شمانیوز
شما نیوز

آخرین قیمت طلا ی ۱۸ عیار در بازار تهران + جزئیات

معاملات هفته گذشته بازار طلا با نوسانات بسیار زیادی همراه بود و نرخ طلای ۱۸ عیار هم در این خرید و فروش‌ها تغییر اساسی به خود دید.

آخرین قیمت طلا ی ۱۸ عیار در بازار تهران + جزئیات

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران :  بازارهای مالی چهارمین هفته اردیبهشت ماه خود را در تقارن با ماه مبارک رمضان و محدودیت های تاثیر گرفته از کرونا سپری می کنند اما همچنان نوسانات در آن حرف اول را می زند.

یکی از بازار‌های پرنوسان در این هفته، سکه و طلا بود که با قدم نهادن در کانال ۷ میلیون تومانی، برگ تازه‌ای از نرخ سکه تمام بهار آزادی را در بازار‌های مالی ایران رقم زد.
ابتدای هفته‌ای که گذشت، سکه از نرخ ۶ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان  معاملات خود را آغاز کرده و در میانه هفته با اوج گیری به نرخ ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در ۲۴ اردیبهشت رسید. این نرخ در فردای آن روز به ۷ میلیون و ۱۵۰ تومان هم رسید. بسیاری از فعالان بازار سکه اصلی‌ترین دلیل این تغییر نرخ را نوسانات ارزی و برخی هم معاملات گواهی سپرده سکه  در بورس کالا می‌دانند.
 
مهم‌ترین قیمت طلا به نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار بر می‌گردد که آخرین نرخ به ثبت رسیده در پایان هفته چهارم اردیبهشت، گرمی ۶۸۴ هزار تومان است.

 

علت اختلاف قیمت سکه در بازار آزاد و بورس چیست؟

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم  اتحادیه طلا و جواهر  در گفت و گو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به آخرین وضعیت بازار طلا، گفت:  بازار بر خلاف روزهای گذشته شاهد روند نزولی قیمت ها بود در حالی که در اوایل صبح افزایش قیمت داشتیم.

او بیان کرد: ظاهرا بازار طلا با یک سری تحولات  روند نزولی داشته در حالی که اونس جهانی تغییری نکرده است. ارز هم در اوایل صبح  با رشد مواجه بود اما در اوایل ظهر روند نزولی گرفت  و در نتیجه امروز شاهد افزایش قیمت ها نبودیم و التهابات نیز کاهش داشته است.

نائب رئیس دوم  اتحادیه طلا و جواهر در خصوص علت اختلاف قیمت سکه در بازار آزاد و بورس، گفت: کالاها اصولا در بورس به طور شفاف معامله می شوند و علاوه بر این هزینه هایی مانند هزینه کارشناسی دارند. زمانی که کالایی را در بازار آزاد می خرید مبلغ آن را باید به صورت نقدی بپردازید اما در بورس باید گواهی سپرده یک روزه بگیرید. 

کشتی آرای  با بیان اینکه تمایلات مردم برای سرمایه گذاری در بازار مسکن  و ... کاهش داشته است، ادامه داد: در حال حاضر  تمایل به سرمایه گذاری روی دارایی‌های مختلف مانند مسکن، خودرو، سهام و نیز طلا کاهش یافته و انتظارات تورمی موجود در جامعه تقاضای سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار داده است.

او با بیان اینکه  قیمت‌ها در بورس با واقعیت‌ها و انتظارات تورمی حاکم بر اقتصاد کشور انطباق دارد؛ گفت: برخی توان نگهداری سکه به طور فیزیکی را ندارند و ترجیح می دهند گواهی سپرده آن را از بورس بخرند.

به گفته نائب رئیس دوم  اتحادیه طلا و جواهر این اختلاف قیمت سکه در بازار آزاد و بورس در آینده از بین خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: علت گرانی طلا در هفته گذشته چه بود؟/دلار همچنان گرفتار حباب قیمتی

کشتی آرای بیان کرد: هر مثقال طلا ۱۷ عیار، ۳ میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶۹۲ تومان معامله شد.

دلار یک هزار تومان گران شد

اما حال که همه دلیل نوسانات بازار‌های مالی را نرخ ارز به ویژه دلار می‌دانند سری به بازار ارز در هفته‌ای که گذشت می‌زنیم. دلار در ابتدای هفته با نرخ ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان معاملات خود را آغاز و با جهش یک باره به نرخ ۱۶ هزار و ۸۹۰ تومان رسید. به طور قطع افزایش یک هزار تومانی نرخ دلار در بازار تاثیرات جهشی خود در بازار‌های وابسته به نرخ جهانی را خواهد گذاشت.

همچنین یورو هم با همین روند از دلار عقب نمانده و به تناسب این ارز بین المللی افزایش قیمت را تجربه کرد. ابتدای هفته نرخ معاملات یورو ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان ثبت شد، اما این نرخ هم به ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. مابقی ارزها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و افزایش را شاهد بودند.

بورسی که روی بورس است!

اما مرحله نهایی بررسی بازار‌های مالی در این گزارش به بورس، یکی از جذاب‌ترین بازار‌های مالی در این هفته بر می‌گردد. بازار بورس با رشد‌های روزافزون به دلیل عرضه‌های دولتی این روز‌ها سر زبان مردم افتاده است و همگان قصد ورود به این بازار را دارند به طوری که سامانه سجام از ورود روزانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر به این سامانه برای دریافت کد بورسی خبر می‌دهد.

اما شاخص بورس در ابتدای هفته با رشد قابل توجهی همراه بود و روی پله یک میلیون و ۱۷ هزار واحدی ایستاد هر چند در میانه هفته این بازار با ریزش قابل توجهی همراه بود اما به گفته کارشناسان، این ریزش به نوعی رفع خستگی این بازار به شمار می آید و سهام ها در این ریزش ها اصلاح قیمت انجام می دهند. البته باید در نظر داشت که دولت دائم از پالس های مثبت در بورس با عرضه های صندوق های ETF خبر می دهد. موضوعی که بشدت مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است.

قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار تهران / عرضه های جدید بازار بورس کدامند؟

سرمایه گذاری بدون دغدغه در بازار سرمایه 

جواد عشقی نژاد کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  با اشاره به تاثیر عرضه سهام صندوق های ETF در بورس اظهار کرد: نظرات کارشناسی درخصوص نحوه عرضه صندوق های معامله ETF در هفته های اخیر بیشتر شده و اگر اجماع نظرات کارشناسی در پیاده سازی و ارائه این سهام در بورس استفاده می شد، قطعا نتایج و آثار بهتری را برجا می گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: یکی از موارد با اهمیت این موضوع و بَعد مثبت این است که پول و نقدینگی خرد در بازار سرمایه جمع می‌شود و وضعیت شبیه به بورس در کشور‌های توسعه یافته به مشارکت بالای ۷۰ درصد مردم می‌رسد و بورس می‌تواند به ملی شدن نزدیک شود ، اما از سویی دیگر محدودیت‌هایی و معذوریت‌هایی که در پیش زمان ارائه این سهام ها رخ داد نگرانی‌هایی را برای مردم و سرمایه گذاران بالا برد. اول اینکه تا یک ماه پیش از این عرضه‌ها شاخص بورس و سهام‌های این گروه روند پر سرعتی را در صعود داشتند.
او ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر درباره صندوق‌های ETF این است که سرمایه گذاران به خاطر واگذاری حق رای شان باید به آن‌ها اعلام شود که ۲۰ درصد تخفیف نسبت به میانگین سی روز گذشته بهره مند می‌شوند.

این کارشناس بازار بورس با تاکید بر اینکه نباید فراموش کنیم که حق فروش دو ماهه از سهام دار گرفته می شود، گفت:در این بین سوالی برای عموم مردم مطرح است، اینکه چه اتفاقی برای سهم سرمایه گذار می افتد و آینده این زمان در بورس تضمین شده است یا خیر؟ برای اینکه حداقل سرمایه اولیه مردم حفظ شود، علامت سوال مهمی است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با اشاره به گمانه زنی ها پیرامون حباب در شاخص مثبت بورس و احتمال سقوط ارزش سهام ها ادامه داد: سهام هایی بودند که فراتر ارزش های واقعی خود معامله می شدند، کلیت بورس می توان به این ترتیب دسته بندی کرد که شاخص در نزدیک به یک میلیون واحدی یک جو روانی قابل پیش بینی را داشت اما باید گفت کسانی که برای سرمایه گذاری تردید دارند می توانند منابع خود را بدون دغدغه سرمایه گذاری کنند.

قیمت طلای ۱۸ عیار در بازار تهران / عرضه های جدید بازار بورس کدامند؟

تاحدودی بازار در پایان هفته تحت تاثیر اتفاقات سیاسی از جمله برکناری وزیر صمت و همچنین قیمت گذاری خودروهای ساخت داخل هم قرار گرفته اما پیش بینی ها نشان می دهد هفته آینده بورس روند عادی را طی کند، طلا و سکه چشم انتظار کنترل نرخ ارز توسط بانکی مرکزی و همچنین خود ارز تماشاگر عرضه و تقاضا در بازار باشند. حال باید منتظر خبرهای جدید و عرضه هایی که در هفته پایانی اردیبهشت به وقوع خواهد پیوست بود چرا که ارزش این عرضه ها برای سبد معاملاتی و خریدهای مردم نیز بسیار مهم است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied