شمانیوز
شما نیوز

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با شمانیوز:

پبش‌فروش صحیح خودرو از التهاب بازار می‌کاهد/ خودروسازان تولید را افزایش دهند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: خودروسازان باید تلاش کنند تا خودروهای پیش فروش شده را تأمین و به موقع تحویل دهند تا از التهاب بازار کاسته شود.

پبش‌فروش صحیح خودرو از التهاب بازار می‌کاهد/ خودروسازان تولید را افزایش دهند

سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، با اشاره به راه‌های مقابله با افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت خودرو، متناسب نبودن تولید با تقاضا در بازار است؛ لذا باید تولید بیش از آمار فعلی افزایش پیدا کند.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو، وجود دلالان و سوداگران در بازار خودرو است؛ بنابراین دولت و دستگاه‌های نظارتی باید راه‌های دلال بازی را کاملاً شناسایی و مسدود سازند و نیز مانع بازارهای حاشیه‌ای شوند.

نماینده مردم تربت حیدریه با بیان اینکه میزان تولید خودرو براساس آمارها افزایش یافته است، یادآور شد: قبلاً بخشی از تأمین نیاز بازار داخلی خودرو توسط واردات انجام می‌شد، اما در با مصوبه سران قوا مانع واردات خودرو شدند؛ لذا خودروسازها ملزم شدند تا خلأ خودروهای وارداتی را در بازار داخلی جبران کنند، اما توان خودروسازها در این حد نبود؛ چون نقیدنگی شدیدی برای خودروسازان داخلی به وجود آمده است و وفقفه‌ای را در روند تولید قطعات خودرو ایجاد کرد؛ هرچند الان افزایش یافته، اما نیازهای قبلی پابرجاست.

باستانی با اشاره به اینکه موضوع آزادسازی واردات خودروهای خارجی و کاهش تعرفه واردات فعلاً مطرح نیست، یادآور شد: هرگونه واردات خودرو و کاهش تعرفه با مصوبه سران قوا صورت خواهد گرفت و با توجه به وضعیت فعلی حاکم بر بازار ارز، احتمالاً چنین مصوبه‌ای ارائه نشود؛ چون نظر سران قوا این است که ارز در جاهای مهمتر هزینه شود.

وی به تأثیر نحوه پیش فروش خودروها توسط خودروسازان بر ثبات قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: خودروسازان باید تلاش کنند تا خودروهای پیش فروش شده را تأمین و به موقع تحویل دهند تا از التهاب بازار کاسته شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید  مصرف کننده واقعی در سایت پیش فروش خودروها ثبت‌نام کنند، نه سوداگران و دلالان؛ یعنی باید به گونه‌ای انجام شود که هر فرد اجازه این را نداشته باشد که به هر تعدادی که می‌خواهد، خودرو پیش‌خرید کند، بلکه هرنفر یک خودرو باید پیش خرید کند، اما تجربه نشان داده که دلالان خیلی باهوش‌تر از مسئولان هستند و چون ضعف‌هایی در کنترل بازار و نوع فروش خودرو توسط خودروسازان وجود دارد، بساط دلال بازی جمع نمی‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied