هنرمند کرده است بر نمی گردد و این به مرور زمان باعث می شود آن هنرمند به لحاظ اقتصادی افت کند و دیگر از کارش نتواد درآمدی کسب کند و این خودش لتمه ای است بر موسیقی و از نظز شرعی هم درست نیست بئون اجازه مالک چیزی از آن استفاده کرد و از این راه درآمدی کسب کنند،بعضی از سایت ها در خارج از کشور برای دانلود پول می گیرند از کاربران.از نظر شرعی هم درست نیست که بخواهید از کار کسی بدون رضایت شخص استفاده کنید و به هر جهت باید منافع آن هنرمند تامین بشود.من با پخش آهنگ در سایت مخالف نیستم با پخش غیر مجاز آن یعنی بدون رضایت مولف اثر مخالف هستم.اصولا مولف کار هایی که ما تولید تولید می کنیم خودمان هستیم.من با پخش آهنگ در فضای مجازی مخالف نیستم فقط بدون اجازه که انجام می دهند نباید انجام شود و من هم در رابطه با این موضوع رضایتی ندارم و رضایتی ندارم از اینکه کار های من به این صورت از سایت های غیر مجاز پخش شود.

 

با نیما مسیحا بیشتر آشنا شوید

مصاحبه با نیما رمضان:وقتی تجربه اهمیت پیدا می کند

نیما رمضان ، آهنگساز و نوازنده خلاق گیتار الکتریک نام آشنای موسیقی ایران،یکی از متخصصانی که در کارین حضور دارند. به سراغ او رفتیم و درباره ی شروع در دنیای موسیقی، آموزش موسیقی و ریزه کاری های آن صحبت کردیم.

کار در دنیای موسیقی رو چطور آغاز کردید؟

از سال 79 یا 80 ساز زدن رو پیش میلاد زنده نام شروع کردم. از طریق ایشون با گروه پیکولو آشنا شدم و مدتی در این گروه فعالیت کردم .زمانی که در پیکولو بودم با رضا تاجبخش آشنا شدم؛ تقریبا همان زمان ها هم اوایل آشنایی من با سیروان بود. بعد از پیکولو، با گروه های پاپی که رضا معرفی می کرد کار کردم، مدتی بعد سیروان مجوز گرفت و با هم کار کردیم.

با کدام خواننده ها همکاری داشته اید؟

با سیروان خسروی، بابک جهانبخش، فریدون آسرایی، بنیامین، مهدی درخشانی، مهدی یراحی و اشکان خطیبی کار کردم. با گروه کامنت و اوهام هم همکاری داشتم. با خواننده هایی مثل حامی، نیما مسیحا، رضا یزدانی و بهنام صفوی در فستیوال های مختلف ساز زدم. در این بین فستیوال های کوچکی که با موضوعیت خاصی برگزار می شد هم بود. در پروژه آریا عظیمی نژاد پروژه پیتر سلیمانی هم حضور داشتم.

چه طور نیما رمضان به این جا رسید؟

یک بخشی تلاش خودم و سعی بر یک نگاه متفاوت به گیتار الکتریک و بخش دیگرش هم روابطی بود که باعث شد با کسانی کار کنم که کمک کردن، نگاه من به گیتار الکتریک شنیده شود.این دو بخش “همراه با هم”بودند. یعنی هیچکدام به تنهایی نمی توانستند باعث شوند جایی که الان هستم برسم.

در اوقات فراغت چه کارهایی انجام می دهید؟

اوقات فراغت زیادی ندارم. سعی می کنم که زمان های خالی که کار رسمی موسیقی مثل آموزشگاه، ضبط یا اجرا زنده ندارم؛ موزیکی که دوست دارم را تولید کنم.

 

چه افرادی در موسیقی شما تاثیر گذاشتند ؟

هنرمندهای زیادی تاثیرگذار بودند ولی آدمی که خیلی تاثیرگذار بود و باعث شد که نگاه من به نوازندگی گیتار الکتریک عوض شود، Jeff Beck بود.

چه سازهایی رو به صورت حرفه ای کار کردید؟

فقط گیتار الکتریک.

درمورد آموزش موسیقی صحبت کنیم شما چه مقدار از زمانتون را تدریس می کنید؟

حدودا هفته ای 15 ساعت تدریس می کنم.

 

منبع : نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied