شمانیوز
شما نیوز

عضو هیات مدیره بورس تهران تصریح کرد:

«واقع‌بینی» شرطی لازم برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

امیر تقی خان تجریشی عضو هیات مدیره بورس تهران: «نقطه مقابل سهام شرکت های کوچک، سهام شرکت‌های بزرگ و برخی سهام بنیادی است، به طوریکه این سهام اوضاع خوبی دارند و می توانند کماکان بیشتر از بازارهای جایگزین ایجاد سودآوری کنند. در این میان نکته بااهمیت برای سرمایه‌گذاران مقایسه معاملات سهام با بازارهای جایگزین است. در حال حاضر سهام بزرگ این امکان را دارند که اگر از لحاظ بنیادی هم پشتیبانی شوند می توانند بیشتر از سایر بازارها سودآوری داشته باشند».

«واقع‌بینی» شرطی لازم برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

به گزارش شمانیوز و به نقل از روابط عمومی بورس تهران ؛  عضو هیات مدیره بورس تهران با بررسی رفتار فعلی معامله‌گران بازار سهام اظهار کرد: یکی از دلایلی که سهام شرکت‌های بزرگ بنیادی راه خود را از شرکت‌های کوچک جدا کردند، تاثیر گزارش‌های مثبت بود اما نباید انتظار داشته باشیم که این روند با سرعت زیادی ادامه پیدا کند.

وی در ادامه گفت: برای اینکه بورس بتواند با رشد پرشتاب سقف‌های قبلی خود را بشکند، نیازمند برخی محرک‌های جدی است. در حال حاضر سهام کوچک موجود در بازار اکنون وارد فاز بررسی و اصلاح شده اند. از طرفی دیگر سهام بزرگ ضمن داشتن توان سودآوری مناسبتر نسبت به بازارهای جایگزین اما برای اینکه بتوانند سقف را پرشتاب شکسته و به عددهای بالاتری برسند نیاز به همراهی قیمت های جهانی دارند.

وی تصریح کرد: همچنین بسیاری از این شرکت ها، درآمدهای صادراتی دارند که با توجه به کاهش قیمت دلار و احتمال باقی ماندن آن در سطح قیمتی موجود، توان ایجاد محرکه لازم را ندارد، خصوصا که مسایل تورمی به افزایش هزینه‌ها انجامیده است. این موارد به ایجاد حاشیه سود فشار می آورد. بنابراین با توجه به توضیحات ارایه شده، به نظر می‌رسد در فضای کنونی فعلا شاهد روند متعادلی در بازار سرمایه باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه، انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها را یکی از مهمترین دلایل سرمایه‌گذاری مجدد با چشم‌انداز سودآوری معقول حداقل تا پایان سال دانست و افزود: البته نکته ای که تاثیرگذاری اصلی را در این خصوص دارد، انتظارات تحلیلگران، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بورس نسبت به گزارش هاست. این گزارش‌های خوب را بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند، به نحوی این موضوع تاثیر خود را تا حد زیادی بر قیمت‌ها گذاشته است.

تقی خان تجریشی در خصوص تحولات اخیر بازارهای جهانی و تاثیر آن بر قیمت محصولات گفت: به طور طبیعی افت قیمت‌ها به طور مستقیم بر سودآوری شرکت ها تاثیر می گذارد. دلایل مختلفی برای این افت وجود دارد، بخشی از آن قوی شدن دلار است که به کاهش قیمت در کل بازار کامودیتی منجر می شود. علاوه بر آن موضوع جنگ تجاری بین آمریکا و چین است که به نظر می رسد هوز به فرجام نرسیده است و برخی از گمانه‌زنی ها بر این است که امریکا به هر نحوی می خواهد قدرت چین را مهار کند. بنابراین جنگ تجاری روی تقاضای کلی محصولات و به طور خاص روی چین تاثیر می گذارد که در ادامه روی محصولات کالامحور شرکت‌های بورسی ما که چین مشتری اصلیشان است هم متاثر می شود. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied