شمانیوز
شما نیوز

رونمایی از یک خودروی برقی بی رقیب

با رونمایی از مدل اس پلاید معلوم شد که ما هنوز باید منتظر یک رقیب واقعی بمانیم.

رونمایی از یک خودروی برقی بی رقیب

ایلان ماسک اول نام این خودروی برقی را S-3-X-Y‌ گذاشت و قیمت آن را با زبان بی زبانی طوری که معلوم بود راستش را نمی گوید 96,420 دلار اعلام کرد و حالا که هنگام رونمایی ورژن با عملکرد بالای آن رسیده، نام آن را از روی فیلم سینمایی Spaceballs انتخاب کرده و Model S Plaid گذاشته است.. به هر حال همه می دانیم که او عشق فضا است و مدیر عامل اسپیس ایکس هم هست.

در این رونمایی معلوم شد که قیمت آن 130 هزار دلار است و توان آن 1020 اسب بخار. صفر تا 100 آن زیر دو ثانیه و حداکثر سرعت آن 200 مایل در ساعت (360 کیلومتر در ساعت) است. ماسک در توجیه ارائه چنین خودرویی گفته است: «نکته مهمی در مورد انرژی های پایدار آینده وجود دارد که باید روی آن تأکید شود: ما باید نشان می دادیم که خودروهای برقی بهترین گزینه موجود هستند و همه تسلیم هستیم.»

رسانه های خودرونویس هم ایلان ماسک را از زخم زبان و انتقاد بی نصیب نگذاشتند. جالوپنیک نوشت که رسیدن به سرعت 200 مایل بر ساعت مستلزم داشتن تایرهایی است که هنوز در بازار در دسترس نیست. در یک فایل یوتیوب Engineering Explained نشان داد که اصلاً صفر تا صد زیر دو ثانیه ممکن نیست چون بالاخره باید چرخ های این خودرو فرصت به حرکت درآمدن داشته باشد. واشنگتن پست هم به این نکته اشاره کرد که مسائل مهمتری مثل عرضه پیکاپ سایبرتراک، خودروی اسپورت رودستر، کامیون سمی Semi و پیل های جدید که مدت ها است وعده آن را داده اند، روی خبر رونمایی این خودرو سایه سنگینی انداخته است.

حالا که 9 سال از اولین خودروی مدل اس تسلا می گذرد، هنوز یک رقیب واقعی برای خودروی تمامی برقی این خودروساز پیدا نشده است. [شاید معرفی یا رونمایی شده باشند اما به تولید انبوه نرسیده و در خیابان ها در حال تردد نیستند.]

در تمام نظرسنجی هایی که انجام می شود از جمله اخیرترین آن که اوایل امسال توسط جی دی پاور منتشر شد، مهمترین دغدغه مردم در مورد خودروهای برقی باتری و پیمایش به ازای هر بار شارژ است و مردم دوست ندارند در خیابان بمانند، چون مثل خودروی بنزینی نیست که بتوان مشکل را با یک دبه یا یک بطری حل کرد. خودرو باید یدک کشی شود و به یک جایگاه شارژ رسانده شود. با این که خودروسازان دنیا کُری می خوانند و انواع و اقسام استارت آپ ها خود را «تسلاکُش» نامیده اند، هنوز رقیبی که به تولید انبوه رسیده باشد وجود ندارد و تسلا به راحتی آن ها را از میدان به در می کند.

در مورد مدل اس پلاید جدید تسلا، پیمایش به ازای هر بار شارژ 390 مایل (625 کیلومتر) است. یعنی حداقل 100 مایل (160 کیلومتر) بیشتر از پورشه تایکن Tacan و 150 مایل (240 کیلومتر) بیشتر از آئودی مدل E-tron GT‌ است.

تنها خودرویی که بر اساس رودشو سی نت، قابل مقایسه با تسلای مدل اس پلاید است، متعلق به استارت آپ لوسید موتورز Lucid Motors است. اما فقط یک مشکل مهم دارد، لوسید هنوز سر قول خود در مورد تولید نایستاده است. شما نمی توانید آن را رقیب به حساب بیاورید تا زمانی که خودروی قابل فروش و در حال تردد در خیابان ها نداشته باشد.

در همین اثنا، تسلا 25 خودروی مدل اس پلاید را به مشتریان تحویل داده است. قرار است ابتدا 100 خودرو در هفته تحویل دهد و تا پایان فصل تابستان ظرفیت به 1000 دستگاه در هفته برسد.

این را همه می دانند که تمام خودروسازان دنیا وعده های بزرگ و دور از دسترس می دهند و معمولاً هم همه شان بدقول می شوند. اما باید اذعان کرد که تسلا همین تحویل دیرهنگام و نصف و نیمه را دارد اما رقبا به همین مرحله هم نرسیده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied