شمانیوز
شما نیوز

شمانیوز در گفت‌وگو با موسوی لارگانی بررسی کرد؛

آیا پرداخت تسهیلات بانکی با سود 12 درصد به کارفرمایان مانع اخراج کارگران می شود؟

رئیس کل بانک مرکزی از اختصاص 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ 12 درصد به واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از کرونا خبر داد و تأکید کرد که این مبلغ به شرط عدم اخراج کارگران پرداخت خواهد شد، اما برخی سود دریافتی را به نفع کارفرمایان نمی‌دانند.

آیا پرداخت تسهیلات بانکی با سود 12 درصد به کارفرمایان مانع اخراج کارگران می شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز،  پیش از ظهر امروز عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از اختصاص 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ 12 درصد به کسب و کارها و واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از کرونا خبر داد و تأکید کرد که این مبلغ به واحدهایی تخصیص داده می‌شود که کارگران خود را اخراج نکنند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، با اشاره به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی و درخواست او از کارفرمایان برای عدم اخراج کارگران در سال 99 اظهار کرد: اینکه رئیس کل بانک مرکزی برای حمایت از کسب و کارها و واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از کرونا تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد، قابل تقدیر است.

وی در همین رابطه افزود: اما آقای همتی باید مدنظر قرار دهند که تخصیص تسهیلات با سود 12 درصد به واحدهای تولیدی زیاد است.

 

نماینده مردم فلاورجانی با بیان اینکه ظاهراً واحدهای تولیدی تا پایان ماجرای کرونا نخواهند توانست به تولیدات خود ادامه دهند، عنوان کرد: گویا امسال قرار است حداقل حقوق کارگران 2 میلیون 800 هزار تومان تعیین شود؛ لذا اگر واحدهای تولیدی نتوانند با این شرایط فعلآً به تولید خود ادامه دهند، قطعاً نخواهند توانست از پس تأمین حقوق و مزایای کارگران برآیند.

 

موسوی لارگانی ادامه داد: قطعاً با توجه به آسیب‌هایی که کرونا به اقتصاد وارد کرده، کارفرمایی که وام با سود 12 درصد دریافت می‌کند و هم بخواهد حقوق و مزایای کارگران را پرداخت کند، یک هزینه سنگین را متوجه کارفرمایان می‌سازد.

 

وی با اشاره به اینکه اگر تولید انجام می‌شد و کارفرمایان توان فروش و صادرات کالاهای تولیدی خود را داشتند، شاید از توان تأمین هزینه‌هایشان بر می‌‌آمدند، عنوان کرد: اما حقیقتاً الان نه تولیدی انجام می‌شود و نه صادارتی؛ لذا در وضعیت فعلی منطقی نیست که بانک مرکزی تسهیلات را با سود 12 درصد پرداخت کند.

 

به گفته حاجی دلیگانی؛ از بانک مرکزی درخواست می‌شود، سود دریافتی را کمتر از 12 درصد کند و به نوعی دریافت کند که برای کارفرما هم تولید صرفه اقتصادی داشته باشد و هم سود ببرد تا از این طریق نگرانی‌ها از بابت اخراج کارگران رفع شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied