شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز/

ورود بانک تجارت به عرصه سودآوری

بانک تجارت با برنامه ریزی‌های راهبردی و بلندمدت و البته تلاش شبانه روزی مجموعه کارکنان توانمند و متعهد خود توانست پس از 4 در سال 1398 از زیان دهی خارج و به سودآوری دست یابد.

ورود بانک تجارت به عرصه سودآوری

به گزارش شمانیوز؛ بانک تجارت در سال جاری با وجود شرایط نابسامان اقتصادی و وجود عواملی همچون کاهش رشد اقتصادی،افزایش سطح عمومی قیمت ها و نورخ تورم و همچنین افزایش بازدهی بازارهای رقیب اقدام به بهینه سازی پرتفوی سپرده های سرمایه گذاری کرده و علی رغم خودداری از ورود به رقابت نرخ سود سپرده ها، توانست سهم خود را از سپرده های ریالی شبکه بانکی و به تبع آن تسهیلات ریالی بهبود بخشد که این امر منجر به افزایش 3/8 درصدی سهم بانک تجارت از سپرده های بدون هزینه در شبکه بانکی کشور شد.

 

همچنین این بانک علی‌رغم دارا بودن رتبه چهارم از حیث تعداد کارکنان و تعداد شعب در بین پنج بانک بزرگ کشور، موفق شد در سال 1398 سهم سپرده های ریالی خود را به میزان 1/6 واحد درصد بهبود بخشیده و همچنین علاوه بر تثبیت جایگاه نخست خود در تعهدات ضمانتنامه ها، سهم خود را حدود 3 درصد ارتقا دهد و در زمینه تعهدات اعتبارات اسنادی نیز با کسب سهم 2/5 درصدی توانست رتبه نخست خود را حفظ کند.

 

لازم به ذکراست، در سال 1398، مانده سپرده ها با  رشد 38/7 درصدی به مبلغ  1,982 هزار میلیارد ریال و به تبع آن، مانده تسهیلات با رشد 27/8درصدی به مبلغ 880 هزار میلیارد ریال و حجم دارایی های بانک با 29/4درصد رشد به مبلغ 2.482 هزار میلیارد ریال رسید .

 

ترکیب سپرده های ریالی بانک تجارت در سال 99 به شرح زیر است:

 

1

 

2

 

همچنین کاهش حدود یک واحد درصدی نرخ هزینه پول سپرده های مدتدار در سال 1398، منجر به صرفه جویی 9 هزار میلیارد ریالی در هزینه سود علی الحساب و بهبود در سودآوری بانک شد و در سه ماهه ابتدایی سال 1399 نیز این روند ادامه پیدا کرد و با کاهش 3/4 واحد درصدی هزینه پول سپرده های مدت‌دار نسبت به مقطع مشابه سال قبل سودآوری بانک از این محل به میزان 5.197 میلیارد ریال بهبود یافته است.

 

شایان ذکراست، تسهیلات اعطایی و مطالبات این بانک از دولت مجموعاً با 54.1 درصد ، بیشترین سهم از  ترکیب مصارف بانک تجارت را به خود اختصاص داده اند.

همچنین این بانک با برنامه ریزی هدفمند و تلاش و پیگیری‌های مستمر کارکنان موفق شد تسهیلات غیرجاری خود را در پایان سال 1398 با کاهش 1/8 واحد درصدی نسبت به سال قبل، به 8/2 درصد برساند که این میزان در سه ماهه ابتدایی سال 1399 به 7/8 رسید.

 

3

با توجه به خدمات ارائه شده به فعالان صنعت و تجارت در سال 1398مانده تعهدات اعتبارات اسنادی ریالی با 44 درصد رشد به حدود 102 هزار میلیارد ریال و مانده تعهدات ضمانتنامه‌های ریالی با 50 درصد رشد به حدود  290 هزار میلیارد ریال بالغ گردید.

 

در سال گذشته بانک تجارت با افزایش 30 هزار میلیاردریالی درآمد واسطه گری مالی موفق به شناسایی 27 هزار میلیارد ریال سود عملیات واسطه گری مالی شد که این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش چشمگیر  48 درصدی را تجربه کرده است.

لازم به ذکر است؛ رشد درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده گذاری و اوراق بدهی نیز 18/5 درصد و در مقابل رشد هزینه سود سپرده ها 14/7 درصد (درصد رشد کل سپرده های بانک 38/7 درصد) بوده است.

 

همچنین خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری نیز در سه ماهه ابتدایی سال 1399 با 625 درصد رشد نسبت به مقطع مشابه سال گذشته به میزان 8،299 میلیارد ریال افزایش یافته از مبلغ 1.327 میلیارد ریال به مبلغ 9.626 میلیارد ریال رسیده است.

 

4

همچنین خالص درآمد کارمزدی این بانک در سه ماهه ابتدایی سال 1399 با 33 درصد رشد نسبت به مقطع مشابه سال گذشته به میزان 752 میلیارد ریال افزایش یافته و به مبلغ 3.000 میلیارد ریال رسیده است.

 

از سویی دیگر، در نتیجه تلاش‌های انجام شده بانک تجارت موفق به افزایش بیش از 38 هزار میلیارد ریالی در جمع درآمدهای خود شد در مقابل افزایش 30 هزار میلیارد ریالی در جمع هزینه ها در سال 1398 گردید. در همین رابطه خاطر نشان می سازد رشد کل درآمدها با 17/4درصد و در مقابل رشد کل هزینه ها 13/5درصد بوده است.

 

همچنین کل درآمدهای بانک تجارت در سه ماهه ابتدایی سال 1399 با 20رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 10.572میلیارد ریال افزایش یافته و به مبلغ 62.329میلیارد ریال رسیده و کل هزینه های این بانک نیز با رشد 16درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 8.705 میلیارد ریال افزایش یافته و به مبلغ 62.158 میلیارد ریال رسیده است.

 

5

لازم به ذکراست، اقدامات انجام شده توسط مسئولین و کارمندان این بانک به بهبود 7/8 هزار میلیارد ریال در سودآوری و تبدیل زیان خالص 5/5 هزار میلیارد ریالی به سود خالص 2/3 هزار میلیارد ریالی گردید؛ و بدین ترتیب بانک تجارت با برنامه ریزی‌های راهبردی و بلندمدت و البته تلاش شبانه روزی مجموعه کارکنان توانمند و متعهد خود توانست پس از 4 در سال 1398 از زیان دهی خارج و به سودآوری دست یابد.

همچنین بانک در سه ماهه ابتدایی سال 1399 نسبت به دوره مشابه سال گذشته با بهبود 1/8 هزار میلیارد ریالی در سودآوری موفق شد زیان 1/7 هزار میلیارد ریالی خود را به سود 171 میلیارد ریالی تبدیل کند.

 

6

 

لازم به ذکراست، حرکت به سمت پیاده سازی بانکداری دیجیتال، افزایش سهم بانک از نقدینگی کشور، افزایش سهم بانک ازمجموع تعهدات شبکه بانکی، کاهش مطلبات معوق بانک، ارتقای سطح خدمات بانکداری الکترونیک، افزایش سطح رضایت مشتریان، ارتقای سطح کنترل های داخلی و سلامت مالی، توسعه بازار و ایجاد تنوع در ارائه خدمات،ارتقای سطح عملکرد اعتباری، مولدسازی املاک و سرمایه گذاری ها  پیگیری واگذاری برخی از شرکت ها در بازار سرمایه، توسعه و بهینه سازی فناوری اطلاعات، ارتقاء عملکرد بانک در حوزه بین الملل، استقرار سامانه اطلاعات مدیریت ریسک، ارائه الگوی جامع مدیریت یسک در سطح واحدهای صف و پیاده سازی سامانه جامع اعتباری بعنوان اهداف بانک تجات در سال 99 محسوب می شوند و تمامی فعالیت های بانک در راستای تحقق اهداف فوق انجام می شود.

 

گزارش: معصومه افلاکی

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied