شمانیوز
شما نیوز

مدیر امور حقوقی فولاد مبارکه:

برخی در داخل به دنبال گرا دادن به آمریکایی‌ها برای تحریم فولاد مبارکه هستند

مدیر امور حقوقی فولاد مبارکه گفت: نتیجه مناقصه برگزار کردن، گرا دادن برای تحریم ایران شد. اصرار عده‌ای برای مناقصه برگزار کردن برای خط نورد گرم 2 در واقع به تحریم شرکت چینی منتهی می‌شود و این پروژه در این نقطه عقیم می‌ماند.

برخی در داخل به دنبال گرا دادن به آمریکایی‌ها برای تحریم فولاد مبارکه هستند

به گزارش شمانیوز به نقل از ایلنا؛ شیخ، مدیر امور حقوقی فولاد مبارکه در خصوص قرارداد احداث خط نورد گرم 2 گفت: این که قرارداد ما با آلمانی‌ها بهم خورد به خروج آمریکا از برجام مربوط است. بعد از برجام یک هیئتی از ایران به ایتالیا رفت و آنجا بر روی یک فاینانس توافق شد که یکی از مواردش نورد گرم 2 فولاد مبارکه با شرکت اس‌ام‌اس و ایری‌تک بود. در واقع کنسرسیومی از این دو شرکت بود. مقدمات کار در حال انجام بود که مصادف شد با خروج امریکا از برجام و شرکت اس‌ام‌اس اعلام کرد که در شرایط فعلی اصلا نمی تواند با ما همکاری کند و اقدامی از سوی شرکت اس‌ام اس و شرکت ایری‌تک صورت نگرفت.  

 

وی در خصوص اهمیت پروژه نورد گرم 2 اظهار داشت: این پرژه در واقع بخشی از طرح شهید خرازی است.  قبلا مجوز آن گرفته شده و بخش عمده آن انجام شده و قسمت نورد گرم 2 آن باقی مانده است. مدیران فولاد مبارکه 12 سال هم بود که دنبال انجام آن بودند که قرارداد با اس‌ام‌اس و ایری‌تک آخرین اقدام برای اجرای آن بود که انجام ندادند و ما الان قرارداد فعالی با شرکت اس‌ام‌اس نداریم.

 

شیخ گفت: بعد از اتفاقات و مشکلاتی که به دلیل تحریم‌ها برای اجرای طرح نورد گرم 2 به وجود آمد به سمت یک شرکت چینی رفتیم و این کار پس کارشناسی‌های متعدد صورت گرفت. به دلیل تحریم‌ها عملا هیچ شرکتی با فولاد مبارکه برای اجرای پروژ‌ه‌هایش همکاری نمی‌کند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که ایا ترک تشریفات مناقصه به دلیل شرایط تحریم است؟ ، گفت: بله، ما اصلا چاره ای نداریم. از اواخر سال 97 فولاد مبارکه در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. عملا دیگر امکان این که ما برای این قرارداد یک مناقصه بین‌المللی برگزار کنیم، وجود ندارد. پروژه نورد گرم 2 هم پروژ‌ه‌ای است که تکنولوژی آن باید تکنولوژی خارجی باشد و بخش‌های مهم آن در ایران قابل تامین نیست.

 

این طور نیست ما خودمان به شرکت چینی رسیده باشیم. با شرکت‌های متعددی مذاکره شد. با شرکت های اروپایی مذاکره شد اما در نهایت به دلیل تحریم‌ها هیچ کدام‌شان به ایران نیامدند. در مورد شرکت‌های چینی بررسی های متعددی شد. شرکت چینی متعلق به یک هلدینگ بزرگ است که شرکت های جانبی آن خدماتی که برای احداث خط نورد گرم 2 لازم است را دارا هستند.

 

شیخ ادامه داد: فراموش نکرده‌ایم که آمریکا چند ماه پیش، فروش الکترود گرافیتی به ایران را تحریم کرد. منشاء این تحریم این بود که عده ای گفتند بروید الکترود مورد نیازتان را از طریق مناقصه بین‌المللی خریداری کنید. یکی از شرکت ها مناقصه بین‌المللی گذاشت و نتیجه آن شد تحریم فروش الکترود به ایران. در واقع نتیجه مناقصه برگزار کردن، گرا دادن برای تحریم ایران شد. اصرار عده‌ای برای مناقصه برگزار کردن برای خط نورد گرم 2 در واقع به تحریم شرکت چینی منتهی می‌شود و این پروژه در این نقطه عقیم بشود. البته امیدوارم این اتفاق نیفتد.

 

اطلاعات شرکتی که تحت تحریم است را که نمی‌توان روی میز گذاشت. آمریکایی‌ها به دنبال همین اطلاعات هستند تا برای تحریم استفاده کنند. نمی دانم هیاهوی اخیر برخی در مورد برگزاری مناقصه، تلاشی عامدانه برای تحریم فولاد مبارکه است یا نه؟ اما در هر صورت در نتیجه کار، فرقی ایجاد نمی کند. یک نکته مهم این که وقتی مورد تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار گرفته‌ایم، فولاد مبارکه هم باید با اصول ثانویه اداره شود و نمی توان انتظار داشت در این شرایط فولاد مبارکه را با قوانین شرایط عادی اداره کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied