شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

عرضه اولیه چیست؟ (روش بوک بیلدینگ)

شاید شما هم تا کنون عبارت عرضه اولیه (IPO) که ترجمه شده عبارت initial public offering می باشد را شنیده و با آن آشنایی داشته باشید. اما عرضه اولیه به چه معناست؟ هنگامی که سهام یک شرکت برای اولین بار در بورس امکان معامله و خرید و فروش را پیدا می کند می گویند آن سهم در بورس عرضه شده است و به این کار عرضه اولیه گفته می شود.

عرضه اولیه چیست؟ (روش بوک بیلدینگ)

شاید شما هم تا کنون عبارت عرضه اولیه (IPO) که ترجمه شده عبارت initial public offering می باشد را شنیده و با آن آشنایی داشته باشید. اما عرضه اولیه به چه معناست؟ هنگامی که سهام یک شرکت برای اولین بار در بورس امکان معامله و خرید و فروش را پیدا می کند می گویند آن سهم در بورس عرضه شده است و به این کار عرضه اولیه گفته می شود.

 

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که یک شرکت در چه صورت وارد بورس می شود و توسط سازمان بورس امکان خرید و فروش و معامله پیدا می کند. به طور کلی برای ورود به بازار بورس اوراق بهادار یک شرکت باید سهامی عام باشد یعنی در اساس نامه آن عبارت سهامی عام ذکر شده باشد تا توسط هر شخص قابل معامله و خرید و فروش باشد. اگرشرکتی سهامی عام باشد و چندین سال سودآور باشد سهامداران عمده آن شرکت می توانند آن را از طریف بورس یا فرابورس به وارد بازار سرمایه کنند.

 

روش بوک بیلدینگ چیست و چه تفاوتی با روش های قبل دارد؟

 

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام خرید عرضه اولیه باید به آن توجه کرد این است که در ایران عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ انجام می شود. این روش به این معناست که تعداد سهامی که توسط سهام دار عمده شرکت میخواهد در بازار عرضه شود به طور مساوی بین تمامی افرادی که درخواست خود را برای خرید ثبت کرده اند تقسیم می شود. در این روش دیگر الویت زمانی برای دریافت عرضه اولیه وجود ندارد وتمامی افرادی که در زمان معین و تعیین شده در خواست خود را ثبت نمایند امکان برخوداری از عرض اولیه را پیدا می کنند. اما تا حدود سال 95 تنها به کسانی که در یک زمان معین و زودتر درخواست خود را ثبت می کردند عرضه اولیه اختصاص پیدا می کرد. یادتان باشد شما تنها می توانید دربازه قیمتی و تعدادی که سازمان بورس تعیین کرده است اقدام به خرید سهم کنید. برای مثال در صورتی که حداکثر تعداد برای خرید عرضه اولیه 2000 سهم باشد، شما در هنگام ثبت سفارش خود می توانید تنها عددی بین 1 تا 2000 را ثبت کنید.

شما دوستان گرامی می توانید جهت دریافت کد بورسی و خرید عرضه اولیه به وب سایت Ex.agah.com مراجعه کنید.

 

چرا خرید عرضه اولیه جذاب است ؟

 

معمولا در عرضه های اولیه قیمتی که توسط کارشناسان سازمان بورس برای عرضه سهم تعیین می شود پایین تر از ارزش روز قیمت سهم آن شرکت می باشد و همین مساله موجب شده است که پس از خرید عرضه اولیه تا چند روز شاهد سبز بودن نماد و مثبت بودن سهم باشیم. تقریبا می توان گفت تمامی عرضه های اولیه که تاکنون به بازار بورس تهران راه یافته اند سود خوبی را نصیب سهامداران خود کرده اند البته در این بین استثناهایی هم وجود دارد که تنها چند روز پس از عرضه اولیه شاهد صف فروش در آنها بوده ایم. به عنوان مثال برای این دسته از شرکت می توان به شرکت سیمان خوزستان و گروه دارویی برکت اشاره کرد.

 

خرید در روز های بعد از عرضه اولیه چگونه است؟

 

پس از عرضه یک سهم در بورس تهران از فردای آن روز شما می توانید همانند دیگر سهم ها درخوسات خود را جهت خرید آن سهم ثبت کنید. بدیهی است با توجه به تقاضای زیادی که در روزهای بعد از عرضه وجود دارد شما می بایست سفارشات خود را در ساعت 8 و 30 دقیقه برای خرید ثبت کنید. پس از ثبت درخواست خود در حدود 15 تا 20 دقیقه بعد هم می توانید جایگاه خود را در بین بقیه سهامدران و خریداران مشاهده کنید. با توجه به حجم بالای تقاضایی که در روز های پس از عرضه وجود دارد و همچنین عرضه کم سهام توسط سهامداران می توان گفت خرید در روز های پس از عرضه اولیه با شانس شما ارتباط مستقیمی دارد. اما باتوجه به قیمت مناسبی که سهم در روز های پس از عرضه دارد به امتحانش می ارزد!

 

آیا امکان خرید عرضه اولیه از چند کارگزاری وجود دارد؟

 

امکان خرید عرضه اولیه از چند کارگزاری مختلف وجود ندارد. هر فرد با هر کد ملی و کد بورسی تنها یک بار می تواند اقدام به خرید عرضه اولیه کند. در مجموع می توان گفت با توجه به روش بوک بیلدینگ خرید عرضه اولیه در روز های بعد از عرضه و تنها در ساعت 8 و نیم صبح امکان پذیر  است و امکان خرید با بیشتر از حد تعیین شده توسط سازمان بورس امکان پذیر نیست.

 

بهترین زمان فروش عرضه اولیه چه زمانی است؟

 

کسب سود حداکثری از عرضه های اولیه و سهم ها در بورس آرزوی هر سرمایه گذاری است و میتوان گفت همه افرادی که در بورس اقدام به خرید و فروش سهم می کنند به چیزی غیر از سود حداکثری راضی نیستند. اما در تعیین نقطه خروج از یک سهم و زمان فروش یک سهم نکات مختلف و متفاوتی دخیل هستند که از جمله آن ها می توان به :

 

  • میزان بزرگی و کوچکی یک شرکت
  • وضعیت صورت مالی و سود دهی آن شرکت (EPS)
  • تابلوخوانی و وضعیت رفتار سهامداران حقیقی و حقوقی در خرید و فروش آن سهم ( حجم معاملات و...)
  • بررسی وضعیت کلی بازار شامل ورود یا خروج نقدینگی

 

به عنوان جمع بندی می توان عرضه های اولیه را یک ابزار مناسب برای حفظ و ورود نقدینگی به بازار دانست که در اکثر موارد سود خوبی را نصیب سهامداران خود کرده اند. با خرید یک عرضه اولیه می توان به تامین نقدینگی برای یک کسب و کار یا افزایش سرمایه مورد نیاز یک کسب و کار کمک کرد. همچنین شما همراهان گرامی می توانید با ثبت آفلاین سفارشات خود در کارگزاری آگاه از خرید عرضه اولیه خود در زمان تعیین شده توسط سازمان بورس اطمینان حاصل کنید.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied