شمانیوز
شما نیوز

به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی عنوان شد؛

صنایع کشاورزی، دامپروری و شیلات سه گانه های در حال احیای قشم

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم از برنامه ریزی این سازمان برای ایجاد ظرفیت های پایدار در صنایع کشاورزی، دامپروری و شیلات جزیره خبر داد.

صنایع کشاورزی، دامپروری و شیلات سه گانه های در حال احیای قشم

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد قشم، منصور آزاد ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی بیان داشت: سازمان منطقه آزاد قشم در تلاش است تا با فرهنگ سازی، جوامع محلی را به سوی احیای صنایع کشاورزی، دامپروری و شیلات هدایت کند و با طراحی پروژه های متنوع  در این حوزه به عنوان فرصت های سرمایه گذاری، آینده درخشانی را برای منطقه به ارمغان آورد.

 

وی با اشاره به وضعیت حاره ای و جغرافیایی این منطقه گفت: قشم سرزمین گرم و مرطوبی با دمای سالیانه 26 درجه سانتی گراد است که دمای روزانه آب های قشم بین 18 تا 33 درجه در تغییر است.  این اختلاف کم دمایی در طول شبانه روز قشم را مساعد پرورش محصولات ویژه ای می کند که توانایی جذب بازارهای کشورهای همسایه را دارد.

 

آزاد ادامه داد: با وجود اینکه قشم سرزمینی مناسب برای کشاورزی نیست اما از گذشته مردم این دیار محصولات متنوع کشاورزی همچون صیفی جات، خرما و محصولات جانبی مربوط به نخل، سبزیجات و گندم را تولید و علاوه بر مصرف داخلی، بعضی از این محصولات را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می کردند.

 

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم افزود: با وجود این که جزیره قشم با میزان بارش سالیانه به طور متوسط 183 میلی متر جزو مناطق خشک محسوب می شود، ولی به دلیل دارا بودن شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب( رطوبت نسبی 50 درصد) اساساً به صورت یک گلخانه طبیعی عمل می کند.

 

تحقق کشاورزی پایدار در جزیره با حمایت منطقه آزاد قشم

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم بر مزیت های کشاورزی پایدار در تامین مواد غذایی مورد نیاز برای جامعه و نسل های آینده تاکد کرد و عنوان داشت: کشاورزی پایدار تلاشی است برای دستیابی به حداکثر عملکرد اقتصادی، زیرا در آن از منابع موجود حداکثر بهره وری به عمل آمده و با کاهش هزینه تولید هر واحد محصول، عملکرد اقتصادی افزایش می یابد.

 

وی ضمن برشمردن اهداف کشاورزی پایدار گفت: فراهم کردن امنیت غذایی همراه با افزایش کمی و کیفی آن ضمن در نظر گرفتن نیازهای نسل های بعد، حفاظت از منابع آب، خاک و منابع طبیعی و حفاظت از منابع انرژی داخل و خارج از مزرعه بخشی از این اهداف را شامل می شود.

 

به گفته آزاد، حفظ و بهبود سودآوری کشاورزان، حفظ نیروی حیات جامعه روستایی و قابل پذیرش بودن از سوی جامعه و در نهایت حفظ تنوع زیستی اهداف دیگر دستیابی به کشاورزی پایدار در این منطقه است.

 

وی از تولید محصولات کشاورزی با روش گلخانه ای هیدرو پونیک به عنوان یک راهکار مناسب برای توسعه کشاورزی در جزیره یاد کرد و ادامه داد: کشت هیدرو پونیک یا آبکشت، شیوه کشت بدون خاک است که برای احیا کشاورزی درقشم باتوجه به کمبود  آب شیرین پیشنهاد می شود.

 

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: در این نوع کشت، متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه گیری کرده و به جای خاک، با استفاده از آبی که به گیاه داده می شود، با افزودن عناصر ماکرو و میکرو و نگه داشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بی اثر مانند پرلیت، عملاً نیاز به خاک را از بین می برند.

 

وی اضافه کرد: در این روش خاک و آلودگی های آن مشکلی برای گلخانه دار ایجاد نمی کند و نیازی هم به فرآیندهای ضد عفونی خاک ندارد و از آنجاکه در این روش کشت، آب به صورت چرخشی در حرکت است، در مصرف آب صرفه جویی شده و هزینه تمام شده تولید محصولات  کاهش می یابد.

 

آزاد در ادامه تاکید کرد: امید است با جذب سرمایه گذار در این صنعت و با استفاده از روش های کشت به صرفه، بتوانیم به دوان اوج و شکوفایی کشاورزی در جزیره بازگردیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied