شمانیوز
شما نیوز

سرمایه‌گذاری در پتروشیمی و پتروپالایشگاه‌ها با سرمایه‌های خرد مردم

وزیر نفت گفت: ما در حال حاضر بیش از 30 میلیارد دلار طرح‌ نیمه‌تمام در صنعت پتروشیمی داریم که تا 5 سال آینده باید بتوانیم آنها را تأمین مالی کنیم و در این راستا ما در نظر داریم با تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی این کار را انجام دهیم.

سرمایه‌گذاری در پتروشیمی و پتروپالایشگاه‌ها با سرمایه‌های خرد مردم

به گزارش شمانیوز و به نقل از فارس ، بیژن زنگنه وزیر نفت در کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در این صنعت گفت: در صنعت نفت باید سالانه حدود ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود و اگر از این مقدار کمتر باشد کل چرخه دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت ما راه‌های متعددی را در نظر گرفتیم،‌ افزود: ما از صندوق توسعه استفاده کردیم و تا جایی که این صندوق ظرفیت داشته باشد استفاده میکنیم.

وزر نفت ادامه داد: در حال حاضر فاینانس خارجی برای تأمین مالی خیلی کم شده است و استفاده از بازار بانکی و اوراق مشارکت هم تا جایی که امکان داشت مورد استفاده قرار گرفت.

 

* سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی با فروش سهام

وی در ادامه افزود: شرکت‌ها می‌توانند با فروش سهام‌شان در طرح‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند که این کار را شرکت‌های ما انجام داده و در این زمینه تجربه خوبی دارند.

زنگنه در ادامه اظهار داشت: اما برای تأمین مالی صنعت نفت ما تنها به این راهکارها اکتفا نکردیم و باید از ابزارهای دیگر هم برای تأمین مالی استفاده کنیم.

 

* سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی و پتروپالایشگاه‌ها با سرمایه‌های خرد مردم

وزیر نفت گفت: ما در حال حاضر بیش از 30 میلیارد دلار طرح‌ نیمه‌تمام در صنعت پتروشیمی داریم که تا 5 سال آینده باید بتوانیم آنها را تأمین مالی کنیم. در این راستا ما در نظر داریم تا با تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: همچنین 10 الی 12 میلیارد دلار طرح در پتروشیمی وجود دارد که نهایی شده ولی شروع به کار نکرده است که برای آن نیز باید فکری کرد و به طور کلی در حوزه پتروشیمی در مجموع 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

زنگنه اضافه کرد: در حوزه پتروپالایشگاه نیز اخیراً قانونی تصویب شده که تا 20 میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. طرح حمایت از صنایع پایین‌دستی طرح شامل بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها و ساخت پتروپالایشگاه‌ها است که در این زمینه نیز استفاده از سرمایه‌های خرد مردمی می‌تواند به ما کمک کند.

 

* ورود بخش خصوصی به تامین مالی پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز

زنگنه خاطرنشان کرد: در حوزه گاز نیز بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها توسط دولت انجام می‌شود که شامل سرمایه‌گذاری برای احداث خطوط لوله و انتقال و توزیع گاز در شهرها است، البته در حوزه گاز زمینه‌ای ایجاد شده که بخش خصوصی بتواند در تأمین مالی ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز به ما کمک کند.

وزیر نفت گفت: طرح‌های اکتشاف و تولید نفت هم نیاز به تأمین مالی دارد که البته در بحث اکتشاف به دلیل ریسک بالا ما انتظار نداریم بخش خصوصی وارد شود بلکه در این حوزه ما آن میادینی را که کشف کردیم برای توسعه طرح یا نگهداشت تولید نیازمند تأمین مالی بخش خصوصی هستیم. در گذشته برای انجام این کار ما به دنبال خارجی‌ها بودیم و الان می‌توانیم با کمک داخلی‌ها این تأمین مالی را انجام دهیم.

وی افزود: البته در حوزه اکتشاف و تولید ما به فناوری هم نیاز داریم که خارجی‌ها حاضر به همکاری در این حوزه با ما نیستند؛ در این راستا ما دانشگاه‌های داخلی را تجهیز کردیم تا به کمک آنها بتوانیم بخشی از مشکل فناوری را حل کنیم و الان به همت همکاران ما ارتباط ما بین دانشگاه‌ها و شرکت‌های فعال در صنعت نفت شکل گرفته است.

 

* ارزیابی ریسک‌های اجرا و بازپرداخت در پروژه‌های بالادستی نفت

زنگنه ادامه داد: به طور کلی در صنعت نفت ما دو مشکل کلی فناوری و تأمین مالی را داریم در این حوزه ما به دهها میلیارد دلار برای توسعه صنعت نفت نیازمند هستیم که برای تأمین این مبالغ، طرح‌های EPC و EPD را پیگیری کردیم تا از طریق آن بتوانیم پول جذب کنیم و در این حوزه تنها روی قراردادهای IPC تمرکز نکردیم.

وزیر نفت گفت: در صنعت نفت شرکت‌های E&P با یک نرخ بازدهی ثابت قرارداد می‌بندند که در اینجا دو معضل وجود دارد، ما باید اطمینان پیدا کنیم که طرف قرارداد در زمان مشخص و تعیین شده اهداف قرارداد را اجرا کند و ریسک اجرا در آن زمان معین یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. در این راستا ما باید مجریان طرح را اعتبارسنجی کنیم تا ببینیم طرف قرارداد ما چقدر حرفه‌ای است.

وی بیان داشت: ریسک دوم هم مربوط به بازپرداخت طرف قرارداد است که این بازپرداخت تابع اهداف قرارداد است ما وقتی این بازپرداخت را انجام می‌دهیم که طرف به تولید برسد و این قضیه خودش دارای ریسک است که باید ارزیابی شود.

 

* استفاده از بورس برای تامین مالی پروژه‌های نفتی

زنگنه افزود: در حوزه تأمین مالی و استفاده از ابزارهای بورس برای انجام این کار ما تلاش‌های فراوانی انجام دادیم، در این راستا بازار بورس انرژی را حمایت کردیم که راه‌اندازی شود، این بازار ظرفیت فراوانی برای تأمین مالی دارد که اگر نشود 6 ماهه تأمین مالی انجام شود در بازه 2 الی 3 ساله حتماً می‌توانیم سرمایه خوبی را از طریق این بازار برای تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت جذب کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: ما در صنعت نفت تلاش می‌کنیم که تولید کشور فعال باقی بماند و کارخانه‌ها تعطیل نشوند و دکل‌های حفاری از کار نیفتند. در این حوزه تمرکز ما به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در تأمین تجهیزات درون‌چاهی و الکتروموتورها و مواردی از این دست به ما کمک کنند و برای فعال کردن این ظرفیت شرکت‌ها ما برنامه‌ای در نظر گرفته‌ایم چون ما نمی‌توانیم با این شرکت‌ها قرارداد ببندیم و آنها را وارد مناقصه کنیم برای همین سیاست خرید تضمینی را برای حمایت از آن در نظر گرفتیم.

زنگنه گفت: سیاست خرید تضمینی به این صورت است که برای خرید اول از شرکت‌های دانش‌بنیان، تضمین خرید از سوی وزارت نفت به آنها داده می‌شود که با این تضمین حتی می‌توانند از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند. به این صورت وزارت نفت ریسک تولید و فروش برای شرکت دانش‌بنیان را تا حد قابل قبولی کاهش داده است به این صورت که اگر این شرکت‌ها طبق استانداردهای تعریف شده محصولی را تولید کنند آن محصول قطعاً توسط وزارت نفت از آنها خریداری خواهد شد و این موضوع به رونق تولید کمک می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied