شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل بورس تهران مطرح کرد:

بورس شفاف‌ترین بازار در اقتصاد کشور

دکتر علی صحرائی مدیرعامل بورس تهران گفت: سرمایه گذاران در ابتدای ورود به بازار سرمایه با منابع کمتر شروع به سرمایه گذاری و با کسب دانش و تجربه بیشتر از پس انداز های خود برای سرمایه‌گذاری در بازار استفاده کنند.

بورس شفاف‌ترین بازار در اقتصاد کشور

به گزارش شمانیوز به نقل از ایرنا، دکترعلی صحرائی مدیر عامل بورس تهران به عوامل تاثیرگذار بر رشد بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: ارقام و اطلاعات موجود نشان می‌دهد سایر بازارها در رکود به سر می‌برند، همچنین برخی دیگر از بازارها مانند مسکن برای سرمایه‌گذاری نیازمند سرمایه‌های هنگفتی هستند که همه افراد قادر به تامین مبلغ مورد نیاز برای ورود به این بازار نیستند.

وی به اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد ملی و استقبال گسترده آحاد مردم جامعه و سرمایه گذاران  از سرمایه گذاری در بورس تهران  اشار ه کرد و ادامه داد: بازار سهام در طول سال جاری به گزینه قابل قبول سرمایه گذاران خرد تبدیل شده است و محل مناسبی برای سرمایه گذاری افرادی است که به دنبال سرمایه‌گذاری برای میان مدت و با سرمایه‌های اندک هستند.

صحرائی اظهار داشت: در طول ۱۰ سال گذشته به واسطه زیرساخت و فرهنگ سازی‌های مناسبی که برای سرمایه‌گذاری در این بازار صورت گرفته سرمایه‌گذاران زیادی به این بازار  ورود کردند. براین اساس بورس تهران علاوه بر تحقق اهداف و اجرای مسئولیت های محوله، به عنوان رکن اصلی بازار سرمایه برای هدایت نقدینگی به‌سوی توسعه اقتصادی، نگاهی ملی و منطقه ای به توسعه فرهنگ سرمایه گذاری و ارتقاء دانش مالی آحاد جامعه دارد و با گسترش خدمات در تالار های منطقه ای و توجه به مسئولیت اجتماعی به این مهم پرداخته است.

 مدیر عامل بورس تهران گفت: بورس تهران از طریق یک هزار و ۸۰۰ ایستگاه معاملاتی در سراسر کشور با مردم در ارتباط است که این موضوع زمینه ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه و ورود نقدینگی کلان به بازار را فراهم کرده است.

 

تغییر نرخ ارز محرک رشد بازار سرمایه

وی با بیان اینکه تغییر نرخ ارز از دیگر عواملی است که در روند صعودی بازار سرمایه تاثیرگذار بوده است، گفت: تغییر نرخ ارز در این دوران باعث شده تا ارزش جایگزینی شرکت‌ها در مقایسه با ارزش‌های بازار در این دوره مورد توجه قرار گیرد.

مدیر عامل بورس تهران به دیگر عامل تاثیرگذار بر رشد شاخص بورس تاکید کرد و افزود: با توجه به سیاست درست دولت در خصوص رصد سرمایه‌گذاران و دارندگان دارایی و ثروت و اخذ مالیات‌های چشمگیر، تنها بازاری که تغییرات نرخ مالیاتی را شامل نمی‌شود بازار سرمایه است، این موضوع از جمله سیاست‌هایی است که می تواند اجرای آن از سوی دولت ادامه دار باشد.

صحرائی افزود: دولت می تواند جریان نقدینگی را از طریق سیاست مالیاتی از مکان‌هایی که سرمایه‌گذاری در آن به تولید ملی کمک نمی‌کند دور و آن را به سمت بازار سرمایه هدایت کند.

 

بورس شفاف‌ترین بازار در اقتصاد کشور

وی با بیان اینکه بازار سرمایه در کشور به عنوان شفاف‌ترین و در دسترس‌ترین بازار در اقتصاد کشور محسوب می‌شود، به سهولت ورود و خروج به این بازار اشاره کرد و افزود: از آثار قدرت بازدارندگی دفاعی کشور در حوزه اقتصاد این بود که سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر سرمایه‌های خود را وارد اقتصاد و بازار سرمایه کنند.

صحرائی با بیان اینکه ما برای هر میزان از ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، فرصت سرمایه‌گذاری را فراهم کرده‌ایم، گفت: ۴۰ صنعت پذیرفته شده در بورس و انواع ابزارهای کم ریسک‌تر مانند انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس وجود دارند که در اختیار سرمایه گذاران قرار دارد و بهترین فرصت را برای سرمایه‌گذاری در بورس فراهم می‌کنند.

مدیر عامل بورس تهران با تاکید بر اینکه وجود نقدینگی قابل توجه در کشور در رشد بازار سرمایه موثر بوده است،  گفت: بخشی از این نقدینگی با توجه به شرایط مساعد بازار سرمایه و شفافیت موجود وارد بازار سرمایه شده است.

وی با تاکید تاثیر مثبت و محسوس آموزش و فرهنگ سازی گفت: توسعه فرهنگ سرمایه گذاری در بورس تهران با اهمیت ارزیابی می شود و اکنون آثار فرهنگ‌سازی‌ها و آموزش‌های متعددی که از سال ۸۴ به بعد برای سرمایه‌گذاری در بورس انجام شده را در بازار شاهد هستیم.

صحرائی خاطرنشان کرد: سامانه کدال ایجاد شد تا اطلاعات شرکت‌ها در زمان یکسان در اختیار عموم قرار گیرد. این عوامل بر اعتماد سازی مردم نسبت به بازار سرمایه و ارتقا شفافیت می افزاید. همچنین  فرصت‌های سرمایه گذاری بیشتری را در اختیار سهامداران قرار می دهد.

 

اقدامات بورس تهران برای حفظ سرمایه های مردم

 مدیر عامل شرکت بورس تهران به اقداماتی که از سوی بورس تهران برای حفظ سرمایه‌های مردم در بازار سرمایه به کار گرفته شده است اشاره کرد و گفت: از طریق بازارگردانی در تلاشیم  نقدشوندگی را در این بازار حفظ کنیم. همچنین در چهار سال اخیر اقدام به ایجاد صندوق توسعه بازار و صندوق تثبیت کردیم تا از این طریق در شرایط خاص، از سرمایه های مردم حمایت شود.

صحرائی بر توسعه ابزارهای نوین مالی تاکید کرد و اظهار داشت: به منظور توسعه، تعمیق و گسترش بازار با رونمایی از ابزار فروش تعهدی، ابزار کلاسیک موجود در بازار تکمیل می‌شود که از این به بعد باید به توسعه زیرساخت و گسترش آنها توجه کرد.

مدیر عامل بورس تهران با بیان اینکه بازار سرمایه یک بازار تخصصی است و سرمایه‌گذاران باید از تخصص کافی برای سرمایه‌گذاری در آن  برخوردار باشند، افزود: در صورتی که سرمایه‌گذاران اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاری در این بازار را ندارند نباید به صورت مستقیم به این بازار ورود کرده بلکه باید به صورت غیر مستقیم و از طریق صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله و شرکت های سبدگردانی اقدام به سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی شایعات زیادی درباره روند معاملات بازار سرمایه با هدف تحت تاثیر قرار دادن افراد تازه وارد منتشر می شود، گفت: این افراد نباید تحت تاثیر و دنباله رو این اخبار غیر رسمی و شایعات باشند و باید به طور حتم از طریق رصد اخبار از منابع رسمی و مشورت با افراد خبره،  اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کنند.

صحرائی در پایان افزود: سرمایه گذاران در ابتدای ورود به بازار سرمایه با منابع کمتر شروع به سرمایه گذاری و با کسب دانش و تجربه بیشتر از پس انداز های خود برای سرمایه‌گذاری در بازار استفاده کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied