شمانیوز
شما نیوز

رونمایی از رخدادهای مهیج بانک ملت با گزارش های 9ماهه منتهی به آذر 98

بانک ملت گزارش سه ماهه سوم خود را با رخدادهای مهیج منتشر کرد. تا جایی که بازار سرمایه و صنعت بانکداری را متحیر کرده است.

رونمایی از رخدادهای مهیج بانک ملت با گزارش های 9ماهه منتهی به آذر 98
به گزارش بانکداری ایرانی،   افزایش سرمایه از محل‌های مختلف از جمله تجدید ارزیابی، رشد 314 درصدی سود هر سهم ، رشد 70 درصدی سرمایه گذاری و افزایش 60 درصدی سود حاصل  از سرمایه گذاری از جمله رخدادهایی هستند که با صورت های مالی بانک ملت  9ماهه رونمایی شد. 

 

سورپرایز بزرگ بورسی ها
 
بازار سرمایه مدتهاست تا خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بانک ملت را بشنود، لذا ، افزایش سرمایه‌ای نخستین و مهمترین  خبر مهم در مورد بانک ملت است.
 
در این رابطه ، چاووشی،  مدیر مالی باتک ملت روز گذشته اعلام کرده است: « گزارش حسابرس در مورد افزایش سرمایه مدنظر 130 درصدی از محل تسعیر ارز آماده شده و  در حال پیگیری از مراجع تصمیم گیر سازمان بورس و بانک مرکزی است و باید منتظر تصمیم نهایی مسئولان سازمان بورس و بانک مرکزی بود تا درصد قطعی آن مشخص شود. افزایش سرمایه دوم و از محل تجدید ارزیابی دارایی ها هم که فقط مربوط به عرصه و سر قفلی حدود 2000 ملک است ،  توسط کارشناسان رسمی قوه قضاییه انجام و به حسابرس داده شده تا پس از بررسی و تایید، درصد افزایش سرمایه مشخص شود. با این اوصاف ، تلاش می شود در ماه های باقی مانده سال هر دو افزایش سرمایه یا یکی از این دو برنامه ، عملی و سرمایه اسمی بانک ملت براساس واقعیت مالی و عملیاتی به سطح قابل قبولی برسد.»
 
در گزارش تفسیری بانک ملت که به همراه صورت‌های مالی 9 ماهه بانک ملت در آخرین روز دی ماه 98 منتشر شد آمده است: «افزایش سرمایه بانک از محل اندوخته ها ، تفاوت ناشی از  تسعیر دارایی و بدهی ارزی و همچنین تجدید ارزیابی دارایی های ثابت مورد تصویب هیات مدیره قرار گرفته و اقدامات لازم در این خصوص در حال پیگیری است. »
 

13

برآورد آماری عملکرد بانک ملت
بانک ملت طی ۹ ماهه سال جاری برای هر سهم ۴۰۲ ریال سود محقق کرد ه است که نسبت به دوره مشابه  ۳۱۴ درصد  رشد را نشان می دهد .  براین اساس، "وبملت" درآمد تسهیلات اعطایی با رشد 12 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل 12.2 هزار میلیارد تومان و سود علی الحساب سپرده سرمایه گذاری با افت 7 درصدی بالغ بر 10.3 هزار میلیارد تومان گزارش شده است.
 
این بانک بورسی در 9 ماهه بیش از 2 هزار میلیارد تومان سود خالص کسب کرده که به نسبت دوره مشابه قبل رشد 316 درصدی را به ثبت رسانده است. درآمد ناشی از تسهیلات اعطایی در این مدت رشد 10 درصدی و سود علی الحساب سپرده بانکی رشد 3 درصدی داشته که نهایتا منجر به رشد 14 درصدی سهم بانک از درآمدهای مشاع شده و درآمدهای غیرمشاع نیز 22 درصد افزایش داشته است.   هزینه ها نیز افزایش 10 درصدی را به ثبت رساندند که ناشی از رشد هزینه مطالبات مشکوک الوصول است.
 
سود قبل از کسر مالیات با رشد 36 درصدی نسبت به فصل تابستان 2.1 هزار میلیارد تومان (426 ریال به ازای هر سهم) محقق شده به این ترتیب، سود قبل از مالیات بانک در دوره 9 ماهه 4.3 هزار میلیار تومان (865 ریال به ازای هر سهم) شناسایی شد اما با توجه به رشد قابل ملاحظه مالیات، سود هر سهم با کاهش قابل توجه مواجه شده است. هزینه مالیات در فصل پاییز با رشد 294 درصدی نسبت به تابستان 1.6 هزار میلیارد تومان شناسایی شده است.
 
بررسی عواملی دورنی بانک ملت 
در تفسیر گزارشهای مالی تعداد شعب بانک 1352 واحد اعلام شده که نسبت به به دوره مشابه در سال قبل کاهش 103 واحدی داشت.  در این بخشی از این گزارش تفسیری امده است: 
 

14

بانک ملت  دارای 19 هزار و 357 نیروی کار است که نسبت به آذر 97 حدود 520 نفر را کاهش داده است چرا که در راستای اجرای راهبرد سال 1400 و گسترش بانکداری الکترونیکی با جانشن پروری و استفاده از تجربه نیروی انسانی با سابقه خود اقدام  کرده و حتی نیروی جدید هم استخدام کرد اما در مقابل به دلیل کاهش تعداد شعب نیروی انسانی شرکت کاهش داشته که در نهایت به کاهش هزینه می انجامد.
 

15

 نگاهی به ارزش بازار بانک ملت در بورس 
ارزش بازار بانک ملت 307 هزار و 750 میلیارد ریال بر اساس قیمت 6155 ریال برآورد شده است. این در حالی است که در روز تنظیم این گزارش ، با قیمت 7070 ریالی بانک ملت ارزش بازار  بانک به رقم 353 هزار و 500 میلیارد ریال رسید. 

16

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied