شمانیوز
شما نیوز

سهام عدالت وثیقه مسکن می شود

عضو شورای‌عالی بورس با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم سهام عدالت را پشتوانه رهنی افراد برای خرید متری مسکن قرار دهیم، گفت: در صدد هستیم تا از طریق ارتباط دارایی‌ها با یکدیگر، امکان وثیقه‌گذاری در رابطه با حوزه مسکن را فراهم کنیم.

سهام عدالت وثیقه مسکن می شود

شاهین چراغی به راه‌اندازی بورس املاک اشاره کرد و افزود: روز گذشته جلساتی در اتاق بازرگانی با تشکل‌های ساختمانی، فعالان صنعت ساختمان و تشکل‌های انبوه‌ساز برگزار و تصمیماتی را در این زمینه اتخاذ کردیم.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که هفته گذشته با فعالان حوزه نهادهای مالی و صنعت ساختمان برگزار شد به این جمع‌بندی رسیدیم که به طور حتم استقبال خوبی از راه‌اندازی این بورس صورت می‌گیرد و ابزار مختلف تامین مالی برای بخش عمرانی و مسکن در این بورس شکل خواهد گرفت.

هدف از راه‌اندازی بورس مسکن

چراغی به هدف از راه‌اندازی بورس مسکن اشاره کرد و گفت: هدف از راه‌اندازی این بورس قرار گرفتن بخشی از منابع مالی موجود در بازار سرمایه در کنار ظرفیت‌های موجود در پیمانکاران و سازندگان و نیز اموال مازاد دولت و نهادهای عمومی دولت یا غیردولتی است.

عضو شورای‌عالی بورس خاطرنشان کرد: از یک طرف دولت، نهادهای دولتی و غیردولتی با عرضه‌های زمین و املاک خود و از طرف دیگر پیمانکاران بخش ساختمان و حوزه‌های عمرانی و نیز ورود منابع مردم به بورس منجر به تولید مسکن انبوه یا اجرای پروژه عمرانی سود آور در کشور می‌شود.

چراغی افزود: در بخشی که دولت می‌تواند زمین خود را وارد بورس کند، عملا املاک در اختیار خود را در بورس عرضه خواهد کرد و در بخش دیگر شرکت‌های عمرانی می‌توانند نسبت به راه‌اندازی صندوق پروژه که چندین سال است راه‌اندازی آن مورد بحث قرار گرفته اقدام کنند.

عضو شورای‌عالی بورس، خاطرنشان کرد: بخش دیگر از فعالیت بورس مسکن، فروش متری مسکن است که شهرداری‌ها می‌توانند از این ظرفیت استفاده و تراکم خود را در بورس به فروش برسانند.

وی گفت: با راه‌اندازی بورس مسکن، شرکت‌های آب، گاز، آب و فاضلاب هم می‌توانند اوراقی را منتشر و حق انشعاب را پیش‌فروش کنند و از این مسیر تامین مالی انجام و پروژه زیرساختی خود و همچنین توسعه‌ها را انجام دهند.

معضلات موجود در حوزه ساختمان

چراغی با اشاره به معضلات موجود در حوزه ساختمان اشاره کرد و گفت: از ظرفیت و دانش بخش خصوصی و از منابع بازار سرمایه در انبوه‌سازی یا اجرای پروژه‌ها استفاده نمی‌شود و برخی از پروژه‌ها به دلیل مشکلات تامین مالی از بانک، متوقف می‌شوند.

وی اظهارکرد: اقداماتی که در بورس مسکن صورت می‌گیرد کاملا متفاوت با بازار فعلی مسکن است که اکنون تحت مدیریت اتحادیه املاک قرار دارد، بنابراین فعالیت آنها همچنان ادامه دارد و از ظرفیت آنها نیز برای بهبود عملکرد این بورس استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه هدف ما از راه‌اندازی این بورس تلاش برای افزایش و بهبود روند تولید است و تمرکزی در بخش معاملات موجود نخواهیم داشت، گفت: در این بورس فقط به دنبال تولید انبوه مسکن، اجرای پروژه‌های سودآور عمرانی و کاهش قیمت تمام شده ساخت از طریق قرار گرفتن ارکان مختلف (دولت و نهادهای عمومی و غیر دولتی، شرکت‌های پیمانکاری و منابع نقدینگی موجود در کشور) در کنار یکدیگر برای توسعه بخش مسکن و پروژه‌های عمرانی سودآور هستیم.

وی گفت: بنابراین مفهوم بورس املاک بدین منظور نیست که مردم بتوانند املاک موجود خود را برای خرید و فروش در بورس عرضه کنند تاکنون چنین بحثی مطرح نشده و بازار ثانویه املاک (بازار فعلی فروش، رهن و اجاره و ساخت واحدهای معمولی) همچنان در اختیار اتحادیه‌های آژانس املاک است.

چراغی افزود: برای راه‌اندازی این بورس به نهادسازی یعنی تامین سرمایه تخصصی بخش مسکن، شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری متخصص در حوزه مسکن و حتی کارگزاری‌ها نیازمندیم.

عضو شورای‌عالی بورس، اظهارکرد: بورس مسکن، بورسی بزرگ با ظرفیت بالا خواهد بود که امید است بتوان بخش تامین‌مالی انبوه‌سازی و عمران سازی‌ها را در آنجا به سرانجام برسانیم.

زمان راه‌اندازی بورس املاک

وی به زمان راه‌اندازی بورس املاک اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های لازم در این زمینه آماده است و سعی خواهیم کرد که سیستم پلت‌فرم زیرساخت معاملاتی را از بورس کالا و فرابورس که اکنون در حال استفاده از آن هستند را فراهم کنیم تا هر چه زودتر این بورس بتواند به مرحله راه‌اندازی برسد.

چراغی گفت: به نظر می‌رسد استقبال زیادی از سوی مردم برای پذیره‌نویسی و نیز فعالان صنعت و نهادهای مالی صورت گیرد.

عضو شورای‌عالی بورس، افزود: راه‌اندازی بورس مسکن وابسته به تنظیم زیرساخت‌های موجود است؛ بنابراین زمان دقیقی را نمی‌توان برای راه‌اندازی این بورس اعلام کرد اما در تلاش هستیم تا در سریع‌ترین زمان ممکن این اقدام انجام شود.

بورس مسکن، پنجمین بورس ایران

وی با بیان اینکه بورس مسکن، پنجمین بورسی است که راه‌اندازی خواهد شد، اظهارکرد: همه تجربیات ما در بازار سرمایه به بخش املاک و ساختمان پیوند خواهد خورد.

چراغی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی بورس مسکن می‌تواند بخشی از نقدینگی‌ها را جذب و مردم از مزیت‌های مختلف آن بهره‌مند شوند، گفت: بسیاری از مردم اکنون امکان خرید یک واحد مسکن را ندارند اما از طریق عرضه متری مسکن اوراقی را خریداری و خود را در برابر افزایش تورم بیمه می‌کنند.

سهام عدالت، پشتوانه رهنی افراد برای خرید متری مسکن

عضو شورای‌عالی بورس با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم سهام عدالت را پشتوانه رهنی افراد برای خرید متری مسکن قرار دهیم، گفت: در صدد هستیم تا از طریق ارتباط دارایی‌ها با یکدیگر، امکان وثیقه‌گذاری در رابطه با حوزه مسکن را فراهم کنیم.

وی افزود: بسیاری از مردم از طریق سهام عدالت دارنده دارایی با ارزشی هستند و علاقه‌ای به فروش سهام در اختیار خود ندارند اما عملا می‌توانند از گذاشتن دارایی خود به عنوان وثیقه در بخش مسکن استفاده کنند.

تاثیر راه‌اندازی بورس مسکن در بازار ملک

چراغی به تاثیر راه‌اندازی بورس مسکن در نظم بخشیدن بازار مسکن تاکید کرد و گفت: همه تلاش ما افزایش تولید انبوه مسکن و افزایش عرضه مسکن با الگوی مسکن متعارف و استفاده از منابع عظیم بازار سرمایه است تا از این طریق زمان اجرای پروژه‌ها کاهش یابد.

وی افزود: اکنون نظارت‌ها برای اجرای ساخت‌وسازها توسط سازمان‌های ذی‌ربط بر پروژه‌ها انجام می‌شود اما در بستر یک ساختار واحد نیست و به صورت جدا و جزیره‌ای است، در حالی که نظارت‌های صورت گرفته از طریق بورس املاک و مستغلات همه این نظارت‌ها را تجمیع و در راستای استانداردسازی‌ها برای سرمایه‌گذاران استفاده می‌کند.

چراغی به اقدامات زیرساختی انجام شده از سوی سازمان‌های ذی ربط مانند اداره ثبت املاک و اسناد، شهرداری‌ها، پیمانکاران مهندسین مشاور، سازمان نظام مهندسی و... برای راه‌اندازی بورس مسکن اشاره کرد و گفت: اکنون در تلاش هستیم تا از طریق اتصال زیرساخت فن‌آوری‌های موجود در کشور که خوشبختانه در دو سال گذشته توسعه خوبی پیدا کرده، بورس مسکن و املاک را با ساختار مدرن و با استفاده از این خدمات الکترونیکی راه‌اندازی کنیم.

استفاده از کدال برای اطلاع‌رسانی

عضو شورای‌عالی بورس با بیان اینکه از تجربیات خوب بورس‌ها برای ایجاد زیرساخت اطلاع‌رسانی در خصوص اطلاعات اوراق قابل معامله در بورس املاک مانند سایت کدال استفاده خواهیم کرد تا اطلاعات همه اوراق، پروژه‌ها، طرح‌ها و همچنین املاک قابل معامله به صورت شفاف در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد، اظهارکرد: گزارش‌های اشخاص ثالث مانند مهندسین مشاور و شهرداری‌ها از روند پروژه و گزارشات نظارت بر فرآیند ساخت در قالب گزارشات استاندارد در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

 
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied