شمانیوز
شما نیوز

عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد:

اجرای پروژه های توسعه ای صنعت نفت با رویکرد استفاده حداکثری از بخش خصوصی

در راستای اجرایی کردن اصل ۴۴، موضوع پیوستگی پروژه های توسعه ای میان بخش بالادستی و پایین دستی با رویکرد استفاده از بخش خصوصی هدف مدیریت سرمایه گذاری است

اجرای پروژه های توسعه ای صنعت نفت با رویکرد استفاده حداکثری از بخش خصوصی

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران: فاطمه گودرزی صبح امروز (۳۰ بهمن ماه) در همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری در پروژه های فرآورشی نفت خام که در مجتمع آموزشی کوشک برگزار شد، گفت: مدیریت سرمایه گذاری در راستای اجرایی کردن اصل ۴۴، موضوع پیوستگی پروژه های توسعه ای میان بخش بالادستی و پایین دستی را با رویکرد استفاده از بخش خصوصی هدف قرار داده است.

گودرزی با بیان اینکه پیوستگی میان بخش بالادستی و پایین دستی در پروژه های توسعه ای می تواند هزینه های بالادستی را کاهش دهد، گفت: یکی از مزایای اصلی این مدل قرارداد که در آن موارد مهمی همچون شاخص های ظرفیت، کیفیت و هزینه مد نظر است، تغییر رویکرد حاکم بر تفکر سال های اخیر از قراردادهای EPC به B.O.O است.

وی افزود: تاکنون قالب های از پیش نوشته شده برای قراردادها مورد استفاده قرار می گرفته است، اما آنچه در این مدل قرارداد مد نظر است، چابک تر شدن فرآیند انجام کار و شناسایی منابع و حوزه های پر اهمیت است که بر اساس پیشنهاد سرمایه مورد نیاز، سرمایه گذار معرفی خواهد شد.

گودرزی افزود: در مدل قراردادی BOO، مشخصات و ویژگی های محصول در پروژه از طرف شرکت ملی نفت ایران تایید می شود اما در بحث سرمایه گذاری، پیمانکار اختیار بیشتری دارد.

وی با تاکید بر این که ایجاد این مدل قراردادی در راستای اجرای سیاست های کلان مبنی بر استفاده از بخش خصوصی است، اظهار کرد: مزیت دیگر قرارداد BOO، امکان اخذ تسهیلات از بانک ها و موسسات مالی به پشتوانه تاسیسات ایجاد شده است که همچنان این مزیت در مرحله آزمون قرار دارد.

گودرزی با اشاره به شرایط کنونی کشور در مواجه با محدودیت ها، نسبت به تلاش هرچه بیشتر برای استفاده از ظرفیت و منافع داخلی تاکید کرد و گفت: تحقق این امر مستلزم نوعی از طراحی است که بر اساس آن طرف مقابل ما بسترهایی در اختیار داشته باشد که بتواند به واسطه آن از منابع داخلی بهره ببرد و تاسیساتی را که خود بر اساس قرارداد مالک آن است را پشتوانه قرار دهد.

مشاور حقوقی مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران افزود: این مدل قرارداد یک گام بزرگ از سوی شرکت ملی نفت ایران و شامل تغییر دیدگاه و رویکرد به گونه ای که منافع هر دو طرف حفظ شود، است.

گودرزی همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری در پروژه های فرآورش نفت خام را مقدمه ای برای تغییر روش های مرسوم و گامی رو به جلو برای صیانت از منابع انرژی کشور و استفاده بهینه از فرصت ها خواند.

گفتنی است، قراردادهای B.O.O نوعی قرارداد بین ‌المللی است که در آن سرمایه‌گذار خصوصی نسبت به ساخت، تملک، راه اندازی و نگهداری پروژه برای همیشه اقدام کرده و عوارض اجاره‌ها، مخارج و درآمد پروژه را جمع می‌کند.

به گزارش NIOC، نشست معرفی فرصت ها و چارچوب سرمایه گذاری در فرآورش نفت خام هم اکنون با حضور رضا دهقان؛ معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور مهندسی و توسعه، فرخ علیخانی؛ معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید، رامین قلمبر دزفولی؛ مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران، تالین منصوریان؛ مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران و سایر مدیران و کارشناسان نفتی در محل مجتمع آموزشی کوشک در حال برگزاری است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied