شمانیوز
شما نیوز

آغاز چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و هفتمین کنگره پیشگامان پیشرفت با موضوع «پیشرفت ایران، گذشته، حال و آینده» صبح امروز در محل کتابخانه ملی جمهوری اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): طی دو روز برگزاری این کنفرانس که به همت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و با حضور حدود 500 تن از صاحبنظران و پژوهشگران علاقه‌مند مباحث پیشرفت برگزار می شود بالغ بر 350 مقاله طی نشست‌های تخصصی مختلف ارائه می‌شود.

محور مباحث کنفرانس امسال، «پیشرفت ایران، گذشته، حال و آینده» است که بر این اساس ضمن بررسی فراز و فرودهای تحولات تاریخی ایران با رویکرد شناسایی و درس گرفتن از عوامل پیشرفت و افول تمدنی ایران، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فکری - فرهنگی پیشرفت ایران و آینده پژوهشی پدیده‌های نوظهور و گفتمان انقلاب اسلامی ایران طی دو روز برگزاری کنفرانس در نشستهای تخصصی مجزا مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

در افتتاحیه چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و هفتمین کنگره پیشگامان پیشرفت، علاوه بر سخنرانی رییس شورای عالی و رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دکتر مهدی گلشنی، استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف از 40 تک نگاشت جدید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رونمایی می‌شود.

دکتر هادی اکبرزاده، دبیر چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در کمیته علمی کنفرانس بیش از 30 نفر از شخصیت‌های علمی کشور عضویت دارند که نشان از توجه جامعه علمی کشور به مباحث پیشرفت و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارد. پیش از برگزاری کنفرانس هم پنج پیش نشست با هدف تبیین موضوعات کنفرانس در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور برگزار شد که با استقبال دانشگاهیان و محققان همراه بود.

دبیر چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تصریح کرد: در پی فراخوان کنفرانس حدود 600 مقاله در موضوعات مختلف مرتبط با کنفرانس به دبیرخانه واصل شده که بیش از دو برابر تعداد مقالات کنفرانس سال گذشته است. پس از ارزیابی و داوری دقیق این مقالات که با مشارکت 90 تن از شخصیت‌های علمی و صاحب نظران و محققان حوزه های مختلف مرتبط صورت گرفته 350 مقاله برای ارائه در کنفرانس پذیرفته شده اند.

اکبرزاده با اشاره به ثبت نام حدود 500 نفر از پژوهشگران علاقه‌مند به مباحث پیشرفت برای شرکت در چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اظهار داشت: امسال برای اولین بار، کنگره پیشگامان پیشرفت که ویژه دانشجویان، طلاب و دیگر جوانان علاقه‌مند است همزمان با کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار می‌شود تا فرصتی برای تبادل نظر و بهره مندی جوانان از دیدگاه‌ها و تجارب اساتید و محققان برجسته فراهم شود. بدین ترتیب علاوه بر شرکت‌کنندگان کنفرانس چند صد نفر از جوانان شرکت‌کننده در هفتمین کنگره پیشگامان پیشرفت هم در نشست‌ها و بحث و تبادل نظرهای صورت گرفته در نشست های تخصصی کنفرانس حضور دارند.

معاون علمی و تقسیم کار مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: در افتتاحیه کنگره پیشگامان پیشرفت همزمان با کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، که صبح چهارشنبه در مرکز همایش های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی برگزار می شود حدود 200 نفر از دانشجویان و محققان راه یافته به کنگره نیز حضور دارند اما نشستهای تخصصی ویژه کنگره پیشگامان پیشرفت از صبح پنجشنبه با موضوعات اقتصاد و مدیریت ایران در آینده، علم و فناوری و نظام سلامت ایران در آینده و فرهنگ و معنویت ایران در آینده برگزار می‌شود و پایان بخش کنگره هم مراسم ویژه ای است که عصر پنجشنبه با سخنرانی دکتر واعظ زاده، رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تنی چند از دانشجویان و تقدیر از برگزیدگان کنگره برگزار می شود.

اکبرزاده با بیان این که نظریه‌پردازی در حوزه پیشرفت از جدی‌ترین چالش‌های تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است، تصریح کرد: تک نگاشتها، نوشتارهایی علمی مفصل‌تر از مقاله و فشرده تر از کتاب هستند که تجارب و رهیافت‌های اساتید برجسته در حوزه پیشرفت در آنها ارائه شده‌اند. در کنفرانس سال گذشته هم 30 تک نگاشت دیگر در راستای مباحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رونمایی و ارائه شده بود.

معاون علمی و تقسیم کار مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پایان در خصوص روند تدوین الگو گفت: در حال حاضر بحث تهیه الگوی پایه که مبنای الگوی تفصیلی خواهد بود در مرکز دنبال می‌شود تا بتوانیم نخستین پیش‌نویس‌های الگو را تهیه و به بحث و بررسی بگذاریم. امیدواریم طی یک سال آینده الگوی پایه تهیه شده و در پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که بهار 95 با محوریت آن برگزار خواهد شد، ارائه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied