شمانیوز
شما نیوز

نقش بیمه در توفیق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

با تبریک فرارسیدن هفته دولت و نثار درود بر روح بلند شهدای دولت و به ویژه شهیدان رجایی و باهنر، در سطور زیر قصد دارم تا درباره تفاوت بین سرمایه گذاری مولد با انواع دیگر سرمایه گذاری ها و نسبت این نوع از سرمایه گذاری با جهش تولید و صنعت بیمه نکاتی را یادآور شوم.

نقش بیمه در توفیق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

برای همه ما بسیار پیش آمده که مطالبی را درباره ضرورت “سرمایه‌گذاری‌های مولد”و نسبت آن با افزایش رشد و رونق اقتصادی خوانده یا شنیده باشیم.”سرمایه گذاری مولد” از آن دست مقولاتی است که به کرات در ادبیات نخبگان اقتصادی بیان شده و از آن به عنوان گشاینده بن‌بست‌های اقتصادی و موانع تولید یاد شده است.

نکته ای که در این باره پیش می‌آید این است که مگر نه هر سرمایه ای به لحاظ ریالی ارزشی معین دارد و از این جهت همه سرمایه ها را می توان با یک تراز مشخص اندازه گیری و محاسبه کرد؟ پس چه تفاوتی بین انواع سرمایه گذاری ها به لحاظ مولد یا غیرمولد بودن آنها وجود دارد؟

واقعیت این است که واحدهای ریالی موجود در نزد سرمایه گذاران به لحاظ ارزشی هیچ تفاوتی با مبالغ مشابه دیگر ندارد؛ تفاوت، تنها در شیوه حصول و به کارگیری این ریال‌ها است؛ تفاوتی که البته برای رشد اقتصادی کشور آن هم در شرایط اقتصادی فعلی بسیار معنادار است.

سرمایه‌داران بزرگ و کسانی که از راه انجام فعالیت‌های مولد، کسب سرمایه می کنند در این مسیر به انواع شیوه‌های جدید مدیریتی، سازماندهی اداری و تکنولوژی‌های جدید مجهز می شوند. چنین مجموعه نیرومندی که حول محور شخصی به نام «سرمایه‌گذار» یا «سرمایه‌دار» شکل می‌گیرد، به هر اقتصادی که وارد شود، علاوه بر مثبت کردن شاخص های اقتصادی، به مرور زمان باعث ایجاد تحولات بنیادین اقتصادی مانند “جهش تولید” نیز خواهد شد که از قضا سال جاری(1399) نیز از سوی مقام معظم رهبری با همین عنوان نام گذاری شده است.

امروزه عوامل موثر در توفیق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، موضوع بسیاری از پژوهش های علمی شده است؛ نتایج این پژوهش ها حاکی از وجود ارتباط میان میزان جذب بنگاهها به سرمایه گذاری در این مناطق و رشد اقتصادی است. مناطق آزاد و ویژه با ایجاد مشوق ها و معافیت های متنوع سعی دارند تا سرمایه گذاری های مولد را جذب و آن را در تولید کالاهای صادراتی مورد استفاده قرار دهند و سپس با صادرات کالاها و خدمات کشور را از آثار و مزایای مثبت صادرات و تجارت نظیر جهش تولید، ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و توسعه منطقه ای بهره مند کنند.

با همه این اوصاف و فارغ از مباحثی مانند انگیزه های سودآوری و حمایت های قانونی که ضرورت اساسی انجام هرگونه سرمایه گذاری است، آن چیزی که در جذب سرمایه های مولد در مناطق آزاد بر هر چیز دیگری اولویت دارد، وجود سازوکارهای بیمه ای مطمئن برای حمایت از سرمایه گذاری های مولد است، مساله ای که البته در محاسبات مربوط به سودآوری شرکت های بزرگ، به عنوان یک شاخص اصلی اقتصادی مطرح است. یک سرمایه گذار انتظار دارد در صورت بروز خسارت یا به وجود آمدن مشکلات تجاری در کسب و کار، شرکت های بیمه ای مطمئنی برای پوشش دادن خسارات احتمالی وجود داشته باشند.

دقیقا از همین منظر است که صنعت بیمه می تواند نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی کشور به خصوص در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایفا کند. مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با برخورداری از ظرفیت‌های اقتصادی قابل توجه و امکانات زیر بنایی مناسب، فرصت های قابل توجهی را پیش روی سرمایه گذاران فراهم کرده که همین مساله فرصت خوبی را برای گسترش همکاری های بین صنعت بیمه و مناطق آزاد و ویژه به وجود آورده است.

شرکت بیمه «ایران معین» به عنوان بزرگترین شرکت بیمه ای تخصصی مناطق آزاد و ویژه کشور در کیش قرار دارد که سهام دار اصلی آن نیز بیمه ایران به عنوان بزرگترین شرکت بیمه ای در صنعت بیمه کشور است. از چهار شرکت بیمه ای که در مناطق آزاد ثبت شده اند، بیمه ایران معین از نظر سرمایه‌ ثبت شده ، بزرگترین شرکت فعال در این مناطق است؛ به طوری که بیش از 50درصد از بازار بیمه ای مناطق آزاد را راهبری می کند.

همچنین افزایش سرمایه شرکت بیمه ایران معین که از محل سود انباشته و مطالبات حاصل شده در مجمع فوق العاده این شرکت به تصویب رسیده بود، در تیرماه امسال در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنوی به ثبت رسید و به این ترتیب سرمایه این شرکت رسما از 250 میلیارد به 400 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

با این افزایش سرمایه، شرکت بیمه ایران معین رسما به باشگاه شرکت های با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی پیوست و در ردیف ۵ شرکت اول صنعت بیمه کشور از حیث سرمایه قرار گرفت. با ثبت سرمایه جدید، علاوه بر افزایش قابل ملاحظه سهم نگهداری ریسک های پذیرفته شده توسط این شرکت، انتظار می رود درآمد قبولی اتکایی بیمه ایران معین هم افزایش پیدا کند.

افزایش سرمایه شرکت بیمه ایران معین درحالی عملیاتی می شود که برنامه ریزی برای افزایش سرمایه و همچنین ورود به بازار سرمایه همچنان در اولویت‌ کاری ایران معین قرار دارد به طوری که هم‌اکنون مقدمات این مهم در حال انجام است و با افزایش سرمایه دیگری که با موافقت و تایید سهامدار به زودی صورت خواهد گرفت، بیمه ایران معین آماده عرضه در بازار سرمایه خواهد شد.

بیمه ایران معین همچنین با هدف گسترش نفوذ خود در بازار و تسهیل خدمات رسانی به سرمایه گذاران در مناطق ویژه اقتصادی قصد دارد تا شعبات دیگری از این شرکت را در 5 منطقه ویژه اقتصادی تاسیس کند که امیدواریم این مساله تا پایان سال عملیاتی شود. با مجموع این اقدامات بیمه ایران معین تلاش می کند تا رسالت بیمه گری خود در قبال اقتصاد ایران و بسترسازی برای سرمایه گذاری های مولد را بیش از گذشته به انجام رساند.

 

داریوش محمدی

مدیر عامل بیمه ایران معین

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied