شمانیوز
شما نیوز

دکتر شایان مدیرعامل بانک مسکن خبرداد

اتصال اولین آزادراه به «بورس» با ضمانت بانک مسکن

دکتر شایان از انتشار نخستین اوراق آزادراه کشور در بازار سرمایه با همکاری بانک مسکن خبرداد.

اتصال اولین آزادراه به «بورس» با ضمانت بانک مسکن

به گزارش شمانیوز به نقل از هیبنا، دکتر شایان مدیرعامل بانک مسکن اظهار کرد: امروز در قالب یک قرارداد، پذیره نویسی اوراق منفعت به ارزش 2 هزار میلیارد ریال جهت احداث و بهره برداری بخشی از آزادراه حرم تا حرم(آزادراه گرمسار-سمنان) انجام شد و ضمانت تعهدات این اوراق بر عهده بانک مسکن قرار گرفت.

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه افزود:در قالب این قرارداد شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزاده راه حرم تا حرم به منظور تامین بخشی از منابع مالی موردنیاز ساخت قطعه گرمسار-سمنان(از قطعات مربوط به پروژه آزاده راه حرم تا حرم) از طریق واگذاری بخشی از منافع حاصل از استفاده از ارائه خدمات عوارض آزاده قم-گرمسار اوراق منفعت به میزان 2 هزار میلیارد ریال منتشر کرده است.

همچنین دکترشایان با اشاره به اینکه رکن ضمانت تعهدات اوراق منتشر شده به مبلغ 3 هزار و 440 میلیارد ریال (شامل اصل و سود اوراق) به بانک مسکن پیشنهاد شده است اذعان داشت: هیات مدیره بانک مسکن اواخر سال گذشته با پیشنهاد پذیرش رکن ضامن جهت تعهدات ضمانت اوراق منفعت این شرکت، تا سقف 3 هزار و 440 میلیارد ریال در قبال اخذ وثایق معتبر و همچنین قرارداد سه جانبه بین بانک، نماینده وزارت راه و شرکت های آزادراهی زیرمجموعه قرارگاه خاتم الانبیا موافقت کرد. همچنین مجوزهای لازم برای انتشار اوراق مذکوراز بانک مرکزی در اواخر بهار سال جاری اخذ شد و نهایتا امروز به مرحله پذیره نویسی رسید.

همزمان با آغازپذیره نویسی این اوراق در بازارسرمایه، جلسه ای در بانک مسکن با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و اعضای هیات مدیره بانک مسکن برگزار شد.

در جریان برگزاری این جلسه بهرنگ اسدی مدیر عامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با اشاره به مبلغ پایه انتشار این اوراق، عنوان کرد: مبلغ پایه انتشار اوراق منفعت که با هدف تامین منابع بخشی از منابع مالی موردنیاز ساخت آزاد راه حرم-حرم انجام شده، معادل 2 هزار میلیارد ریال است. براین اساس، 2 میلیون ورقه هر یک به مبلغ اسمی یک میلیون ریال و نرخ سود علی الحساب معادل 17.5 درصد وسه روز کاری برای پذیرش نویسی اوراق پیش بینی شده است.

وی با اشاره به شرایط خاص کشور در مسائل تامین بودجه و تنگنای نظام تامین مالی، اظهار کرد: محدودیت در تامین منابع موجب شده تا برای توسعه زیرساخت ها از روش های نوین تامین مالی یعنی بازار سرمایه استفاده شود. در این مسیر نیز نخستین پروژه زیرساخت، یعنی آزادراه حرم تا حرم به لحاظ اجتماعی-مذهبی و همچنین کریدوری اهمیت ویژه ای دارد.

وی با تشکر ویژه از بانک مسکن که مسوولیت ضمانت تعهدات پروژه را بر عهده گرفته است، افزود: حضور بانک مسیر تامین مالی پروژه از بازار سرمایه تسریع و تسهیل می کند.

بازار بکر تامین مالی پروژه های زیرساخت

در این جلسه، در جریان آغاز پذیره نویسی اوراق منفت در بورس، محسن فاضلیان عضو هیات مدیره بانک مسکن نیز با تاکید بر آنکه بازار سرمایه یک فرصت بکر و نوین را پیش روی تامین مالی حوزه زیرساخت ها قرار داده است، گفت: این فرصت موجب می شود تا در کمترین زمان با حداقل نرخ تامین مالی پروژه های زیرساخت که طی سال های گذشته به دلیل شرایط اقتصادی با محدودیت مواجه بوده، انجام شود.

وی همچنین انتشار انواع مختلف اوراق در بازار را یکی از روش های مردمی سازی اقتصاد دانست و افزود: امیدواریم این مسیر مستمر باشد و بتوانیم در ادامه برای توسعه زیرساخت های کشور از این فرصت استفاده بیشتری کنیم.

مزیت تامین مالی زیرساخت ها به روش نوین

امیرمحمود غفاری، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نیز در این جلسه عنوان کرد: گشایش در حوزه زیرساخت ها در بازار سرمایه روشی است که موجب می شود هم جذب سرمایه و هم بازگشت سرمایه را به شکل تضمین شده ای پیش برد. در حوزه حمل و نقل به شرطی پدید آوری پروژه به شکل مناسب خواهد بود که از روش های جذاب برای تامین مالی آن پروژه استفاده کرد.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر یک اقدام جهادی برای رساندن سهم بازار سرمایه در حوزه تامین مالی زیرساخت های به ویژه راه ها به سطح قابل قبول انجام شده است. به همین منظور نیز در هفته های اخیر، برنامه پیشنهادی تامین مالی از بازار سرمایه آماده و نهایی شد. استفاده از این روش یک مزیت مهم برای حوزه تامین مالی زیرساخت ها دارد و آن اینکه بسیاری از پروژه هایی که از قبل از اعمال تحریم ها؛ از طریق سرمایه گذاری خارجی با هزینه گزاف تامین مالی می شد هم اکنون با استفاده از فرصت بازار سرمایه تامین منابع می شوند. در نتیجه از یک سو هزینه احداث و بهره برداری پروژه های زیر ساخت کاهش پیدا می کند و هم آنکه در استفاده از منابع سوختی نیز صرفه جویی صورت می گیرد. به طوری که طبق برنامه ریزی های انجام شده، بهره برداری از این بخش از آزاد راه حرم تا حرم می تواند صرفه جویی زیاد و قابل توجهی در مصرف سوخت بنزین ایجاد کند.

در ادامه جلسه نیز پرومند، معاون تامین مالی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، با اشاره به ماموریت ها و راهبردهای اولیه این قرارگاه در حوزه ساخت آزادراهی، عنوان کرد: در این راستا همکاری با مجموعه وزارت راه و شهرسازی در چندین پروژه آغاز شده است، آزاد راه حرم تا حرم نخستین پروژه ای است که در این مقطع همکاری برای احداث و بهره برداری آن انجام شده و طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است ساخت و بهره برداری آزادراه اراک-خرم آباد و همچنین کنارگذر جنوبی تهران نیز در دستور کار قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از منابع بازار سرمایه می تواند سرعت تامین مالی و اجرای پروژه های زیرساخت ها را افزایش دهد، گفت: از سال گذشته، جلسات مشترکی با بانک مسکن با هدف استفاده از ابزار بازار سرمایه برگزار شد و امروز نتیجه 9 ماه زحمت و تلاش همکاران بنده، همکاران شرکت تامین سرمایه بانک مسکن و همچنین وزرات راه دیده می شود.

او ابراز امیدواری کرد که پروژه های کنارگذر جنوبی تهران و آزاده اراک-خرم آباد نیز با همین مدل تامین مالی پیش برده شود.

مجتبی عزیزیان عضو هیأت مدیره بانک مسکن نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از پذیره نویسی این اوراق و استفاده از ابزار بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه های زیر ساخت، به واگذاری بخشی از منافع حاصل از ارائه خدمات عوارض آزادراه قم-گرمسار در برای تامین مالی بخشی از منابع این پروژه اشاره کرد و ادامه داد: تامین مالی از محل عوارض آزادراهی روشی است که در صورت عملیاتی شدن می تواند به شکل موثری موجب توسعه آزاد راه ها شود. در این راستا نیز بانک مسکن سیاست های جدیدی را برای اخذ عوارض آزادراهی در پیش گرفته که امیدواریم تا آبان ماه عملیاتی شود. در روش جدید پرداخت عوارض بدون نیاز به حضور و کارت بانکی و به صورت خودکار انجام می شود

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied