شمانیوز
شما نیوز

جاماندگان یارانه معیشتی چه کنند؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که تعدادی از معترضان به عدم دریافت یارانه معیشتی، پس از اعتراض، با آمار و ارقامی از میزان درآمد و برداشت در حساب هایشان روبه‌رو شده‌اند که به اعتقاد آنها، واقعیت ندارد.

جاماندگان یارانه معیشتی چه کنند؟

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از خبرآنلاین: دومین مرحله یارانه معیشتی در حالی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که ۴۱۹ هزار و ۳۰۴ خانوار جدید در زمره یارانه‌بگیران قرار گرفتند. در مرحله اول پرداخت یارانه معیشتی که اوایل آذرماه اتفاق افتاد، دولت به حساب ۶۰ میلیون نفر و به عبارتی، ۱۸ میلیون خانوار یارانه حمایتی پرداخت کرده بود و بنا به اعلام دولت، حدود ۶ میلیون خانوار، غیرنیازمند شناخته شده بودند.

در راستای این تصمیم دولت که بعد از افزایش نرخ بنزین اتفاق افتاد، مبلغ حمایت معیشتی برای خانوارهای یک‌نفره ۵۵ هزار تومان، برای خانوارهای دونفره ۱۰۳ هزار تومان، خانوارهای سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، ‌ خانوارهای چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان در نظر گرفته شد.

در این میان، در اولین دوره پرداخت کمک معیشتی، تعداد زیادی از جاماندگان یارانه گلایه‌هایی داشتند و همین مساله باعث شد که ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایتی معیشتی دولت در وزارت کار سازوکاری برای اعتراض نسبت به عدم واریز بسته حمایتی تعریف کند تا افرادی که این بسته را دریافت نکرده‌اند، بتوانند به دولت اعتراض خود را اعلام کنند.

به این ترتیب، افرادی که اعتراض به عدم دریافت یارانه داشتند، می‌توانستند در سامانه  #۶۳۶۹* درخواست رسیدگی خود را ثبت کنند. بنا به گفته سخنگوی ستاد کمک هزینه معیشتی، از حدود ۶.۲ میلیون درخواستی که در کد دستوری #۶۳۶۹* ثبت شده بود، ۶۶۶ هزار درخواست مربوط به کسانی بود که در لیست یارانه‌بگیران نبودند و همچنین مشمول بسته حمایت معیشتی هم نشدند.

بنا به اعلام حسن میرزایی، این افراد از روز ۱۰ دی‌ماه تا ۲۴ دی‌ماه ۹۸ می‌توانند به سامانه حمایت وزارت کار مراجعه کرده و فقط سرپرستان خانوار باید به این سایت مراجعه کنند.

 

چه کسانی مشمول دریافت یارانه حمایتی نمی‌شوند؟

اگر تا سال‌های گذشته نبود بانک‌های اطلاعاتی، دست دولت را برای شناسایی برخورداران بسته بود، امروز اما با تکمیل بانک‌های اطلاعاتی دسترسی به دارایی‌ها و درآمدها برای دولت تسهیل شده است. این بدان معناست که دولت می‌تواند درخواست‌های متقاضیان را در آزمون وسع قرار دهد تا روشن شود آیا شرایط دریافت این بسته را دارا هستند. کسانی که همزمان دارای بیش از یک شاغل، واحد مسکونی و خودرو هستند، غالبا مشمول دریافت این اعتبار نخواهند شد، اما شرایط دیگری نیز برای برخورداری یا عدم برخوداری از این اعتبار لحاظ شده است.

خانوارهایی که ارزش ملک آن‌ها در تهران و کلان‌شهرها ۱.۲ میلیارد تومان و در سایر شهرستان‌ها ۹۰۰ میلیون تومان باشد، خانوارهایی که دارای خودروی سواری با ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان یا خودروی عمومی با ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون تومان باشند و کارفرمایانی که بیش از ۳ بیمه‌پرداز داشته باشند، این کمک را دریافت نمی‌کنند. در عین حال خانوارهایی که بیش از ۳ سفر خارجی غیرزیارتی داشته‌اند و گیرندگان تسهیلات بانکی به‌مبلغ جمعا بیش از ۳۰۰ میلیون تومان که در حال بازپرداخت اقساط باشند نیز نباید منتظر دریافت این مبلغ باشند.

براساس یازدهمین اطلاعیه ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی؛ سقف درآمد برای خانوار چنین اعلام شده است؛ خانوار یک نفره با حداقل درآمد سالانه ۴۸ میلیون تومان، خانوار دو نفره با حداقل درآمد سالانه ۶۰ میلیون تومان، خانوار سه نفره با حداقل درآمد سالانه ۷۲ میلیون تومان، خانوار ۴ نفره با حداقل درآمد سالانه ۸۴ میلیون تومان و خانوار ۵ نفره و بیشتر با حداقل درآمد سالانه ۹۶ میلیون تومان.

 

 

جاماندگان یارانه چه کنند؟

طبق دوازدهمین اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سامانه معیشتی در دهم دی‌ماه امسال، طی روزهای سوم الی بیستم آذر ماه، ۶۶۶ هزار و ۷۷۴ سرپرست خانواری که در لیست یارانه بگیران نبودند و خود را حائز دریافت بسته حمایت معیشتی می دانستند، اقدام به ثبت شماره ملی خود در کد دستوری #۶۳۶۹* کردند، این افراد می توانند از (ساعت ۲۲ سه‌شنبه۱۰ دیماه) با مراجعه به سایت hemayat.mcls.gov.ir نسبت به ثبت درخواست دریافت این بسته اقدام کنند.

برای ثبت نام نیز سرپرست خانوار باید اطلاعات هویتی و شماره تلفن همراه خود را در سامانه ثبت کند. مهلت ثبت درخواست در سایت، از ساعت ۲۲ سه‌شنبه، ۱۰ دی‌ماه به مدت ۱۴ روز (تا ۲۴ دیماه) فراهم شده است.

پس از بررسی اولیه اطلاعات و تعیین وضعیت، نتیجه بررسی درخواست متقاضیان به شماره تلفن همراه ثبت شده در سامانه، پیامک خواهد شد.

پیش از این هم در ۱۱ آذرماه، سخنگوی ستاد طرح حمایت معیشتی دولت گفته بود: جاماندگان طرح که پیامک ارسال کردند، اما کد رهگیری دریافت نکردند، با وارد کردن شماره حساب واریز یارانه‌های نقدی به جای کد رهگیری در سایت Hemayat.mcls.gov.ir درخواست خود را ثبت کنند.

همچنین بنا به اعلام حسن میرزایی، در خصوص وضعیت این افراد تا پایان دی ماه تعیین‌تکلیف می‌شود و برای این‌که در فرایند شناسایی دقت فدای سرعت نشود، قرار شده است که نتیجه شناسایی این افراد تا پایان دی ماه به سازمان برنامه و بودجه داده شود.

میرزایی اواخر آدرماه در عین حال عنوان کرده بود: بیش از ۳ میلیون نفر متقاضی طرح کمک معیشتی شدند که کد ملی افراد متقاضی برای بانک‌مرکزی ارسال و اطلاعات مالی آنها براساس ۱۱ شاخص بانکی در ۵۰ گروه بررسی می‌شود.

به گفته وی، نتایج این درخواست‌ها تا پایان دی‌ماه مشخص خواهد شد و طبق هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه اگر سرپرست خانواری مشمول این طرح شود، هر دو مرحله کمک معیشتی به افراد پرداخت خواهد شد و جای نگرانی نیست.

 

مصرف بنزین بیشتر؛ دریافت سبد معیشتی کمتر

مقایسه سرانه بنزین استان‌ها و سهم آنان از پرداخت کمک معیشت خانوار نشان می‌دهد که بین میزان مصرف بنزین و دریافت سبد معیشتی رابطه معکوس وجود دارد.

براساس اطلاعات معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استان‌های تهران و البرز که بیشترین مصرف بنزین را دارا هستند، کمترین سبد حمایت معیشتی و برعکس استان‌های کم برخورداری که کمترین میزان مصرف بنزین را داشته‌اند، بیشترین سبد حمایت معیشتی را دریافت کرده‌اند.

 

 

یارانه‌های نقدی و معیشتی ادغام می‌شوند؟

در این میان، شایعاتی در فضای اقتصادی کشور مطرح است که احتمال ادغام یارانه‌های نقدی و معیشتی در سال آینده وجود دارد، اما سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور، ادغام دو یارانه نقدی و معیشتی را تکذیب کرده و در این خصوص گفته است: منابع یارانه نقدی و یارانه معیشتی به صورت جداگانه در تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۹ پیش بینی شده و ردیف، زمان‌بندی و عدد این دو یارانه جدا در نظر گرفته شده است.

به گفته مژگان خانلو، ما بسته به وصول منابع برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یارانه نقدی در روز بیستم هر ماه و یارانه معیشتی نیز دهم هر ماه پرداخت شود، که امیدواریم این برنامه از ماه جاری عملی می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied