شمانیوز
شما نیوز

طرح اقدام ملی مسکن در فاز نهایی

ثبت نام طرح ملی مسکن از ۲۵ آبان ماه آغاز شده و روز شنبه (۳۰ آذر ماه) فاز هفتم آن با ثبت نام در استان‌های شهر تهران به پایان رسید و قرار است د راین طرح ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای قشر متوسط جامعه در کشور ساخته شود.

طرح اقدام ملی مسکن در فاز نهایی

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از میزان: با گذشت حودو شش سالی از طول عمر دولت تدبیر و امید، در این مدت دولت طرح‌هایی را در بخش مسکن و در راستای خانه دار کردن مردم اجرا کرده، اما این طرح‌ها نتوانسته آن گونه که باید، تأثیری بر وضعیت بخش مسکن و خانه دار شدن مردم بگذارند. از جمله این طرح‌ها می‌توان به صندوق پس انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن، فروش اقساطی مسکن، مسکن اجتماعی و حمایتی، مسکن قسطی کارمندان و طرح مسکن ملی اشاره کرد.

 

دریافت واحد‌های طرح ملی مسکن همانند نانوایی و به نوبت خواهد بود

در این راستا محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پرداخت یارانه به اقشار کم درآمد برای خرید مسکن در طرح اقدام ملی مسکن اظهار کرد: اگر افراد متقاضی مسکن ملی در مناطق محروم و از دهک‌های پایین باشند کمک یارانه‌ای دریافت می‌کنند و بخشی که حمایت می‌شوند قاعدتاً کاهش می‌یابد و نباید مبلغ زیادی قسط پرداخت کنند.
وی افزود: واحد‌هایی که در قالب طرح ملی مسکن در بافت‌های فرسوده احداث خواهد شد متناسب با استطاعت مالی افراد است و به نیمی از هزینه مالی آن واحد مسکونی یارانه تعلق می‌گیرد یعنی از بهره ١٨ درصدی تسهیلات، ٩ درصد از سوی متقاضی و ٩ درصد دیگر را دولت تقبل می‌کند.
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد: فرم ج ثبت نام طرح ملی مسکن سبز و قرمز دارد و ج قرمز شامل افرادی می‌شود که بعد از انقلاب از تسهیلات دولتی استفاده کرده اند و یا از سال ٨۴ به بعد سند مالکیت به نام آن‌ها خورده است.
اسلامی در خصوص نحوه سنجش و اعطای فرم ج قرمز به متقاضیان در مرحله اول ثبت نام اظهار کرد: تمام اطلاعات افراد با کد ملی در سامانه طرح ملی مسکن به تفکیک ثبت شده و مشخص خواهد شد این افراد از چه نوع تسهیلاتی استفاده کردند به همین دلیل بعد از ثبت نام در سامانه رنگ فرم در صورت نداشتن شرایط هم قرمز می‌شود.
وی در خصوص زمان تحویل مسکن به متقاضیان گفت: در زمان اتمام پروژه هر کسی که زودتر ثبت نام کرده باشد زودتر واحد خود را دریافت می‌کند، دقیقا شرایط دریافت واحد‌ها همانند نانوایی و به نوبت خواهد بود.

 

افرادی که فرم ج دریافت کردند به ادرات راه و شهرسازی استان خود مراجعه کنند

پروانه اصلانی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص علت قرمز شدن فرم ج متقاضیان طرح ملی مسکن گفت: این افراد باید به ادارات کل راه و شهرسازی استانی که ثبت‌نام کرده‌اند، مراجعه کنند.
سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها این موارد را بررسی می‌کنند و اگر قرمز شدن فرم (ج) منجر به واگذاری نشده است، تقاضای اصلاح می‌کنند و فرم این افراد دوباره سبز می‌شود.
وی در خصوص میزان تسهیلات برای طرح ملی مسکن گفت: مبلغ وام استان به استان، شهر به شهر، پروژه به پروژه متفاوت است، میانگین در نظر گرفته شده تسهیلات برای طرح اقدام ملی مسکن در استان‌های مختلف ۸۵ میلیون تومان است که مبلغ نهایی وام با ادرات کل و براساس قیمت نهایی شده مسکن در هر استان تعیین خواهد شد و حداکثر وام در نظر گرفته شده برای این طرح ۱۰۰ میلیون تومان است.
سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: طرح اقدام ملی مسکن در شرایطی مطرح شد که بازار مسکن در شرایط رکود است بنابراین اهداف این پروژه شامل تجهیز تولید مسکن (تشویق تولید مسکن) و تامین مسکن برای گروه‌های متوسط است، در هدف اول به دنبال ایجاد جریان تولید بوده ایم بطوریکه دولت با ورود به این طرح و با آورده تشویقی به دنبال رونق در ساخت و ساز است، دلیل این امر ایجاد ۱۵۶ شغل در بازار مسکن است و این موضوع به خروج بازار مسکن از رکود کمک می‌کند.
اصلانی اظهار کرد: آورده متقاضیان در طرح ملی مسکن نهایی نشده است و براساس قیمت پیش بینی شده، متقاضی باید ۳۰ درصد مبلغ را پرداخت کند، وام بانکی نیز ثابت نخواهد بود و تلاش می‌کنیم تمامی این موارد و زمان تولید را کنترل کنیم چرا که حجم طرح ملی مسکن نسبت به مسکن مهر چند برابر کمتر است و مراقبت می‌شود این پروژه در مکان‌هایی با حداقل مشکلات بنا شود، این موارد منجر به کوتاه شدن دوره زمانی تحویل واحد‌ها به متقاضیان خواهد شد.
وی افزود: زمان ساخت طرح اقدام ملی مسکن، متوسط طول یک پروژه در کشور در نظر گرفته شده است که حدود ۲۷ ماه است و امیدواریم این موارد به درستی در طرح ملی مسکن اجرایی شود تا مجدد شاهد مشکلات موجود در مسکن مهر نباشیم.

 

سود تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن باید کاهش یابد

محسن سرحدی، کارشناس بازار مسکن در گفت و گو خبرگزاری میزان گفت: بسیاری از این خانه‌ها قرار است در بافت‌های فرسوده ساخته شود و باید توجه کرد برای خانه‌هایی در این مناطق قرار دارند وام‌هایی با سود کمتر وجود دارد، ولی این سود تسهیلات در این طرح ۱۸ درصد تعیین شده و همه مردم توانایی بازپرداخت این مبالغ را ندارند.
وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر استقبال چندانی از صندوق پس انداز یکم صورت نمی‌گیرد دولت می‌تواند از محل اقساط بازگشت مسکن مهر نرخ سود تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن را کاهش دهد.
این کارشناس بازار مسکن در خصوص پرداخت تسهیلات برای خرید مسکن بیان کرد: در پرداخت تسهیلات چند مورد وجود دارد؛ یکی دوره بازپرداخت و دیگری سقف تسهیلات که در ایران به دلیل شرایط خاص هم سقف تسهیلات و هم نرخ سود محدود است.
وی تاکید کرد: برای حل این موضوع باید در نظام تامین مالی کشور تنوعی برای پرداخت این تسهیلات انجام شود که لازمه آن تحول نظام بانکی خواهد بود.

 

نقاط ضعف مسکن مهر در طرح ملی مسکن رفع شد

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در توضیح خصوصیات طرح اقدام ملی مسکن درگفت وگو با خبرگزاری میزان گفت: باید نقاط ضعف مسکن مهر شناسایی شود و تلاش شود تا بصورت سیستماتیک و بر اساس روش‌های مدیریت پروژه مشکلات را حل کند. پس اگر نقاط ضعف و قوت مسکن مهر شناسایی و در مسکن ملی پیاده شود قطعا این طرح طبق همان وعده‌ای که داده شده تا سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد و دیگر دولت بعدی به فکر تکمیل واحد‌ها نخواهد بود.
وی در ادامه افزود: متاسفانه سامانه مدیریت پروژه‌ها کمتر اعمال می‌شود پس اگر منابع مالی و تسهیلات به خوبی تامین و فراهم شود و سرمایه گذاران به خوبی از طرح اقدام ملی حمایت و سرمایه خود را وارد کنند می‌توان به موفقیت طرح در زمان مقرر امیدوار شد.
این کارشناس اقتصادی گفت: به نظر می‌رسد با وجود ساز و کار مدیریت پروژه این ۴۰۰ هزار مسکن در قالب طرح ملی بتواند در موعد مقرر به پایان برسد.
حق شناس اظهار کرد: به هر میزان که دولت به بخش خصوصی اعتماد بیشتری کند و شرایط را تسهیل کند شک نکنید که طرح اقدام ملی مسکن در دو یا سه سال آینده به پایان می‌رسد.

 

اقساط تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن زیاد است

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان در خصوص معایب و مزایایی طرح ملی مسکن گفت:طرح ملی مسکن مشابه طرح مسکن مهر است و تا حدودی از آن الهام گرفته، اما چند تفاوت میان این دو طرح وجود دارد.
وی ادامه داد: اما اشکالی که به نظر می‌رسد طرح اقدام ملی مسکن داشته باشد این است که اگر متقاضیان دهک‌های متوسط جامعه از وام ۱۰۰ میلیون تومانی این طرح استفاده کنند باید ماهانه ۲ تومان اقساط پرداخت کنند که به نظر می‌رسد این بازپرداخت از عهده این اقشار که عمدتا حقوق بگیر هستند خارج باشد.
نایب رئیس انجمن انبوه سازان تصریح کرد:تسهیلاتی که در طرح مسکن مهر به شهر‌های مختلف داده می‌شد با نرخ‌های ۴، ۹ و ۱۲ درصد بود، اما تسهیلاتی که در طرح ملی مسکن قرار است پرداخت شود نرخ سود ۱۸ درصدی دارد حال به نظر می‌رسد بازپرداخت اقساط با این نرخ سود از عهده متقاضیان خارج باشد و پیشنهادی که به دولت ارائه کرده ایم این است که دولت مدت زمان بازپرداخت اقساط را از ۱۲ سال به ۱۵ سال و یا ۲۰ سال افزایش دهد تا بازپرداخت اقساط در توان متقاضیان باشد.
رهبر بیان کرد:اما مزیتی که طرح اقدام ملی مسکن دارد این است که همانند مسکن مهر شرایط واگذاری زمین ۹۹ ساله را دارد و فروش زمین به قیمت روز انجام می‌شود.
وی عنوان کرد:به هر حال یکی دیگر از مزایای طرح اقدام ملی مسکن این است که ساخت ۴۰۰ هزار مسکن با یک حرکت بلندپروازانه همراه نبوده است و اگر در طی دو سال آینده این تعداد واحد مسکونی به اتمام برسد می‌توان این طرح را با برطرف کردن معایب ادامه داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied