شمانیوز
شما نیوز

مهندس علیدادی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر؛

در بحث مقابله با کرونا در کشور پیشتاز هستیم

همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور طی یکی دو ماه گذشته، صحبت‌هایی مبنی بر عدم تعطیلی معادن و شرکت‌های معدنی و صنعتی در کشور و در شهرهای مختلف مطرح گردید. در شهرستان سیرجان نیز به واسطه فعالیت شرکت‌های معدنی و صنعتی منطقه گل‌گهر و فعالیت بخش اعظمی از مردم در این شرکت‌ها و معادن، صحبت‌هایی نسبت به عدم تعطیلی مراکز معدنی و صنعتی از سوی مردم مطرح گردیده است و خواهان تعطیلی آن شده‌اند.

در بحث مقابله با کرونا در کشور پیشتاز هستیم

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی گل گهر سیرجان؛ در همین رابطه گفتگویی با مهندس مجید علیدادی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر انجام داده‌ایم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

 جناب علیدادی در روزهای گذشته و پس از شدت یافتن شیوع کرونا در سراسر کشور، انتقاداتی از سوی بسیاری از شهروندان مطرح شد مبنی بر عدم تعطیلی کارگران شاغل در مجموعه گل‌گهر، پاسخ جنابعالی به این انتقادات چیست؟

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر اولین مجموعه‌ای هست در استان که پس از اعلام شیوع بیماری کرونا در کشور اقدام به برگزاری جلسه و تشکیل کمیته مقابله با کرونا را داده است و اقدامات مان را از همان روز جمعه ای که مصادف با انتخابات بود و تلویزیون رسما اعلام کرد برخی موارد کرونایی در قم شناسایی شده علی رغم اینکه تمام کشور درگیر برگزاری انتخابات بود، ما در همان روز جمعه با تمام پرسنل واحد ایمنی و بهداشت و سایر عوامل مربوطه در شرکت برای برگزاری جلسه و تشکیل کمیته ویژه مقابله با کرونا هماهنگ کردیم و اولین جلسه را در همان روز برگزار کردیم. تصمیماتی هم که ما در جلسه گرفتیم از همان روز اجرایی شد.

 لطفاً به تصمیماتی که گرفته شد و اجرایی گردید اشاره بفرمایید؟

در اولین جلسه تصمیم گرفتیم، کادر اداری‌مان را ۵۰ درصد کاهش دهیم و نیروهای شیفت و تولیدی را به اختیار مدیران واحدها تا هر تعدادی که می‌توانند کاهش دهند، همچنین تعداد اتوبوس‌ها را زیاد کردیم تا همکاران در اتوبوس‌ها به صورت پراکنده بنشینند و از تراکم جمعیت کاسته شود، اقدام دیگری که داشتیم تعطیلی رستوران‌های روز کار بود و برای رستوران‌هایی که برای پرسنل شیفت خدمات می‌دهند و یا جاهایی که پروژه‌ای و پیمانکاری هستند و شب می‌مانند غذا فقط با ظروف یکبار مصرف و آلومینیومی که مورد تایید وزارت بهداشت هست توزیع می‌شود، تصمیم دیگرمان، ضدعفونی همه سیستم‌های اداری، سیستم‌های کاری تولیدی و دستگاه هایی که محل نشستن اپراتور هست حداقل در نوبت هست. توزیع دستکش، مواد ضدعفونی کننده و ماسک به صورت کامل و روزانه بین پرسنل از همان روز اول تا به امروز همچنان ادامه دارد.

همانطور که گفتم این تصمیمات را زمانی گرفتیم که هنوز در استان و شهرستان هیچ اقدامی انجام نشده بود و در این راستا پیش قدم بودیم. تصمیم دیگر ما این بود پرسنلی را که دارای یک بیماری مرتبط از قبل هستند مانند بیماری‌های قلبی، قندی و یا مشکلات ریوی با تایید  HSE بروند در منزل و شرکت مرخصی آنها را قبول می‌کند. همچنین در ابتدا به همکاران خانم که فرزند زیر شش سال داشتند یا خانم‌هایی که باردار بودند یا مشکل بیماری داشتند اعلام کردیم نیاز به حضور در محل کار ندارند و چند روز بعد هم تصمیم بر این شد که تمام پرسنل خانم را تعطیل کنیم.

لازم است خدمتتان عرض کنم که تمام این اقدامات از همان روز اول با تاکید مهندس ملارحمان مدیرعامل محترم شرکت گل‌گهر بوده و اصرار ایشان بر این بود که نهایت اقداماتی که در حوزه پیشگیری می‌توانید انجام دهید و هیچ‌چیز را محدود نکردند، حتی تاکید داشتند به مجموعه شهرستان هم همه‌جوره کمک شود و خودشان هم هر روز اوضاع شرکت‌ها را رصد می‌کنند.

 یکی از مواردی که حساسیت زیادی بین شهروندان ایجاد کرده، حمل‌ونقل زیاد در منطقه گل‌گهر و حضور افراد مختلف از شهرهای دیگر در این منطقه هست که ممکن است به ویروس کرونا مبتلا باشند؟

یکی از مباحث چالشی که از همان جلسه اول داشتیم بحث حمل و نقل گل‌گهر و تردد رانندگان بود، واقعیت این است که حمل‌ونقل گل‌گهر یک زنجیره‌ای هست که گل‌گهر به تنهایی نمی‌تواند آنرا تعطیل کند، یعنی اگر ما حمل‌ونقل گل‌گهر را تعطیل کنیم و شرکت‌های دیگر در شهرهای مختلف کشور بحث بارشان را تعطیل نکنند اتفاقا تجمع رانندگان را خواهیم داشت و ممکن است خطرش بیشتر باشد، این موضوع نیاز به یک هماهنگی و یک تصمیم کشوری دارد که بخواهند حمل‌ونقل را تعطیل کنند یا نه. البته با توجه به اینکه کشور این روزها در ایام تعطیلات عید نوروز قرار دارد، وزارت راه از اولین روز سال جدید تعطیلی حمل‌ونقل را در دستور کار قرار داده، اما همانطور که گفتم این یک تصمیم دولتی هست و ربطی به ما ندارد که بگوییم حمل‌ونقل را تعطیل می‌کنیم یا نه،

منتها اقداماتی که ما جهت پیشگیری انجام دادیم این است که گیت‌هایی را که رانندگان خارج از مجموعه وارد شرکت می‌شوند مورد کنترل قرار دادیم، هم آنها را تست می‌کنیم که آلوده به ویروس نباشند و هم در واحدها و مکان‌هایی که تردد دارند به صورت جدی ضدعفونی انجام می‌دهیم و ارتباط بین همکاران خودمان با رانندگانی که از بیرون می‌آیند را به حداقل رساندیم ولی تعطیل نشده است، دلیل عدم تعطیلی هم اینکه واقعا یک سیاست دولتی هست و در اختیار مجموعه گل‌گهر نیست، ما هم نمی‌توانیم بگوییم می‌خواهیم تعطیل کنیم چونکه اگر ما از پیش خودمان تصمیم بگیریم و دولت این تصمیم را قبول نکند ممکن است اثراتش بدتر باشد، حتی در انتشار و یا شیوع ویروس کرونا این تصمیم ممکن است تصمیم عاقلانه‌ای نباشد.

موضوع دوم اینکه در کارخانجات و در بارگیری و حمل‌ونقل ما از اول اعلام کنیم باید همه اینها تعطیل شوند این حرف خامی هست و باید کارشناسی شود و چه بسا ممکن است نتیجه عکس بدهد. بنده در جلسه فرمانداری هم عرض کردم اگر ما منطقه گل‌گهر را تعطیل کنیم، یکباره ۱۵-۲۰ هزار کارگر وارد شهر می‌شود، کارگری که تا الان فعالیت صنعتی داشته و به صورت اکتیو کار می‌کرده می‌رود داخل شهر بدون هیچ پوشش بهداشتی و این ظرفیت را آنجا به وجود می‌آورد که ممکن است شهر را آلوده کند چونکه ما در شهر می‌بینم که درصد کمی از مردم از مواد ضدعفونی کننده و دستکش و ماسک استفاده می‌کنند در صورتیکه ما محل کارشان را هر روز ضدعفونی می‌کنیم و آموزش‌های لازم را نیز می‌دهیم. همانطور که گفتم وزارت بهداشت و دولت باید صراحتا نظر بدهند که آیا این تعطیلی به نفع شهر هست یا نه و ما هم هر تصمیمی که دولت بگیرد تابع آن هستیم.

این را هم توجه داشته باشید که خیلی مجموعه‌های بزرگتر از گل‌گهر در کشور دارند کار می‌کنند و هنوز تصمیمی برای تعطیلی آنها گرفته نشده است.

 گفته می‌شود که در گل‌گهر در بحث تعطیلی بین پرسنل اداری و غیر اداری تبعیض اتفاق افتاده به طوریکه نیروهای اداری تعطیل شدند اما نیروهای غیر اداری نشدند؟

ما در واحدهایی که می‌توانستیم آنها را با حداقل نیرو کار را پیش ببریم نیروها را کم کردیم و حتی در بخش تولید هم نیروهایمان را به اختیار مدیریت‌ها گذاشتیم که به حداقل برسانند. در بخش اداری هم این اتفاق افتاده و تبعیضی در کار نبوده و در بخش تولید هم به همین شکل، اتفاقا ما پروژه هایمان را تعطیل کردیم و فقط تولید مان را تعطیل نکردیم اما در همانجا هم نیروها را به حداقل رساندیم. این درست نیست که می‌گویند سیستم اداری را تعطیل کردیم اتفاقا بچه های اداری بیشتر در این درگیری مقابله با کرونا حضور دارند و به میدان آمدند تا از جان پرسنل تولید حفاظت کنند، از تجهیزات بهداشت فردی تا ضدعفونی کردن کل واحدها در بخش تولید. فرقی بین نیروی اداری و تولیدی نیست، حسب نیاز تا آنجا که توانستیم نیروها را کاهش دادیم و به حداقل رساندیم.

 گفته می‌شود که در گل‌گهر در بحث تعطیلی بین پرسنل اداری و غیر اداری تبعیض اتفاق افتاده به طوریکه نیروهای اداری تعطیل شدند اما نیروهای غیر اداری نشدند؟

ما در واحدهایی که می‌توانستیم آنها را با حداقل نیرو کار را پیش ببریم نیروها را کم کردیم و حتی در بخش تولید هم نیروهایمان را به اختیار مدیریت ها گذاشتیم که به حداقل برسانند. در بخش اداری هم این اتفاق افتاده و تبعیضی در کار نبوده و در بخش تولید هم به همین شکل، اتفاقا ما پروژه هایمان را تعطیل کردیم و فقط تولید مان را تعطیل نکردیم اما در همان جا هم نیروها را به حداقل رساندیم. این درست نیست که می‌گویند سیستم اداری را تعطیل کردیم اتفاقا بچه های اداری بیشتر در این درگیری مقابله با کرونا حضور دارند و به میدان آمدند تا از جان پرسنل تولید حفاظت کنند، از تجهیزات بهداشت فردی تا ضدعفونی کردن کل واحدها در بخش تولید. فرقی بین نیروی اداری و تولیدی نیست، حسب نیاز تا آنجا که توانستیم نیروها را کاهش دادیم و به حداقل رساندیم.

 چه صحبتی با کارگران و خانواده‌های آنها دارید که از نگرانی‌ها و دغدغه‌های آنها کاسته شود؟

در حوزه منابع انسانی سرمایه اصلی ما کارگران هستند و ما به دید یک سرمایه به آنها نگاه می‌کنیم و جانشان خیلی برای ما عزیز و با ارزش هست، هم به عنوان یک انسان و هم به عنوان یک سرمایه که اگر نباشند ما در آینده نخواهیم توانست تولید داشته باشیم، پس دغدغه اصلی ما این هست که جان آنها را حفاظت کنیم و امروز هم بنده و همه دوستانی که در گل‌گهر درگیر مقابله با کرونا هستند فقط بخاطر حفظ جان این عزیزان هست و ما بیشترین وقتمان را برای آنها می گذاریم، حتی توزیع تجهیزات بهداشتی و حفاظت فردی اول از حوزه کارگری شروع شد.

در رابطه با نیروهای غیر بومی که از شهرهای دیگر در گل‌گهر مشغول بکار هستند چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

در جلسه اولی که داشتیم تصمیم بر این شد نیروهای غیر بومی که در سایت هستند از سایت خارج نشوند و اگر خارج شدند دیگر برنگردند و این اتفاق افتاده و کامل داریم کنترل می‌کنیم. یکسری غیربومی ها رفتند مرخصی که دوره‌ای بودند مثلاً شیفتی بودند و ۱۵ روز می‌ماندند و ۱۵ روز می‌رفتند که به آنها اطلاع دادیم برنگردند و واقعا جلوی آنها را گرفتیم چونکه ما در یک محیط بسته بین سیرجان و گل‌گهر داریم رفت و آمد می‌کنیم این خیلی در شیوع تاثیری ندارد ولی ما آن ارتباطی که با سایر شهرها در حوزه کارگری داشتیم، جلویش را گرفتیم و این سیاست را تا ۱۵ فروردین تمدید کردیم و ممکن است بر اساس شرایطی که پیش می‌آید تصمیم جدیدی گرفته شود.

 صحبت پایانی شما را می‌شنویم

در منطقه گل‌گهر در همه ورودی ها معاینه پرسنل انجام می‌شود که اگر کسی علائمی دارد از مجموعه خارج و قرنطینه شود و اگر با جایی در مجموعه ارتباط داشته آنجا را هم قرنطینه می‌کنیم.

در این شرایط سختی که ناخواسته بر کشور حاکم شده است ما باید به وجدانمان رجوع کنیم و ببینیم واقعا کار منطقی و شایسته ای که باعث جلوگیری از این بیماری می‌شود چیست و آنرا انجام دهیم نه اینکه سعی کنیم نظرات شخصی مان را مطرح کنیم. خود دولت، وزارت بهداشت را به عنوان خط مقدم مبارزه با این بیماری گذاشته است و هر تصمیمی وزارت بهداشت بگیرد ما اجرا می‌کنیم. در جلساتی که ما برگزار می‌کنیم پزشکان و کارشناسان بهداشت و ایمنی حضور دارند و ما حتی ادعا می‌کنیم از سیستم‌های دولتی جلوتر هستیم و با مجموعه شهرستان هم از همان روز اول اعلام آمادگی و همکاری کردیم، بعضی از تجهیزات بهداشت فردی را در اختیار بعضی از ارگان‌های دولتی قرار دادیم و توانستیم با ساخت سیستم گندزدایی اتومایزر (مه پاش صنعتی) در کمترین زمان ممکن توسط مهندسان و متخصصان شرکت گل‌گهر آنرا برای استفاده به ستاد پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری سیرجان تحویل دهیم.

همچنین در بحث پشتیبانی مالی نیز مبلغ ۴۰ میلیارد ریال توسط شرکت‌های منطقه گل‌گهر به منظور آسیب دیدگی کمتر مردم به ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا شهرستان پرداخت شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied