شمانیوز
شما نیوز

توافق وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان با مدیرعامل شرکت آب نیرو

در پی بهبود همکاری‌های بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به عنوان بازوی اجرائی وزارت نیرو در فعالیت‌های بین‌المللی روز دوشنبه 11 آذرماه میزبان عثمان زاده وزیر انرژی و ذخایر آبی جمهوری تاجیکستان بود.

توافق وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان با مدیرعامل شرکت آب نیرو

به گزارش شمانیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مهندس بهروز مرادی در این دیدار طی سخنانی به فضای دوستانه و مثبت دو کشور ایران و تاجیکستان با توجه به مشترکات دینی دو کشور اشاره کرد و گفت: عمده فعالیت‌های شرکت آب و نیرو در حوزه‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای همچون سد و نیروگاه است که با تحقیق و پژوهش موفق به بومی‌سازی نیروگاه‌های متوسط و کوچک شده‌ایم.

 در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت آب و نیرو به طراحی و استقرار سامانه هشدار سیل، سدهای بزرگ، نیروگاه‌های برق‌آبی، بومی‌سازی نیروگاه‌های میکرو و نیز کسب و کارهای جدید بخصوص در حوزه گردشگری در مخازن سدها که برای اولین بار در کشور توسط این شرکت انجام شد اشاره و در قالب پاورپوینتی به تشریح این فعالیت‌ها پرداخت.

مهندس مرادی در تشریح سامانه هشدار سیل بیان داشت: این سامانه با پیش‌بینی به موقع سیلاب‌های ایران در دو حوضه آبی کارون و کرخه توانست ضمن استفاده بهینه از ظرفیت تولید برق از بروز مشکلاتی که وقوع سیل گسترده در کشور باعث آن می‌شد، جلوگیری کند.

به تصریح وی با راه‌اندازی این سامانه در تاجیکستان این کشور خواهد توانست تا ضمن سنجش و پایش سیلاب‌ها بیش از وقوع، به مدیریت مؤثر آن‌ها بپردازد.

همچنین مهندس مرادی ابراز امیدواری کرد که دو طرف، توافقات صورت گرفته در زمینه نیروگاهی را به‌زودی به مرحله اجرا برسانند.

در ادامه وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان طی سخنانی با ابراز خرسندی از حضور در شرکت آب و نیرو به موضوعات مختلفی همچون حضور مثبت و سازنده شرکت‌های ایرانی در آن کشور و نیروگاه راغون تاجیکستان اشاره و اظهار داشت: شرکت آب و نیرو در زمینه نیروگاه راغون می‌تواند با توجه به تجارب گسترده خود مؤثر واقع شود و این نیروگاه عظیم را به سرانجام برساند.

عثمان زاده در ادامه به روند تکمیل عملیات تونل انزاب و انجام پروژه‌های نیروگاه‌های متوسط و کوچک شرکت آب و نیرو در کشور تاجیکستان اشاره کرد و افزود: تکمیل عملیات نیروگاه‌های میکرو با توجه به شرایط کوهستانی خاص تاجیکستان می‌تواند کمک شایانی به برق روستاهای بدخشان در کشور تاجیکستان نماید.

 در این نشست که به‌منظور شناخت بیشتر دو طرف از توانمندی‌های یکدیگر برگزار شد، شرکت آب و نیرو با مشارکت بخش خصوصی دعوت به حضور در مناقصات و توسعه همکاری‌ها در زمینه نیروگاه‌های برق‌آبی متوسط و کوچک و خطوط برق استراتژیک در تاجیکستان شد.

 این مناقصات از محل وام‌های بلاعوض بین‌المللی و یا وام‌های کم‌بهره بین‌المللی تأمین مالی می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied