شمانیوز
شما نیوز

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم؛

دوره آموزشی پایش سلامت و پاکسازی آبسنگ‌های مرجانی جنوب شهر قشم برگزار گردید

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از برگزاری برنامه آموزشی بررسی سلامت آبسنگ های مرجانی از نظر سفیدشدگی و پاکسازی آبسنگ های مرجانی منطقه جنوب شهر قشم به مناسبت روز جهانی حفاظت از طبیعت خبر داد.

دوره آموزشی پایش سلامت و پاکسازی آبسنگ‌های مرجانی جنوب شهر قشم برگزار گردید

به گزارش شمانیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، مهدی زارعی با بیان این مطلب، بیان کرد: در جریان این برنامه مدرسان غواصی  روش بررسی سلامت آبسنگ های مرجانی از نظر سفیدشدگی را آموزش دیده و پس از آن به صورت عملی این بررسی را بر روی آبسنگ های مرجانی جنوب شهر قشم اجرا کردند.

وی ادامه داد: در بخش دیگری از این برنامه غواصان حاضر، نسبت به پاکسازی محل آبسنگ های مرجانی مناطق جنوبی قشم از زباله های احتمالی اقدام نمودند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت آبسنگ های مرجانی از لحاظ سفیدشدگی از ابتدای فصل تابستان مورد پایش ماهانه قرار گرفته و در آینده نیز با همکاری و مشارکت کلوپ های غواصی قشم ادامه خواهد یافت.

2

*احتمال سفیدشدگی آبسنگ های مرجانی وجود دارد

همچنین مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم پیرامون برگزاری این دوره آموزشی، اظهار کرد: بررسی سلامت آبسنگ های مرجانی از نظر سفیدشدگی در قشم با استفاده از روش کرال‌واچ (ابداع شده در دانشگاه کوینزلند استرالیا) انجام می‌پذیرد و اطلاعات حاصل از این بررسی در پایگاه داده های این برنامه به ثبت می رسد.

سید هاشم داخته ادامه داد: نتایج حاصل از بررسی اخیر حاکی از آن است که در صورت ادامه این روند گرمایی وقوع پدیده سفیدشدگی در منطقه جنوب شهر قشم محتمل می باشد.

1

به گفته مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم؛ پدیده سفیدشدگی آبسنگ های مرجانی اغلب به علت گرمای بیش از حد و خارج از توان جلبک های همزیست با این آبسنگها اتفاق می افتد و طی این پدیده آبسنگ مرجانی با از دست دادن این جلبک ها و از بین رفتن بخش بیشتر تامین کننده انرژی، بسیار آسیب پذیر می شوند.

داخته در پایان تاکید کرد: اکوسیستم آبسنگ های مرجانی غنی ترین و پرتولیدترین اکوسیستم دریایی بوده که با وسعت حدود یک درصد از سطح اقیانوس ها، نزدیک به 25 درصد از موجودات دریایی را پشتیبانی می کنند.

گفتنی است، این برنامه آموزشی با همکاری برنامه احیاء آبسنگ های مرجانی و مشارکت فعال کلوپ های غواصی قشم بطور مداوم در حوزه مرجانی جزیره قشم برگزار گردد.

4

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied