شمانیوز
شما نیوز

میر احمدی:صادرات محصولات غذایی انسی به 45 کشور

یاسر میر احمدی، رئیس هئیت مدیره صنایع غذایی انسی از فرایند نوسان ارز در حوزه صادرات حتی زمانی که قیمت ارز افزایش می‌یابد را منفی ارزیابی کرد از تصمیم این برند برای افزایش سهم بازار خود به میزان 15 الی 20 درصد از طریق افزایش تولید و بهره گیری از دستگاه فرمی جدید خبر داد.

میر احمدی:صادرات محصولات غذایی انسی به 45 کشور

به گزارش شمانیوز: وی  با بیان اینکه  بازار صنایع و محصولات غذایی ایران در چند سال اخیر تحت تاثیر نوسانات اقتصادی ناشی از افزایش نرخ دلار و افزایش قیمت مواد اولیه تغییر و تحولات زیادی به خود دیده است، افزود: بسیاری از صادرکنندگان در صنایع غذایی که برخی از مواد پایه و اولیه وارداتی استفاده می‌کنند در این کشاکش نتوانستند از سود بازرگانی و صادرات مطلوب در شرایط فعلی بهره‌مند شوند و این یعنی  موضوع تخصیص ارز به بخش صنایع غذایی یکی از مشکلات در این عرصه است.

میر احمدی با تشریح وضعیت اقتصادی بخش صنایع غذایی و نوسانات ارز یادآور شد: نوسانات ارز دارای دو بخش است، واردات و صادرات؛ در حوزه صادرات اگرچه زمانی که قیمت ارز افزایش می‌یابد برای صادرکنندگان این نوسان مثبت است اما در حوزه واردات، این فرایند منفی است،  به طور مثال در صادرات صنایع غذایی که به میزانی از additive  ها (افزودنی ها) نیاز است و مواد اولیه شان از خارج تامین می‌شود به دلیل افزایش هزینه در واردات مواد اولیه در صادرات هیچ سودی به دست صادر کننده نمی‌رسد و حتی در بیشتر مواقع  این نوسانات ارز به زیان و ضرر صادرکننده است.

“یک سری کالاها صد درصد داخلی است یعنی از مواد اولیه داخلی استفاده می‌کنند که در این وضعیت صادرات مطلوب است اگرچه که ممکن است در بازار داخلی دچار ضرر شوند . در صنایع غذایی اما هر کالایی که تعیین می شود یا سلفون دارد یا کارتن و به دلیل اینکه پایه مواد سلفون و کارتن مقوا خارجی است هر تغییر نوسانات ارزی، روی قیمت تمام شده کالای داخلی و صادراتی تاثیرات مستقیم دارد. سلفون که اساس کار تولید مواد غذایی است امسال3 برابر افزایش قیمت داشته است. کارتن هم 50 تا 70 درصد افزایش قیمت داشته است که در بهای تمام شده تاثیر دارد. البته نرخ برخی کالاها هم تعزیراتی است و شما نمی توانید افزایش قیمت بدهید مانند اسپاگتی یا کالاهای مشابهی که آردی هستند. به این معنا که اگر هر افزایش قیمتی داشته باشد شما نمی‌توانید قیمت فروش آن را تغییر دهید و  این یکی از مشکلات تولید در ایران است. این درحالی است که صنایع خودرویی با اینکه تولید داخل هستند، می‌توانند روزانه قیمت را بالا ببرند.”

 به اعتقاد او آنها در حوزه‌های نرخ گذاری و سازمان حمایت، لابی های بزرگی دارند بنابراین بالا رفتن نرخ هفتگی و حتی روزانه در این حوزه اتفاق می‌افتد ولی در صنایع غذایی چنین چیزی نیست . بنابراین باید گفت که نوسانات نرخ ارز به کل برای صنایع غدایی سم است و هیچ تغییری در رشد این صنعت ایجاد نمی‌کند.

یاسر میر احمدی همچنین درباره شرایط فعالیت‌های تولیدی شرکت انسی و سهم کنونی این شرکت در بازار گفت: ما در حال حاضر 150 هزار نوع کالا داریم که این کالاها اعم از کالاهای آردی و کنسروجات و بخشی هم پودری است؛ در حوزه اسپاگتی و ماکارانی تمامی کالاها همچون ورمیشل و در حوزه کنسروجات نزدیک به 50 درصد کنسرو ها را در اختیار داریم و همچنین پودر کیک و پودر ژل،پودر سوخاری ،پودر کتلت و غیره نیز در سبد کالاهای ما موجود است حال اینکه سهام بازار ما در اسپاگتی نزدیک به 10 درصد و در کنسروی جات هم حدود 15 درصد است که با افزایش تولید و دستگاه  فرمی جدید قصد داریم سهم بازار خود را در این زمینه 15 الی 20 درصد افزایش دهیم  و در حوزه صادرات به  کشور عراق هم شرکت انسی جزو بیشترین سهم بازارها است و علاوه بر آن به بیش از 45 کشور صادرات داریم.

وی به  مشکلات شبکه توزیع محصولات مواد غذایی در داخل اشاره کرد و افزود: بیشترین مشکل در پخش مویرگی است، به خصوص هزینه‌های بالاو سرسام آور سوخت مشکل آفرین است چراکه در برای توزیع در همه صنایع چه غذایی و چه غیرغذایی باید سهمیه سوخت اختصاص یابد تا بهای تمام شده کاهش یابد. علاوه بر آن هزینه‌های ویزیتور و هزینه‌های انبارداری است که با افزایش قیمت حقوق و دستمزد مزد سالیانه، روی بهای تمام شده کالا تاثیر مستقیم دارد.

میر احمدی با اشاره به اینکه ظرفیت سالانه تولید اسپاگتی در کشور 1 میلیون و 200 هزار تن است اما به طور رسمی حدود 700 تا 750 هزار تن تولید انجام می‌شود، بیان داشت: در سالهای اخیر شرکت‌هایی از کشورهای ترکیه، مصر و عربستان در این حوزه ورود کردند و سهم بازار ایران را گرفتند. با وجود این مساله اما با افزایش ظرفیت کارخانه‌های تولید اسپاگتی داخلی توان رقابت در بازار وجود دارد. یکی از موانع افزایش ظرفیت، انتقال ارز از ایران برای خرید تجهیزات و قطعات کالاهاست.

رئیس هئیت مدیره صنایع غذایی انسی با اشاره به ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در سالهای اخیر از سوی این شرکت گفت: شرکت انسی در سال 98 قریب به 110 الی 120 نفر کارگر داشت که در حال حاضر به 400 نفر رسیده است بنابراین ما مشکلی برای اشتغالزایی نداریم  اما موانعی که در این مسیر وجود دارد اعم از بیمه ها و مالیات و بانک‌ها باعث میشود که رغبت تولیدکنندگان به افزایش نیروی انسانی کم می‌شود.

وی  به استفاده از توان سازندگان داخلی برای ساخت یا توسعه تجهیزات پرداخت و بیان داشت: برخی مهندسان دانشگاه شریف در زمینه مهندسی معکوس موفقیت‌هایی داشتند  اما در نهایت سازنده های داخلی روی بحث plc   ، سیلندر و تراشکاری مشکل دارند اگرچه نمونه‌های ساخت داخل وجود دارد ولی چندان موفق نبوده‌اند این درحالی است که ما می خواهیم پول به دست تولید کننده و سازنده ایرانی برسد؛ با 4 سازنده مذاکره کردیم اما متاسفانه یا قادر به تولید نبودند و یا قیمت‌ها 3 برابر واردات همان دستگاه‌ها بود که عملا توجیه اقتصادی و فنی ندارد.

میراحمدی تاکید کرد: ما سعی کردیم تا حد امکان از کالاهای ایرانی برای رفع مایحتاج خودمان استفاده کنیم؛ در راستای اقتصاد مقاومتی تقریبا 95 الی 98 درصد تولیدات ما کاملا ایرانی است. بجز مقوا و سلفون که بخشی از آنها باید وارداتی باشد، تقریبا در تمامی موارد بی نیاز شده‌ایم  و در حوزه آرد نیز 100 درصد به خودکفایی رسیده‌ایم.

رئیس هئیت مدیره صنایع غذایی انسی درخصوص ارائه راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات صنایع غذایی اذعان داشت: در حوزه صنایع غذایی یکی از راهکارهایی که می تواند این صنعت را از بحرانی که ممکن است دچارش شود، نجات دهد کاهش نظارت و دخالت غیرموثر دولت در حوزه ارزی است؛ اگر ارزی تخصیص داده می‌شود باید به همه حوزه های غذایی تخصیص داده شود تا بتوان بهای تمام شده برای مصرف کننده و تولید کننده پایین آورد و قیمت‌ها متعادل شود . مثلا قیمت گندم یک شبه 40 درصد افزایش یافت که این مساله به شدت در بهای تمام شده کالا تاثیر دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied