شمانیوز
شما نیوز

عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با شمانیوز:

حدود یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی کمبود وجود دارد/ افزایش مبلغ وام مسکن ممکن است به تورم قمیت خانه‌ها منجر شود

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش مسکن با کمبود یک میلیون و 500 هزار واحدی روبه‌روست، گفت: دولت برای جبران این کمبود تنها کاری که توانسته انجام دهد، اجرای طرح اقدام ملی مسکن است.

حدود یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی کمبود وجود دارد/ افزایش مبلغ وام مسکن ممکن است به تورم قمیت خانه‌ها منجر شود

سید ابوالفضل موسوی بیدکی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، درباره تأثیر افزایش مبلغ وام مسکن بر کاهش یا عدم کاهش قیمت مسکن اظهار کرد: افزایش مبلغ وام مسکن بیشتر بر قیمت واحدهای مسکونی کوچک اثرگذار است و در واحدهای بزرگ خیلی تأثیری ندارد و توان خرید اقشاری که فقط می‌توانند واحدهای کوچک و متوسط حداکثر تا 100 متر را خریداری کنند، افزایش می‌دهد.

 

وی افزود: این افزایش میزان وام هم می‌تواند توان خرید را افزایش دهد و هم اینکه قیمت موجب تشدید تورم در بخش مسکن شود، اما در کل تأثیر مثبتی بر خروج بازار مسکن از رکود فعلی دارد.

 

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش مسکن با کمبود یک میلیون و 500 هزار واحدی روبه‌روست، گفت: دولت برای جبران این کمبود تنها کاری که توانسته انجام دهد، اجرای طرح اقدام ملی مسکن است که براساس این طرح قرار است تا پایان سال 99، حدود 900 هزار واحد مسکونی ساخته شود، اما اگر دولت مانند مسکن مهر خیلی فرآیند را طولانی نکند و بتواند حداقل 800 هزار واحد را هم بسازد، دردی از درد مردم درمان خواهد شد.

 

موسوی بیدکی با بیان اینکه اگر دولت و شهرداری‌ها در شهرهای مختلف بتوانند با یکدیگر سیاست‌گذاری کنند و با یکدیگر هماهنگ باشند، یادآوری شد: دولت و شهرداری‌ها باید پای بخش خصوصی را به بازار مسکن با هدف جبران کمبود تعداد واحدهای مسکونی باز کند و دولت و شهرداری‌ها فقط سیاست‌گذاری کنند و ابزارهای لازم بخش خصوصی را فراهم کنند.

 

وی با اشاره به اینکه آقای رئیس جمهور در یک سخنرانی گفته بود باید دولت زمین مورد نیاز ساخت و ساز را به مردم ارائه دهیم تا بتوانند ساخت و ساز را انجام دهند، تأکید کرد: اگر این سخن آقای رئیس جمهور عملی شود و دولت زمین را در اختیار سازندگان قرار دهد، بازار عرضه و تقاضا کنترل خواهد شد.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در مقایسه با سال‌های قبل، نسبت استیجار به مالکیت در حال افزایش است و این به خاطر افزایش بهای مسکن است . وقتی خانوار نمی‌تواند در بازه زمانی 20، 30، 40 و حتی 50 ساله خانه‌دار شود، به استیجار روی می‌آورد و دولت در این شرایط باید مسکن استیجاری را رونق دهد تا بتواند بازار مسکن را کنترل کند.

 

موسوی بیدکی با بیان اینکه وام مسکن با اشاره به قیمت مسکن در سال 99 گفت: وقتی قیمت ارز و خودرو به ثبات برسد، قیمت مسکن هم به ثبات خواهد رسید. همچنین نباید به مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه کرد و اگر این نگاه وجود داشته باشد، کنترل قیمت مسکن خیلی مشکل نیست.

 

به گفته او؛ حدود دو هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد و مردمی که این سرمایه را در اختیار دارند، مسکن را به عنوان یک بخش برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند و اگر این سرمایه کلان به سمت بازار مسکن روانه شود، قطعاً این بازار را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied