شمانیوز
شما نیوز

چرا باید مهریران را جدی گرفت؟

در روزهای کرونایی، بدون کارت بانکی خرید کنید

روش‌های پرداخت الکترونیکی در جهان امروز به سرعت در حال تغییر و تحول هستند. در سال‌های نه چندان دور، دستگاه‌های خودپرداز سردمداران روش‌های نوین پرداخت بودند که به ما اجازه می‌دادند بدون حضور در شعبه بانک و با استفاده از یک کارت و یک دستگاه، مبلغی را بین دو حساب جابه‌جا کنیم. پس از آن کارتخوان‌ها آمدند و پای ثابت کسب‌وکارهای مختلف شدند تا استفاده از وجوه نقد و مسائلی را که استفاده از وجوه نقد با خود به همراه داشت، کاهش دهند.

در روزهای کرونایی، بدون کارت بانکی خرید کنید

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی بانک مهر ایران، استفاده از دستگاه‌های کارتخوان یا POS، مزایایی برای هر دو گروه خریداران و فروشندگان دارد و علاوه بر این، بهبود کارایی، نظارت بر سیستم پولی و بانکی، جلوگیری از فساد و غیره را نیز به همراه دارد. با استفاده از دستگاه کارتخوان، خریدار نیاز به حمل پول نقد ندارد و همراه داشتن کارت بانکی برای پرداخت کافی است‌. از طرف دیگر، فروشنده هم نیاز به مراجعه به بانک و واریز وجوه نقد به حساب بانکی ندارد و از این طریق هم زمان خود را ذخیره می‌کند و هم نگرانی بابت نگهداری درآمد خود در روزهای تعطیل که دسترسی به شعبه بانک امکان‌پذیر نیست، ندارد.

 

چرا دوره کارتخوان‌ها به‌سر آمده است؟

با وجود مزایای بسیاری که استفاده از دستگاه کارتخوان در شبکه پرداخت دارد، اما چالش‌های استفاده از کارتخوان، روش‌های دیگری را جایگزین کرده است. یکی از چالش‌های پیش روی استفاده از کارتخوان‌ها هزینه‌های نگهداری آن برای فروشنده است. همچنین برخی مشاغل مانند تاکسیرانی، با وجود مشکلات پرداخت وجه نقد، اما امکان استفاده از کارتخوان را هم ندارند.

 

دیگر چالش استفاده از کارتخوان، فرهنگ نادرستی است که با وجود به‌کارگیری چندین ساله این روش پرداخت در کشور، هنوز اصلاح نشده است. حفظ حریم خصوصی در استفاده از این روش پرداخت در کشور به‌طور کامل نهادینه نشده و هنوز هم افراد و کسب‌و‌کارهایی را می‌بینیم که از ما می‌خواهند رمز کارت خود را با وجود صف طولانی خریداران در پشت صندوق‌ها اعلام کنیم؛ موضوعی که بارها موجب به‌سرقت رفتن اطلاعات مالی افراد و کلاهبرداری شده است.

 

علاوه بر حفظ حریم خصوصی، رعایت نکات بهداشتی در مشاغل و شرایط خاص، مانند شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا، ضرورت استفاده از روش‌های جایگزین پرداخت نقدی و پرداخت با کارت را بیش از پیش پررنگ می‌کند. بنابراین در شرایطی مانند شرایط فعلی که شیوع کرونا عمل به پروتکل‌های بهداشتی را به مهم‌ترین عامل برای ادامه حیات کسب‌وکارها تبدیل کرده است، شاید کارت‌خوان‌ها به‌عنوان روش جایگزین پرداخت نقدی به‌اندازه قبل راهگشا نباشند.

 

همچنین در شرایط عادی نیز استفاده از کارتخوان برای طیف وسیعی از کسب‌وکارهایی که معاملات خرد در آنها صورت می‌گیرد، چندان به‌صرفه نبود. درباره تاکسی‌ها گفتیم که استفاده از کارتخوان توجیه ندارد و بحث بر سر پول خرد، هنوز هم بین رانندگان و مسافران پابرجاست. علاوه بر این، استفاده از دستگاه کارتخوان برای تراکنش‌های خردی مانند پرداخت کرایه تاکسی، خریدهای روزانه مانند خرید نان یا خریدهای سوپرمارکتی که در هر تراکنش، مبلغ پایینی جابه‌جا می‌شود، هزینه قابل توجهی را به شبکه بانکی تحمیل می‌کنند.

 

علاوه بر این، یکی از روش‌های پرداخت که با استقبال بسیاری از طرف مشتریان در فروشگاه‌های اینترنتی مواجه است، روش پرداخت در محل است که به‌طور معمول در آن، مأمور تحویل کالا با کارتخوان به درب منزل مشتری می‌رود. اما حمل دستگاه کارتخوان سیار نیز سختی‌های خود را دارد و اگر آنتن‌دهی منطقه مناسب نباشد، تراکنش ما ناموفق خواهد بود.

 

مزایای استفاده از کیف‌ پول الکترونیکی

یکی از روش‌های جدیدی که در کشورهای مختلف به‌عنوان شیوه‌ای نوین در پرداخت الکترونیکی مورد توجه است و معایب روش‌های قبلی را ندارد، استفاده از کیف پول الکترونیکی است. در این روش شما یک برنامه روی تلفن هوشمند خود نصب می‌کنید و کیف پول هوشمند خود را با یک تراکنش شارژ می‌کنید‌. فروشگاه‌هایی که از کیف پول الکترونیکی استفاده می‌کنند کد QR خود را در معرض دید خریداران می‌گذارند و شما می‌توانید با اسکن کردن آن کد به‌وسیله تلفن همراهتان، مبلغ مورد نظر را به کیف پول الکترونیکی فروشنده منتقل کنید.

 

این روش پرداخت برای اولین بار در کشور در تاکسیرانی مورد استفاده قرار گرفت و از آن استقبال زیادی شد. با این حال، یکی از چالش‌های پیش‌روی استفاده از این کیف پول الکترونیکی وQR کد، این است که خریدار و فروشنده باید از نرم‌افزار مشابهی استفاده کنند. برای مثال اگر راننده تاکسی که هر روز با آن به محل کارتان می‌روید، از یک نرم‌افزار و نانوایی محله شما از نرم‌افزاری دیگر و سوپرمارکتی که خریدهای روزانه‌تان را از آن انجام می‌دهید نرم‌افزار متفاوتی را استفاده کنند، شما هم ناچار خواهید بود تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های کیف پول الکترونیکی را در تلفن‌ همراهتان نصب کنید. این مسئله موجب شده تا استفاده از این روش پرداخت که در دنیا به دلیل استفاده از سیستم‌های یکپارچه با استقبال زیادی مواجه شده، در ایران آن‌طور که باید توسعه پیدا نکند.

 

سیستم یکپارچه QRکد در موبایل بانک مهر ایران

یکی از راه‌های افزایش ضریب نفوذ کیف پول الکترونیکی در پرداخت‌های خرد، استفاده از سیستم‌های یکپارچه است. در سیستم یکپارچه، تفاوتی ندارد که شما از کدام یک از نرم‌افزارهای کیف پول الکترونیکی استفاده می‌کنید و حتی اگر این نرم‌افزار با آنچه که پذیرنده یعنی فروشگاه یا تاکسی مورد استفاده قرار می‌دهد متفاوت باشد، بتوانید بدون نیاز به نصب برنامه‌ای جدید، پرداخت خود را انجام دهید.

 

بانک مهر ایران در جدیدترین نسخه موبایل بانک خود این امکان را فراهم کرده مشتریانی که در این بانک حساب دارند، تنها با استفاده از موبایل بانک «مهریران» و بدون نیاز به نصب نرم‌افزار اضافه، QRکدهای فون‌پی را اسکن کنند و به‌راحتی پرداخت بدون تماس انجام دهند‌. اگر شما هم از مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هستید، می‌توانید با استفاده از پی‌بوم، مبلغ کرایه تاکسی و همچنین خریدهای روزانه خود را با راحتی و با اسکن یک کد پرداخت کنید‌.

 

همچنین مشتریان بانک مهر ایران حتی در مواقعی که کارت بانکی خود را فراموش کرده باشند، می‌توانند با دسترسی به نرم‌افزار موبایل بانک مهریران در گوشی تلفن همراه خود و اسکن کد QR فروشندگان، پرداخت خود را انجام دهند و بدون نیاز به همراه داشتن کارت بانکی خرید کنند.

 

فرصت موبایل بانک مهر ایران برای کسب‌وکارها

استفاده از فرصتی که بانک مهر ایران با راه‌اندازی این سیستم یکپارچه فراهم کرده، برای کسب‌وکارها نیز بسیار با اهمیت است. کسب‌وکارهایی که از QR کد استفاده می‌کنند، می‌توانند در روزهایی که نگرانی بابت پرداخت نقدی و حتی استفاده از کارتخوان در زمینه حفظ نکات بهداشتی وجود دارد، با خاطری آسوده میزبان مشتریان خود باشند.

 

کسب‌وکارها به جای استفاده از کارتخوان که دریافت آن ممکن است نیاز به زمان طولانی و همچنین هزینه نگهداری داشته باشد، می‌توانند کد QR خود را در معرض دید مشتریان قرار دهند. علاوه بر این کسب‌وکارهای اینترنتی نیز می‌توانند از این امکان برای گزینه پرداخت در محل خود استفاده کنند و به جای کارتخوان، کد QR را به مشتریان خود ارائه دهند.

 

استفاده از این امکان، در شرایطی که کسب‌وکارهای مختلف ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند، بسیار مفید است. زیرا برای استفاده از این روش پرداخت الکترونیکی نیازی نیست تا کارت خود را از مشتری بگیرید و از این بابت احساس نگرانی کنید. شما می توانید بدون هیچ‌ گونه تماسی و تنها با استفاده از موبایل بانک مهر ایران و اسکن کدی که در معرض دید قرار داده‌اید، وجه خود را دریافت کنید.

 

استفاده مشتریان بانک مهر ایران از کیف پول الکترونیکی که در نرم‌افزار موبایل بانک مهریران در دسترس است، می‌تواند در شرایط کنونی ریسک ابتلا به بیماری کرونا را به‌مقدار قابل توجهی کاهش دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied