شمانیوز
شما نیوز

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد کیش بمناسبت روز خبرنگار :

جهان، نیازمند طلایه داران خرد وآگاهی است

امروزه دغدغه اندیشمندان همه جوامع، هموار کردن مسیر برای رسیدن به توسعه ای پایدار است و توسعه پایدار با گردش آزاد اطلاعات، ملازمت اجتناب ناپذیری دارد. از همین رو، مطبوعات و رسانه های آزاد در جوامع توسعه یافته یک رکن محسوب می شوند.

جهان، نیازمند طلایه داران خرد وآگاهی است

 

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش ، متن پیام به شرح زیر است:

 

سالیانی است که می گویند، گذشته چراغ راه آینده است. اما بی گمان این خرد است که چراغ راه آینده بشریت است. در جوامع چندصدایی، همواره چراغ افروزان در پی روشنگری بوده اند و روشنگری با خرد ورزی امکان پذیر بوده است. از همین رو، روشنفکران خرد ورز، پیشگامان جوامعی شده اند که امروز از آن جوامع به عنوان جوامع توسعه یافته یاد می کنند. امروزه دغدغه اندیشمندان همه جوامع، هموار کردن مسیر برای رسیدن به توسعه ای پایدار است و توسعه پایدار با گردش آزاد اطلاعات، ملازمت اجتناب ناپذیری دارد.

‌‎از همین رو، مطبوعات و رسانه های آزاد در جوامع توسعه یافته یک رکن محسوب می شوند؛ رکنی برای باز نگه داشتن فضای رسانه ای که بتوان با گردش آزاد اطلاعات، دست به نقد و تحلیل زد و جامعه را در مسیر توسعه، بیدار نگاه داشت.

‌‎در میهن عزیزمان ایران، از مشروطیت تا به امروز، مطبوعات و رسانه ها همواره دچار قبض و بسط های فراوان بوده اند. با هر تحولی، مطبوعات نیز دچار فراز و نشیب شده اند و اینگونه مسیری طولانی را از سالیان دور تا به امروز پیموده اند. مسیری که در طول آن روزنامه نگاران با مشکلات و محرومیت های فراوان روبرو شده و هزینه های بسیاری پرداخته اند.

‌‎به نظر می رسد امروز کشور در برابر تندبادهای خردستیزانه به رسانه های مستقل و قدرتمندی نیاز دارد که بتوانند با طرح مسائل ملی، توجه صاحب نظران و مردم را جلب و دعوت به یافتن راه حل کنند. فراهم کردن بستر مناسب برای طرح چنین مسائلی از عهده رسانه های دغدغه مند بر می آید. مسیری دراز و سختی پیش روست که باید برای عبور از موانعش خود را آماده کنیم. جامعه را باید با خرد جمعی و خردمندان بزرگ بسازیم. جامعه با هویت جمعی یک ملت، معنا دارد.

‌‎با ذکر همه نکات مهم که در وصف اهمیت رسانه ها مطرح گردید، باید به این موضوع اشاره کرد که درکنار تلاشها و ممارست خبرنگاران صدیق و بی ادعای خانواده بزرگ رسانه کشور ، متاسفانه معدود خبرنگارنماهایی هستند که با سنگر گرفتن در پشت این جایگاه فاخر، از رسالت واقعی خود فاصله گرفته و با اهدافی ناصواب به انتشار اخبار جعلی که در حوزه رسانه به فیک نیوز معروف است، مبادرت می ورزند.

چنین رفتارهایی بر اعتبار عمومی رسانه ها نزد افکار عمومی لطمه جدی وارد کرده است و فعالان این حوزه باید برای برخورد جدی با چنین رویکردی به شکل صنفی بدنبال راهکار و حل موضوع باشند. چرا که جایگاه کلی رسانه ها همواره مبرا از  آلودگی های اخلاقی و مالی بوده و اهالی شرافتمند این حوزه خود را به رفتارهای ناصواب گره نزده و نخواهندزد.

در آستانه روز خبرنگار باید قدردان جامعه رسانه ای کیش بود که در این سال‌ها  با نیت پاک و خالص در کنار سازمان منطقه آزاد کیش در مسیر توسعه این جزیره زیبا با اطلاع رسانی و ارائه تحلیل و نقدسازنده گام برداشته اند.

واقعیت آن است که امروزه در جهان شبکه ای ما، هر روز  را باید روز رسانه و روز خبرنگار دانست؛ چرا که تصویر و درک ما از جهان پیرامون بدون حضور رسانه ها، تصویری ناقص و مخدوش است. با این وجود به سبب شهادت محمود صارمی خبرنگار پرتلاشی که تا لحظاتی قبل از شهادتش، به رسالت خطیر اطلاع رسانی خود ادامه داد، روزی نیز به نام روز خبرنگار نام گذاری شده است. او در آن شرایط سخت در افغانستان دوره طالبان، می توانست محل کارش را ترک کند و جانش را نجات دهد، ولی شجاعانه ایستاد و تا لحظه آخر ، به گزارش اتفاقات تلخ آن روزها پرداخت و جانش را بر سر رسالت بزرگی که بر دوش داشت، نهاد.

در پایان بار دیگر،  روز خبرنگار را به همه آنهایی که برای گسترش آگاهی و دانایی صادقانه تلاش می کنند، تبریک وشادباش گفته و تلاقی این روز را با عیدبزرگ غدیرخم به فال نیک گرفته و روزهای خوبی همراه با سلامتی ، عافیت و عاری از ویروس منحوس کرونا آرزو دارم.

 

سید علیرضا علوی رضوی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied