شمانیوز
شما نیوز

دبیر کمیته بیمه سلامت مطرح کرد:

ارتقای کیفیت خدمات سلامت با اجرای برنامه ملی بهینه سازی الگوی تجویز و مصرف خدمات سلامت

دبیر کمیته بیمه سلامت گفت: برنامه ملی بهینه سازی الگوی تجویز و مصرف خدمات سلامت می‌تواند منجر به بهینه سازی مصرف دارو و خدمات سلامت شده و در نهایت کیفیت خدمات ارائه شده به بیمه شدگان را نیز ارتقا دهد.

ارتقای کیفیت خدمات سلامت با اجرای برنامه ملی بهینه سازی الگوی تجویز و مصرف خدمات سلامت

به گزارش شمانیوز به نقل از آی هینا، آناهیتا کشاورزی درباره برنامه ملی بهینه سازی الگوی تجویز و مصرف خدمات سلامت افزود: اجرای برنامه ملی بهینه سازی الگوی تجویز و مصرف خدمات سلامت مبتنی بر استانداردهای علمی و پروتکل‌های درمانی خواهد بود. روش اجرایی این برنامه درهفتم اسفند ماه امسال به ادارات کل استانی بیمه سلامت ابلاغ شد.

 

وی ادامه داد: هدف از اجرای این برنامه، جلوگیری از تجویزهای غیرضروری دارو و خدمات آزمایشگاهی، پرتو پزشکی و سایرخدمات سلامت مبتنی برراهنماهای بالینی، استانداردها و پروتکل‌های درمانی است وانتظارداریم که کلیه این اقدامات منجر به ارتقای کیفی درارائه خدمات به بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت شود.

 

کشاورزی بیان کرد: در مقاطع زمانی تعیین شده براساس برنامه عملیاتی، نتیجه اجرای برنامه را ارزیابی کرده و میزان تحقق اهداف را ارزیابی میکنیم. برای این اقدام، داشبورد اطلاعات نسخ پزشکان طرف قرارداد در٣١ استان‌ کشور مربوط به 12 ماهه سال 97 و 6 ماهه اول سال 98 طراحی شده وادارات کل استانی می‌توانند رشته های پزشکی که بالاترین میانگین هزینه، میانگین اقلام و سهم هزینه ازهزینه‌های کل خدمت را به خود اختصاص داده اند، شناسایی کرده و پزشکان را براساس شاخص‌های اعلام شده، شناسایی کنند و با برگزاری جلسه با نظام پزشکی و شوراهای علمی و گروه‌های علمی تخصصی، نسخ را به صورت علمی بررسی و ارزیابی کنند. همچنین اگر نیاز باشد جلساتی به صورت حضوری  برگزار خواهد شد. تاکید برآنست که تمام بررسی ها با همکاری گروه های علمی و براساس استاندارد خدمات و پروتکل‌های علمی انجام شود.

 

دبیر کمیته بیمه سلامت اظهار کرد: دسته بندی پزشکان براساس نوع مدرک در 4 دسته عمومی، متخصص، فوق تخصص و دندان پزشک، همچنین در 7 گروه اصلی اطفال، جراحی، داخلی، زنان، پزشک عمومی، دندان پزشک و سایر و همچنین در 35 رشته بالینی انجام شده است و شاخص های هزینه و اقلام به تفکیک رشته و پزشک محاسبه شده است.

 

وی ادامه داد: شاخص‌های ارزیابی شامل میانگین هزینه هر بار مراجعه و میانگین اقلام نسخ و شاخص ترکیبی نیز از میانگین اقلام، میانگین هزینه و سهم هزینه از کل هزینه‌های تولید شده است. شاخص ترکیبی در هر رشته و به تفکیک نسخ دارویی، آزمایشگاه و پرتوپزشکی محاسبه شده است.

 

کشاورزی گفت: رشته‌های پزشکی در هراستان براساس بالاترین مقدار شاخص ترکیبی مرتب می‌شوند. هر رشته پزشکی که بالاترین مقدار شاخص را به خود اختصاص دهد، در اولین رتبه قرار می‌گیرد. براساس نوع نسخه، رتبه بندی رشته پزشکی انجام می‌شود و بدین ترتیب سه نوع رتبه بندی برای پزشکان خواهیم داشت و براساس شاخص های محاسبه و اولویت های تعریف شده، نسخ پزشکان مورد بررسی قرار گرفته و متناسب با نتایج بدست آمده در جلسات علمی، اقدامات متناسب تشویقی و ترغیبی به عمل خواهد آمد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied