شمانیوز
شما نیوز

در نشست هفتگی سخنگوی وزارت ارشاد مطرح شد؛

هم وزارت ارشاد مظلوم است هم وزیر

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):سخنگوی وزارت ارشاد از همکاری رسانه ملی برای پخش تیزرهای سینمایی از طریق رسانه ملی خبر داد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): حسین نوش آبادی در نشست هفتگی سخنگوی وزارت ارشاد درخصوص تبلیغات سینمایی در رسانه ملی گفت: قرار است رسانه ملی برای پخش تیزرهای سینمایی همکاری‌های لازم را داشته باشد.
نوش‌آبادی با اشاره به معافیت‌های مالیاتی مشاغل فرهنگی هنری بیان کرد: تفاهم نامه وزارت ارشاد و سازمان امور دارائی امضا شده است و با توجه به ماده‌ی 12 آیین‌نامه اجرایی تبصره‌ی 3 ماده 139 قانون مالیاتی به دلیل اینکه افراد بیشتری تحت پوشش معافیت مالیاتی قرار بگیرند این توافق‌نامه امضا شده‌ است.
وی افزود شروط برخورداری از این معافیت کسب مجوز لازم و مرتبط با ضوابط و آیین‌ها ضمن اینکه افراد باید با تکمیل و ارائه‌ی اظهارنامه مالیاتی تحت معافیت مشاغل فرهنگی هنری قرار بگیرد.
*موسسه ‌هاي واجد شرايط معافيت مالياتي اعلام شد
نوش‌آبادی چهار گروه را شایسته‌ی دریافت خدمت معافیت مالیاتی اعلام کرد و گفت: یک موسسات انتشاراتی در چاپ کتاب به صورت مکتوب و الکترونیک، دوم موسسات مطبوعاتی و فعالین این حوزه در تولید، توزیع و نشر خبر به صورت چاپی و الکترونیکی، سوم معافیت‌های فرهنگی به صورت دیجیتال جشنواره‌های قرآنی، نمایشگاه‌ و جشنواره‌های فرهنگی هنری، موزه‌های فرهنگی مراسم و مجامع فرهنگی کتابفروشی‌ها و کتاب‌خانه‌های عمومی، چهارم فعالیت‌های هنری مثل سینما موسیقی تئاتر و نمایش به صورت فعالیت تولید، تکثیر و توزیع فیلم‌های سینمای در بحث نمایش خانگی، تولید تکثیر و توزیع آثار موسیقی پخش آثار صوتی و تصویری تئاتر و نمایش صحنه‌ای و هنر‌های تجسمی و سنتی.
وی در ادامه بیان کرد: بنده به عنوان معاون حقوقی وزارت ارشاد با رئیس سازمان امور مالیاتی این تفاهم‌نامه را امضا کردیم و ابلاغ این تفاهم‌نامه که در سال 93 امضا شده است در سال 94 انجام شد.
*تخفيف 98 درصدي صداوسيما براي تبليغات فيلم هاي سينمايي
نوش‌آبادی اظهار داشت: با اقدامی که اخیرا سازمان صدا و سیما انجام داد و یک جلسه با فیلمسازان و اهالی سینما برگزار کرد، منجر به یک تصمیم مثبت و درخور تحسین شد در این جلسه رئیس رسانه ملی برای پخش تیزر‌های فیلم‌های سینمایی تخفیف بسیار ویژه‌ی 98 درصدی که تقریبا رایگان است را در نظر گرفت و با ایجاد کمیته مشترک سینما و سیما حمایت رسانه ملی از طرق رایت فیلم‌های سینمایی تولید شده در داخل کشور برای حمایت از سینما و توجه به این حوزه به عنوان بازوی اثرگذار رسانه‌ی ملی انجام خواهد شد.
سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره تبلیغات برخی از فیلم‌های سینمای ایرانی از طریق شبکه‌های عمدتا معاند ماهواره‌ای بیان کرد: تبلیغات ماهواره‌ای فیلم‌های ایرانی هم برای فیلمسازان و هم برای سینمای ایران شایسته نبود اتفاقی که در جلسه‌ی سینماگران و رئیس رسانه‌ی ملی افتاد باعث می‌شود که فیلمسازان از تبلیغ فیلمشان از طرق شبکه‌های ماهواره‌ای بی‌نیاز شوند.
*حوزه‌های معاونتی وزارت ارشاد روابط عمومی ندارد
نوش‌آبادی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر فعالیت روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی بیان کرد: همه حوزه‌های معاونتی وابسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روابط عمومی رسمی ندارد اما یک رابط در وزارت ارشاد خواهند داشت.
وی افزود: چارت تشکیلاتی برای معاونت‌های وزارت ارشاد تعریف نشده است اما در معاونت‌های مختلف رابط‌های معاونتی با حفظ سمت اینکار را انجام می‌دهند که رسمی نیستند که فقط مسئولیت رابط بودن دارند گاهی تصمیماتی گرفته شده که افرادی مسئولیت‌هایی کسب کردند که مناسب آن‌مسئولیت نبوده‌اند اما به طور رسمی در اینجا عنوان می‌شود اداره کل مرکز هنرهای نمایشی مثل معاونت‌های وزارت ارشاد فقط رابط دارد اما روابط عمومی رسمی ندارد.
*قول شهرداري براي انتقال نمايشگاه كتاب به تپه‌هاي عباس‌آباد
وی در خصوص برگزاری محل نمایشگاه کتاب در سال آینده اعلام کرد: طبق قولی که شهردار تهران داده است نمایشگاه کتاب سال آینده در تپه‌های عباس‌آباد برگزار خواهد شد به دلیل اینکه مصلای تهران حداقل امکانات را دارد و تا به حال به عنوان موقت برگزاری این نمایشگاه بوده است و محیط مورد نظر را برای این اقدام فرهنگی ندارد وزارت روی قول شهرداری تهران حساب می‌کند که با توجه به رویکرد فرهنگی و توانمندی اجرایی شهردار تهران اینکار انجام شود.
* آلبوم «فراموشي» رپ نيست
وی در خصوص اظهارات پیروز ارجمند و مجوز کنسرت‌ها پاسخ داد: نقش شورای تعیین استان‌ها در برگزاری و کنسرت‌های موسیقی و برنامه‌های هنری حجیم تامین امینت برگزاری این برنامه‌هاست این امیر بدیعي است که وقتی در استان برنامه‌ای با حضور چند هزار نفر برگزار شود چون حجم کار بالا و زیاد است یکسری مشکلات و موانع پیش‌بیاید اما مسئولان شورای تامین استان‌ها نمی‌توانند در مجوز برگزرای کنسرت دخالت داشته باشند چون صدور مجوز برای کنسرت موسیقی و برنامه‌ی هنری بر عهده‌ی وزارت ارشاد است و هیچ‌ سازمان دیگری مسئول اینکار است شورای تامین استان‌ها می‌توانند در برگزرای این کنسرت‌ها مساعد و همکاری خود را داشته باشند.
استانداری‌ها و فرمانداری‌ها موظف‌اند امنیت اجتماعات قانونی را فراهم کنند تامین امنیت محیط اجرای برنامه هنری، وظیفه‌ی شورای تامین استان‌هاست.
وی در خصوص صدور مجوز به موسیقی رپ عنوان کرد: ما چیزی به عنوان موسیقی رپ با الگو و مدل غربی نداریم و مجوز هم نداده‌ایم این سبک گفتاواز که بیشتر متن است تا موسیقی. اگر منتقد بر موازین و روابط ایرانی-اسلامی باشد و مورد تایید وزارت ارشاد قرار بگیرد برای کسب مجوز مشکلی ندارد اما هیچگاه به موسیقی و سبکی که به روش و محتوای غربی است و به عنوان رپ مشهور شده مجوز نداده و نخواهیم داد. منظور ارجمند هم مسلماً صدور مجوز به موسیقی رپ نبوده است. آلبوم فراموشی که در سال 92 مجوز گرفت با محتوای مورد تایید وزارت ارشاد دولت قبل بود و در وزارت ارشاد فعلی هم تایید شده است.
وی با اشاره به واسپاری بخشی از مسئولیت‌ها به بخش خصوصی متخصص از طرف دولت گفت: سیاست کلی وزارت ارشاد واگذاری و واسپاری امور به بخش غیر دولتی با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات این بخش است. امکانات و بودجه‌ی وزارت ارشاد برای بر عهده گرفتن هزینه و اجرای این همه‌ی مسئولیت کافی نیست ولی با سیاست چابک‌سازی و واسپاری، حوزه‌هایی که حاکمیتی نیستند به بخش خصوصی سپرده می‌شوند ولی بخش نظارتی و حاکمیتی که مربوط به سیاستگذاری‌ها است مربوط به وزارت ارشاد می‌شود.
نوش‌آبادی بیان کرد: در اجرای نمایشگاه ملی و بین‌المللی کتاب امسال بخشی از مسئولیت‌ها به بخش خصوصی واگذار شد چون در توان وزارت نیست که هر ساله چنین نمایشگاه بزرگی را برگزار کند. اولین بار بود که این اتفاق افتاد و تجربه‌ی موفق و جدیدی بود هرچند که ممکن است نواقصی داشته باشد اما وزارت ارشاد به این نواقص هم واقف است و در کل نکات مثبت این نمایشگاه با واگذاری به بخش خصوصی قالب بر نقاط منفی آن بود چون به ناشران اعتماد به نفس بیشتری برای اجرای امور داد.
نوش‌آبادی در خصوص کنسرت و برنامه‌های هنری و نمایشی در تالار وحدت بیان کرد: اینکه خیلی از هنرمندان و موسسات هنری علاقه‌مند به برگزاری برنامه‌ی خود در تالار وحدت دارند اما این تالار یکی از ابنیه‌ی فرهنگی مهم و اثرگذار در بخش فرهنگ و هنر کشور است. امکان اینکه این سالن در اختیار هر برنامه‌ی هنری قرار داده شود نیست چون شأنیت و جایگاه این مکان در حدی است که نمی‌تواند میزبان هر برنامه‌ای باشد ضمن اینکه کنسرت‌های موسیقی نیز برای برگزاری در تالار وحدت با مشکل روبرو خواهند شد چون امکانات برگزاری کنسرت را ندارد. این مکان و تالار شهر به دلیل برگزاری برنامه‌های متعدد دچار فرسودگی شده‌اند و همین تالار شهر به دلیل آسیب‌های فیزیکی در دست تعمیر است اما این به آن معنا نیست که کنسر‌ت‌ها موسیقی در اماکن دیگر امکان برگزاری نداشته باشند تالار وزارت کشور و برج میلاد از مکان‌هایی است که می‌تواند میزبان کنسرت‌ها باشد.
سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه با اشاره به صرفه‌جویی در هزینه‌های اضافی گفت:‌ با حذف بن‌های کاغذی کتاب میلیارد‌ها تومان صرفه جویی شد چون بن‌ها بی‌حساب در دست مردمی که ارتباطی به کتاب نداشته و برخی از مسئولین قرار می‌گرفت و همچنین برخی نهاد‌ها هزینه‌ بابت حضورشان در نمایشگاه کتاب می‌گرفتند که این حضور تحمیلی بود ما با حذف این نهاد‌ها بیش از 10 میلیارد تومان صرفه جویی شد امسال نمایشگاه کتاب بیش از 100 میلیارد تومان فروش داشت و رکوردی بود که شکسته شد.
نوش‌آبادی با بیان این مطلب گفت: باید وزارت ارشاد را به دلیل این اقدام شجاعانه تشویق کرد چون در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی در هزینه‌های وزارت ارشاد صرفه‌جویی شد.
سخنگوی وزارت ارشاد ضمن بیان تبریک برای سالروز ولادت امام زمان (عج) و تسلیت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و قیام پانزده خرداد رهبر کبیر انقلاب شخصیتی عنوان کرد: مکتب وی بر اساس آموزه‌های اسلام بود و به استقلال آزادی عدالت و معنویت توجه ویژه‌ای داشت و برای برقراری حکومت به این اصول اقدام می‌کرد. امام خمینی هم با تحجر مخالف بود هم با اباهگری و اعتقاد داشت که فرهنگ زیر بنای تمام حوزه‌های کشور است.
*پاسخ سخنگوي ارشاد به سخنان سيد حسن خميني
وی در پایان با اشاره به بیان سید حسن خمینی راجع به علي جنتي مبني بر مظلوم بودن وزير ارشاد گفت: ایشان وزیر ارشاد مظلوم خطاب کردند و به نظر من لفظ از طرف ایشان درست بود چون وزیر ارشاد در این دو سال بارها مورد هجمه و اتهام‌زنی‌ها قرار گرفت و با فضاسازی‌های نامناسب مبارزه کرد.علی جنتی با پاسخ‌گویی شفاف به موقع و درست به تمام این اتهامات پاسخ داد باید گفت هم وزارت ارشاد مظلوم است هم وزیر.
اقدامات وزیر و تحولش در وزارت ارشاد باعث امید بیشتر و ورود اکثریت جوانان علاقه‌مند به هنر در این حوزه شد.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied