شمانیوز
شما نیوز

نگاهی گذرا به بخش های خدماتی صنعت حفاری:

پشتیبانی بی ادعای کارکنان خدمات غذایی و اردوگاهی در عملیات حفاری

صنعت حفاری به عنوان صنعتی راهبردی در فرآیند تولید نفت و گاز در جهان صنعتی شناخته شده است که نماد آن دکل های برافراشته و چهره های مصمّم مردان است که در قسمت های مختلف دکل حفاری مشغول به کار هستند.

پشتیبانی بی ادعای کارکنان خدمات غذایی و اردوگاهی در عملیات حفاری

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری: در هزار توی این صنعت پیچیده که از ابتدای کشف یک مخزن هیدروکربوری (اکتشاف) تا انتهای کار که یک چاه تکمیل و به تولید نفت می رسد متخصصان، کارشناسان و کارکنان زیادی به کار گمارده شده اند که وجود هر کدام در جای خود اهمیت ویژه ای دارد و نبود آنها تاثیر آنی یا حداقل نقیصه ای اثر گذار است.

در ودای این صنعت  که در فرهنگ واژگانی آن کمپانی من، مهندس، رئیس دستگاه، سرحفار  و .... به لحاظ  ماهیت کاری و سطوح علمی و مدارج تحصیلی از کلمات پرکاربرد می باشند، افراد خبره دیگری در حرفه خود نیز هستند که در جای خود، می توان ادعا کرد کار و خدمات آنان هم سطح دیگر متخصصان و کارکنان بوده و وظایف و مسئولیت های اساسی بر عهده دارند.

از جمله این بخش ها که در شرکت ملی حفاری ایران به عنوان بزرگترین شرکت حفاری در کشور که بخش عمده ای از نیازهای صنعت نفت درعملیات حفاری و خدمات یکپارچه فنی و تخصصی را ارایه می دهد بخش خدمات غذایی و اردوگاهی  است که از مجموعه های مدیریت خدمات شرکت به شمار می آید و پشتیبانی کننده عملیات حفاری است.

از افزون بر 15 هزار نیروی شاغل در این شرکت بیش از دو هزار نفر در حوزه خدمات غذایی و اردوگاهی دکل های حفاری خدمت می کنند که در عمل تکمیل کننده بخش مهم و حیاتی همراهان و گردانندگان چرخ های کارخانه ای مهم تحت عنوان دستگاه حفاری می باشند.

در گفت و گو با یکی از پیشکسوتان این عرصه، این مهم پر رنگ و لعاب تر جلوه گر شد که کارکنان خدمات نیز هرکدام در مسئولیت خود متخصصانی هنرمند هستند که امور تغذیه و خدمات اردوگاه که به نوعی خانه و کاشانه نیروهای اقماری در نوبت های کاری 14 روزه محسوب می شود را بر عهده دارند.

حمید حیدری گفت: اردوگاه یا کمپ های دستگاه های حفاری که به روال معمول در فاصله چند کیلومتری به لحاظ مسائل ایمنی ایجاد می شود مجموعه ای از کاروان های (کانکس) قابل حمل است که در قالب خوابگاه کارکنان، میهمانان (نیروهای فنی ماموریتی)، سالن های غذا خوری، فضای ورزشی، فرهنگی، اتاق های اداری و درمانگاه و سرویس های جانبی است که به عنوان مجموعه مسکونی کوچک، همه امکانات در آن پیش بینی شده است.

وی که هم اینک در سمت رئیس اردوگاه های منطقه یک حفاری زیر مجموعه اداره خدمات غذایی و اردوگاهی مدیریت خدمات انجام وظیفه می کند، افزود: در کنار دکل نیز کاروان هایی تعبیه که فضای مناسب برای رئیس دستگاه، نماینده شرکت متقاضی، پزشک، گل شناس، برقکار و مکانیک و سالن جلسات  و ... می باشد.

حیدری به شمار دستگاه های حفاری شرکت که بیش از 70 دکل در بخش خشکی و دریا می شود، اشاره و توضیح داد: در نمودار سازمانی مدیریت خدمات برای  بخش خدمات غذایی و اردوگاهی سه منطقه تعریف گردیده که شمار دستگاه های حفاری میان این سه مناطق تقسیم شده و هر منطقه خود نیز چهار  مسئول هماهنگی و کنترل اردوگاهی دارد که در هر نوبت کاری 15 نفر از جمله سرپرست اردوگاه تحت مسئولیت این امور قرار دارد.

وی اظهار کرد: در بخش خدمات غذایی و اردوگاهی هر دکل، آشپزخانه (طبخ غذا و نانوایی)، اتاق داری، تاسیسات اردوگاه، کارهای  مستغلات همه در قالب خدمات هتلداری ارایه و ماهیت کاری این بخش در دو فصل تغذیه و بهداشت خلاصه می شود.

این پیشکسوت در بخش خدمات پشتیبانی دکل های حفاری گفت: کارکنان این امور به لحاظ مسئولیت از سحرگاهان تا پاسی از شب از نظافت و بهداشت اردوگاه، صبحانه، ناهار، شام و پس شام کارکنان عملیاتی که بی وقفه بر روی دستگاه حفاری مشغول کار می باشند را تهیه  و هدف آنان کسب رضایتمندی همکاران است که دور از خانواده در گردش مته دستگاه حفاری و ورود به اعماق زمین با توجه به شرایط و اقلیم کار برای دستیابی به مخازن نفت و گاز تلاشی مضاعف دارند و خدمت به آنان  در روند و پیشبرد کار به طور مستقیم اثرگذار و کار آنان قابل تقدیر است. وی با قدردانی از مجموعه کارکنان خدمات غذایی و اردوگاهی در داخل شرکت و نیروهای اقماری این همکاران را مظهر کار و تلاش بی منت ، عطوفت و مهربانی، عشق به خدمت، صبوری، همدلی و همبستگی در کار سخت حفاری عنوان که نمونه های بارز آن را می توان در کار روزانه و در عملیات های سخت و پیچیده مهار و کنترل فوران چاه های نفت و گاز به ویژه در زمان حاضر در اقدامات پیشگیرانه و مقابله با ویروس کرونا در راستای حفظ سلامت همکاران به عینه مشاهده کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied