شمانیوز
شما نیوز

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

در اولین هفته سال ۹۹ رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که " گام های بورس کالا در راستای جهش تولید" ،" پیشنهاد عرضه ذرت و جو در بورس کالا روی میز هیات دولت"، " نقش پررنگ بورس کالا در تحقق جهش تولید" و " ابزار مشتقه، سپر ریسک کرونا در بازارهای مالی" از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا

گام های بورس کالا در راستای «جهش تولید»

به گزارش شمانیوز به نقل از کالاخبر، به دنبال نامگذاری سال ۹۹ از سوی رهبرمعظم انقلاب با عنوان «جهش تولید»، مدیر عامل بورس کالای ایران به تشریح برنامه‌های این بورس برای تحقق شعار سال پرداخت.

 

حامد سلطانی‌نژاد به راه های تحقق شعار جهش تولید اشاره کرد و گفت: راه اندازی معاملات اموال غیرمنقول مازاد دولت و بانک ها در راستای مولدسازی امول راکد و افزایش شفافیت، راه اندازی تسویه چندمرحله ای معاملات با هدف توسعه معاملات بلندمدت، فراهم کردن زمینه افزایش عرضه های منظم، اطمینان خاطر به تولیدکنندگان در تامین بی دغدغه مواد اولیه در بازار فیزیکی از مهمترین برنامه های بورس کالای ایران در سال جهش تولید ملی است.

 

وی خاطرنشان کرد: توسعه معاملات کشف پریمیوم با هدف ایجاد اطمینان از فروش یا خرید کالایی که در آینده تولید خواهد شد، تعامل با شبکه بانکی برای ایجاد امکان تامین مالی خریداران سلف با تودیع وثایق کم هزینه، توسعه بازار گواهی سپرده کالایی با هدف تبدیل موجودی انبار راکد به اوراق بهادار، توسعه بازار مشتقه کالایی به منظور ارائه ابزار مدیریت ریسک قیمت کالا، همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای تدوین پیش‌نویس قانون انبار در کشور با هدف گسترش انبارداری عمومی از دیگر اقدامات در دستور کار بورس کالا برای تحقق شعار سال ۹۹ است.

 

پیشنهاد عرضه ذرت و جو در بورس کالا روی میز هیات دولت

با توجه به اجرای طرح قیمت تضمینی جو و ذرت کل کشور در بورس کالا طی چند سال اخیر، پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر «تعیین کالای ذرت و جو برای عرضه در بورس کالای ایران» روی میز هیات دولت قرار گرفت.

 

براساس این پیشنهاد، محصولات ذرت و جو به منظور عرضه در بورس کالای ایران تعیین می­‌شوند؛ هزینه‌­های تبعی اجرای سیاست قیمت تضمینی به پیشنهاد مشترک شرکت بورس کالای ایران و وزارت جهادکشاورزی و با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین و از محل اعتبارات مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور تأمین و پرداخت می­‌شود.

 

همچنین، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است مابه التفاوت قیمت تابلوی بورس با قیمت تضمینی محصولات یادشده را به علاوه کارمزد معامله در بورس، به تفکیک از محل اعتبارات مصوب قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور تأمین و پرداخت کند. طبق این پیشنهاد، به منظور تکمیل ظرفیت ذخایر راهبردی محصولات استراتژیک، شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور مجاز است تا سقف ذخایر راهبردی خود نسبت به خرید مستقیم از کشاورزان اقدام و مازاد بر آن را حداکثر دو هفته پس از تحویل‌­گیری، در تابلوی بورس عرضه و در صورت عدم استقبال، رأساً نسبت به خرید و پرداخت بهای ذرت و جو بر مبنای تابلوی بورس اقدام کند.

 

نقش بورس کالا در تحقق جهش تولید

در هفته گذشته مدیرعامل شرکت کارگزاری سی ولکس نقش بورس کالا در تحقق شعار سال ۹۹ یعنی «جهش تولید» را بررسی کرد و گفت: توسعه ابزارهای مالی بورس کالا بر پایه محصولات جدید با هدف پوشش ریسک های قیمتی و ایجاد اطمینان از آینده بازارها به همراه نگاه کارشناسی به حوزه قیمت کالاها می تواند زمینه ساز جهش تولید در سال ۹۹ باشد.

 

محمودرضا الهی فرد با تاکید بر اینکه نوسانات قیمت و نداشتن اطمینان نسبت به آینده در همه حوزه های تولیدی هم به تولیدکننده و هم به مصرف کننده صدمه می زند، عنوان کرد: اگر ابزارهای مالی بازار سرمایه به خصوص بورس کالا در میان فعالان صنعت رواج پیدا کند، تولیدکننده به دلیل قابلیت پوشش ریسک ابزارهای مالی، هم از قیمت های آینده اطمینان پیدا می کند و هم می تواند برای تولید برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.

 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه: تجربیات بازارهای مالی و بورس های کالایی دنیا به ما می گوید که بورس کالای ایران نیز پتانسیل بسیار بالایی برای تحقق اهداف اقتصادی را دارد. در این زمینه باید تاکید کنم که اگر معاملات آتی و آپشن که قراردادهایی موکول به آینده با قابلیت پوشش ریسک هستند اگر با همراهی و استقبال فعالان صنایع توسعه یابد، با سرعت بالایی به بورس های دنیا نزدیک می شویم و بسیاری از مشکلات امروز نیز برای بخش های تولیدی کنار می رود.

 

ابزار مشتقه، سپر ریسک کرونا در بازارهای مالی

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به کارکرد ابزارهای مالی به خصوص پوشش ریسک قیمتی در شرایط نوسانی بازارها گفت: شیوع ویروس کرونا و نگرانی ها در مورد سرعت انتشار آن در حالی اقتصاد جهانی را درگیر خود کرده که شاهد کارکرد مناسب ابزارهای مالی همچون قراردادهای آتی هستیم. به عنوان مثال به محض اینکه تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در جهان بهای نفت از مرز ۵۰ دلار به ۳۰ دلار کاهش یافت، وزارت انرژی آمریکا از طریق قراردادهای آتی به جای فروش نفت، اقدام به خرید آن برای آینده می کند تا از طریق این ابزار مالی، ریسک احتمالی کشور خود را نسبت به نوسان مثبت قیمت ها در ماه های آینده و پس از رفع این بحران پوشش دهد.

 

جعفر عزیزی گفت: در شرایط بروز برخی بحران ها در بازارها و یا مشاهده نوسانات دوره ای در قیمت ها، ابزارهای مالی از جمله قراردادهای فوروارد، آتی و آپشن و به طور کلی ابزارهای مشتقه ریسک ناشی از نوسان قیمت ها را تحت پوشش قرار می دهد.

 

وی تاکید کرد: باید شرایطی را فراهم کنیم که هر خریدار یا فروشنده مواد اولیه ترجیح دهد که خود را در مقابل ریسک های ناشی از نوسانات قیمتی پوشش دهد. ما همه در برابر ریسک بدون سپر در حال فعالیت هستیم؛ حال آنکه خیلی از این ریسک ها را می توان پوشش داد و ابزارهای آن نیز در دنیا طراحی شده و به روز است و می توان از آنها استفاده کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied