شمانیوز
شما نیوز

برای نخستین بار صورت می گیرد:

تولید شمش های ۲۵۰ و ۵۰۰ گرمی در طلای موته

مجتمع طلای موته تاکنون فقط می‌توانست شمش‌های یک کیلویی تولید کند، اما با خرید سیستم ذوب ریخته‌گری در سال گذشته، تا پایان امسال تولید شمش طلا به میزان وزن شمش‌های خارجی را در برنامه دارد؛ به گونه‌ای که این مجتمع شمش‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ گرمی‌ را بر اساس بودجه خریداران تولید خواهد کرد.

تولید شمش های ۲۵۰ و ۵۰۰ گرمی در طلای موته

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، مجتمع طلای موته تاکنون فقط می‌توانست شمش‌های یک کیلویی تولید کند، اما با خرید سیستم ذوب ریخته‌گری در سال گذشته، تا پایان امسال تولید شمش طلا به میزان وزن شمش‌های خارجی را در برنامه دارد؛ به گونه‌ای که این مجتمع شمش‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ گرمی‌ را بر اساس بودجه خریداران تولید خواهد کرد.

 

مجتمع طلای موته در سال گذشته تولید ۳۳۰ کیلو شمش طلای خالص با عیار ۹۹۹ را در برنامه داشت، اما این شرکت موفق شد با یک درصد رشد نسبت به برنامه مورد نظر ۳۳۲ کیلو تولید کند.

 

این رکورد در حالی اتفاق افتاد که این مجتمع خرید ماده معدنی نداشت، اما طی سال گذشته توانست بیشترین فرآوری ماده معدنی را به میزان ۲۳۶ هزار تن داشته باشد.به گفته علیرضا طالاری؛ مدیر مجتمع طلای موته، هم‌اکنون در معادن با افت عیار ماده معدنی مواجه هستیم، اما با افزایش این عیار، قابلیت تولید بیشتر هم در این مجتمع وجود دارد.

 

هم‌اکنون عیار استخراج خاک معدنی مجتمع طلای موته ۵/ ۱ PPM است.بر اساس اهداف تعیین شده در سال‌جاری میزان تولید مجتمع طلای موته ۲۷۰ کیلو شمش طلا خواهد بود زیرا از لحاظ ماده معدنی فرآوری شده شرایط مساعد نیست و عیارآن پایین است.

 

راه‌اندازی مدار آبگیری و پروژه استحصال طلا از سدهای باطله‌های قدیمی‌ از جمله طرح‌های توسعه‌ای شرکت در سال جهش تولید است که هم‌اکنون پیمانکار آن تعیین شده و پیش‌بینی می‌شود چنانچه به علت محدودیت‌های بین‌المللی خللی در واردات تجهیزات ایجاد نشود، این طرح تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

 

با راه‌اندازی مدار آبگیری و استحصال طلا از سدهای باطله‌های قدیمی‌، مجتمع طلای موته می‌تواند حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد آب فرآیندها را برگرداند که از این محل سالانه حدود ۳۰ کیلو به مجموع تولید شرکت اضافه خواهد شد و همچنین علاوه بر آن، برای ۲۰ نفر اشتغالزایی مستقیم صورت خواهد گرفت.

 

تکنولوژی مجتمع طلای موته هم‌اکنون بر اساس بی‌اچ‌پی استرالیا و به‌روز است و روش استحصال با توجه به کیفیت خوب ماده معدنی به روش لیچینگ است که درآن می‌توان تا ۸۵ درصد از خاک‌های سولفور را استحصال کرد.

 

این شرکت استفاده از روش بایو‌لیچینگ یعنی استحصال از خاک‌های کم‌عیار را نیز در سال‌جاری در برنامه دارد که هم‌اکنون قرارداد طرح‌های مطالعاتی این روش با دانشگاه صنعتی اصفهان منعقد و تست‌های آزمایشگاهی انجام شده که از نتایج خوبی برخوردار بود.

 

مجتمع طلای موته در سال گذشته موفق شد رتبه دوم ایمنی در ایمیدرو و اولین در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران را کسب کند.

 

قیمت‌های فروش طلای تولیدی در مجتمع طلای موته بر اساس قیمت‌های اتحادیه طلا و جواهر است که در بورس کالای ایران به صورت لحظه‌ای تعیین و معامله می‌شود.

 

اتحادیه طلا و جواهر نیز بر اساس دو پارامتر قیمت انس طلای جهانی و نرخ دلار، تعیین قیمت می‌کند که البته در برخی از مناسبت‌ها باتوجه به افزایش تقاضا، قیمت طلا با نوسان مواجه می‌شود.

 

گفتنی است مجتمع طلای موته در ۵۰ کیلومتری شهر میمه واقع است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied