شمانیوز
شما نیوز

نماینده مردم زابل در مجلس در گفت‌وگو با شمانیوز:

سیستم توزیع تسهیلات به صاحبان مشاغل شفاف نیست/ بانک مرکزی با بانک‌های خاطی برخورد کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه سیستم توزیع تسهیلات بانکی برای حمایت از کسب و کارها و صاحبان مشاغل خیلی شفاف نیست و مشکلاتی در این خصوص مشاهده می‌شود.

سیستم توزیع تسهیلات به صاحبان مشاغل شفاف نیست/ بانک مرکزی با بانک‌های خاطی برخورد کند

حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، با اشاره به تصمیم بانک مرکزی در تخصیص 75 هزار میلیارد تومان به کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا البته به شرط اینکه واحدهای تولیدی کارگری را اخراج نکنند، اظهار کرد: پرداخت این تسهیلات آنچنان مشکلات اقتصادی کسب و کارها و واحدهای تولیدی را حل و فصل نمی‌کند؛ چون سود 12 درصد بسیار بالاست.

 

وی افزود: همچنین یکی دیگر از ایراداتی که می‌توان به این تصمیم بانک مرکزی گرفت این است که مشخص نیست آیا این نوع تسهیلات به دست عناصر واقعی خواهد رسید یا خیر؟ یعنی احتمالآً شاید یک جماعتی از راه برسند و با سوءاستفاده، این مبلغ را میان خود توزیع کنند.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه متأسفانه توزیع این نوع منابع مالی خیلی شفاف نیست، عنوان کرد: از همان ابتدا هم شیوه و نحوه توزیع منابع در دولت یازدهم و دوازدهم با اشکال مواجه بود و خیلی عملکرد شفافی نداشت؛ یعنی یک عددی را تخصیص می‌دهند، اما معمولاً این عدد به دست عناصر اصلی نمی‌رسد، بلکه به دست سوءاستفاده‌کنندگان می‌رسد.

 

دهمرده با اشاره به اینکه دولت اگر به طور تخصیص منابع را مدیریت نکند، مشکلات بیشتری دامن صاحبان مشاغل را خواهد گرفت، یادآور شد: از دولت تقاضا می‌کنم تا سود بانکی این نوع تسهیلات را ابتدا کاهش و سپس شفافیت را در دستورکار و نیز سیستم توزیع را کارآمدتر کند.

 

وی با اشاره به سرپیچی برخی بانک‌ها از مصوبه دولت برای تعویق سررسید بازپرداخت بدهی صاحبان مشاغل گفت: متأسفانه بانک‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند و همین سلیقه‌ای عمل کردند اجازه نداده تا مصوبه دولت و بانک مرکزی در حمایت از صاحبان مشاغل و کسب و کارها به صورت صحیح اجرا شود.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از بانک مرکزی درخواست کرد تا در برخورد با بانک‌های خاطی، استقلال عمل داشته باشد و نیز به دولت توصیه کرد تا در استقلال بانک مرکزی نهایت همکاری را داشته باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied