شمانیوز
شما نیوز

ضرورت احیای ستاد زنجیره فولاد

چندی پیش رئیس هیات عامل ایمیدرو ؛ درهمایش تخصصی کمیته طرح های جامع معدن و صنایع معدنی گفت : شرکت ملی فولادایران ؛ این شرکت باید پیشنهادهای مشخص خود را در زمینه اکتشاف ، استخراج ، باطله ها و فروآلیاژها ارایه کند. دکترغریب پورهمچنین اعلام کرد: پیشنهاد ایمیدرو تشکیل ستاد بررسی طرح های جامع هست ودرحال حاضر بازنگری در طرح جامع فولاد توسط شرکت ملی فولاد در حال انجام است.

ضرورت احیای ستاد زنجیره فولاد

به گزارش شمانیوز به نقل از فولاد و توسعه؛ آنچه که دراین فرصت اندک ازنظرتان می گذرد ؛ مبحث ضرورت احیای "ستادزنجیره فولاد" با تصدی گری شرکت ملی فولاد ایران می باشد که بطور مختصروگذرا دلایل این مهم ازنظرتان خواهدگذشت.

 

امروزه بیش از بیش خلاء ستاد زنجیره ارزش صنعت فولاد با اختیارات ویژه به منظور  متوازن سازی سرمایه گذاری درزنجیره فولاد وجود دارد و ضرورت  تشکیل این  ستاد برای همه برنامه ریزان قابل لمس ؛ بوده تا به ثبات تصمیم در سیاست های کاری خوددر سند چشم انداز افق 1404 که رسیدن به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد یکی از اهداف بلند کشور می باشد و می بایستی تمام تلاش ها در تکمیل وبرآورد نیاز های این زنجیره در رشته فعالیت های  اکتشاف، استخراج ، کانه آرایی ، تولید کنسانتره، گندله ، آهن اسفنجی و شمش فولادی متمرکز گردد وکوچکترین گلوگاه در تکمیل این  طرح ها خسارات جبران ناپذیری در بر خواهد داشت.

 

**سند ملی توسعه ای

برای رسیدن به جهش تولید وصادرات در کشور در شرایط فعلی  زنجیره فولاد؛ نیاز به تصمیم گیری یکپارچه و متمرکز بین متولیان این صنعت  و انجمن ها و تشکل های صنعتی دارد وبر این اساس زنجیره ارزش را  باید تعریف مجدد نمودو برای آن استراتژی مدونی تدوین نمود.

 

محتوای تصمیم گیری هادر ستاد فوق ؛ باید در سال جهش تولید متوازن سازی زنجیره فولاد با توجه به سند چشم انداز که حمایت از سرمایه گذاری برای تولید ، مصرف و صادرات و برآورد نمودن نیاز داخلی و مسائل مرتبط بااشتغالزایی و رونق تولید مورد توجه و عنایت خاصی  قرار گیرند.

 

 لذابایدطرح جامع فولاد ؛ به یک"سندملی توسعه ای"تبدیل شده ؛  تا دستیابی به تولید 55میلیون تن فولاد محقق شود.راه اندازی کارگروهای مرتبط با فولاد در ستاد زنجیره فولاد و برنامه ریزی و نظارت راهبردی دراین حوزه  از راه هکارهای استانداردسازی عملکرد در رسیدن به اهداف ارزش آفرین در صنعت فولادباشد.

 

لذا با توجه به جایگاه ویژه صنعت فولاد در توسعه کشور، تشکیل ستادزنجیره فولاد با ساختار و ویژگی های خاص و با اختیارات ویژه در این صنعت می تواند نقش آفرینی کند وباتشکیل این ستاد ، زمینه تحرک در صنایع وابسته به فولاد و به تبع آن دستیابی به اهداف کلان اقتصادی همچون اشتغالزائی را سرعت بخشید و اهداف پیش بینی شده  در حوزه معدن و صنایع معدنی محقق شوند.

 

امیداست با تشکیل ستاد زنجیره ارزش صنعت فولاد با حضور فعال همه تشکل های تخصصی بخش فولادی کشور به نیاز دست اندرکاران پاسخ دهد.

 

**مدیریت اثربخش برای طرح جامع فولادکشور

 

پیشبرد سیاست های کلان اقتصادی ، سیاسی ،فرهنگی و اجتماعی و ساماندهی و رفع موانع موجود در مسیر توسعه و توانمندسازی زنجیره ارزش فولاد و همچنین بررسی تشریح علل عدم وجود توازن ها در طرح جامع فولا د کشور، ضرورت ایجادستاد سیاستگذاری زنجیره فولاد  بیش از بیش احساس می شود و لازم است ستاد سیاست گذاری زنجیره فولاد با اهداف زیر تشکیل شود :

 

1-سیاست گذاری به منظور  تکمیل زنجیره ارزش صنعت فولاد کشور؛ منطبق با طرح جامع فولاد در افق 1404

2-تعیین اولویت های سرمایه گذاری بر حسب نیاز کشور ؛ باتوجه به اهداف صادراتی  وهدایت سرمایه گذاران به سمت تکمیل زنجیره ارزش فولاد.

3-اتخاذ  تصمیمات استراتژیک متمرکز و یکپارچه در طول زنجیره فولاد .

4-اجرائی نمودن سهمی از برنامه  جایگزین معدن و صنایع معدنی به جای نفت  درطول زنجیره ارزش فولاد؛  منطبق باسندچشم اندازافق1404

5-جلوگیری از صدور مجوزهای  بی رویه وموازنه سازی زنجیره ارزش؛ از معدن  تا محصول نهائی

6-تعیین تکلیف طرح های دردست اقدام وهمچنین مشخص نمودن وضعیت مجوزهای راکد و غیر اقتصادی ورفع موانع موجود. 

7-سیاست گذاری برای بومی سازی محصولات مورد نیاز.

8- سیاست گذاری برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز زنجیره فولاد؛برای تولید محصولات باارزش افزوده بالا؛ باتوجه به برنامه های راهبردی اهداف صادراتی کشور؛منطبق باطرح جامع فولادکشور.  

9- سیاست گذاری برای کنترل و تنظیم (بازار، وضع عوارض صادراتی و افزا یش یا کاهش میزان حقوق ورودی کالاها و مواد اولیه ، جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه)

 10- سیاست گذاری برای تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح های در دست اجرا و طرح های در حال بهره برداری.

11- سیاست گذاری برای استفاده بهینه از منابع موجود و نوسازی صنایع انرژی بر زنجیره فولاد .

 

   *امید است که با تشکیل  این ستاد، طرح جامع فولاد کشور؛به چرخه موازنه حیاتی خود برگشته و تولید 55 میلیون تن فولاد با اهداف ذیل محقق شود:

 

  1-مدیریت اثربخش  وکارآمد برای تحقق اهداف طرح جامع فولاد کشور

2-پشتیبانی از ازتقای بهره وری ورقابت پذیری صنعت فولاد کشور

3-توسعه بومی سازی صنعت فولاد کشور

 

امیرحسین نادری         

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied