شمانیوز
شما نیوز

بررسی روند مولفه‌های مهم بازار سرمایه در دو سال اخیر نشان می‌دهد:

رشد شاخص‌های عملکردی در سایه اقدامات مهم سازمان بورس

شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه از مهرماه سال ۹۷ تاکنون، رشد قابل توجه در تمامی مولفه‌های با اهمیت را تجربه کرده است.


رشد شاخص‌های عملکردی در سایه اقدامات مهم سازمان بورس

به گزارش شمانیوز به نقل از سنا، بررسی شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه از مهر ماه سال ۹۷ تا پایان مهرماه ۹۹، نشان از رشد قابل توجه تمامی مولفه‌های مهم بازار دارد. به طوریکه شاخص کل بورس در این بازه زمانی ۲ساله حدود ۷.۵ برابر شده است.

 در همین راستا ارزش بازار اوراق بهادار نیز در این مدت ۶۵۰درصد رشد را تجربه کرده است. رشد ارزش معاملات بورس‌ها، توجه بیشتر به تامین مالی بخش خصوصی و جذب نقدینگی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و در نهایت رشد قابل توجه صدور کدهای معاملاتی و بورسی شدن تعداد بالایی از افراد جامعه از جمله مهمترین اتفاقات در این سال‌ها بوده است. هر چند برخی از این اتفاقات تحت تاثیر فضای اقتصادی و تشویق سیاست گذاران به ورود سرمایه‌های عموم جامعه به بازار سرمایه رخ داده، اما بخش عمده‌ای از آن مربوط به اقدامات مهم سازمان بورس بوده است.

رشد قابل توجه شاخص کل طی ۲ سال

در همین راستا شاخص کل بورس در ۲سال اخیر (مهرماه ۹۷ تا پایان مهرماه ۹۹) رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. به طوریکه از محدوده ۱۸۷هزار واحد در پایان مهرماه سال ۹۷ به بیش از یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد در پایان مهرماه امسال رسیده که بیش از ۶۵۰درصد رشد کرده است. در راستای این چنین رشدی نباید نقش اقبال جامعه و افزایش سرعت گردش اطلاعات را نادیده گرفت. ضمن اینکه آزادسازی سهام عدالت و افزایش آگاهی خانوارهای ایرانی در خصوص بازار سرمایه نیز در تشکیل چنین روندی بی‌تاثیر نبوده است. در این میان مکانیزه بودن روش سرمایه گذاری در بازار سرمایه با توجه به شیوع کرونا نیز تاثیر مهمی در این رشد داشته است.

بررسی روند ارزش بازار اوراق بهادار در این دو سال نیز نشان از آن رشد حدود ۶۵۰ درصدی این مولفه مهم دارد. به طوریکه ارزش بازار در پایان مهرماه ۹۷ حدود ۹۶۷ هزار میلیارد تومان بوده که در پایان مهرماه امسال به بیش از ۷.۲ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است. پذیرش ۴۰ شرکت جدید در بورس و فرابورس و عرضه اولیه ۳۲ شرکت از این تعداد و اعطای مشوق مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی و اصلاح ساختار مالی شرکت ها از جمله مهمترین دلایل تشکیل چنین رشدی بوده است.

تعمیق فعالیت‌های بازارگردانی، عاملی موثر در رشد ارزش معاملات

در همین راستا ارزش معاملات بورس ها (به طور تجمعی) نیز رشد چشمگیری را در این دو سال تجربه کرده است؛ رونق معاملاتی بازار سرمایه و اشاعه تدریجی فرهنگ سهامداری در جامعه، هفت برابر شدن ظرفیت سامانه معاملاتی بازار سرمایه کشور و رسیدن به امکان ۲۰ هزار تراکنش در ثانیه و تعمیق فعالیت‌های بازارگردانی در بازار سهام از جمله دلایلی بود که سبب شد تا ارزش معاملات بورس ها از حدود ۲هزار میلیارد تومان در پایان مهرماه ۹۷ به بیش از ۲.۶هزار هزار میلیارد تومان در پایان مهرماه امسال برسد.

رشد ۴۰۰ درصدی تامین مالی از بازارسرمایه

در زمینه تأمین مالی نیز رشد ۴۰۰درصدی در این دو سال ثبت شده است. به طوریکه ارزش جذب و تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه(به صورت تجمعی( از ۴۱.۲میلیارد تومان به ۲هزار میلیارد تومان رسیده است. در این راستا تنوع بالای اوراق بهادار اسلامی، تأمین مالی ارزان و پایدار از بازار سرمایه، طراحی و بازطراحی ابزارهای نوین تأمین مالی و همچنین امکان توثیق سهام به منظور تأمین مالی و اخذ اعتبارنامه ها از جمله مواردی بوده که در تشکیل چنین رشدی بی تاثیر نبوده است.

  رشد قابل توجه صدور کدهای معاملاتی

همچنین در این دو سال شاهد رشد روزافزون و قابل توجه صدور کدهای معاملاتی جدید بودیم. اشتیاق سرمایه گذاران جدید و ورود قابل توجهی از تازه واردان به بازار سهام سبب شده تا ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار کد در پایان مهرماه ۹۷ به ۲۲میلیون و ۱۵۰هزار کد در پایان مهرماه ۹۹ برسد. در این میان نباید نقش فعالیت های گسترده آموزشی و  فرهنگی در جامعه را نادیده گرفت. همچنین الکترونیکی شدن فرآیندهای ثبت نام، احراز هویت و صدور کد معاملاتی نیز مزید بر علت شده و در کنار فراخوان عمومی خرید واحدهای  صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله دولتی در جامعه، ورود افراد جدید به بازار سهام را به دنبال داشته است.

افزایش تعداد نمادهای فعال در بورس و فرابورس

افزون بر این در ۲سال مورد بررسی تعداد نمادهای فعال در بورس و فرابورس نیز افزایش یافته است. در حالی ۶۵۹ نماد تا پایان مهرماه امسال در این دو بازار فعال شدند که تعداد این نمادها در دو سال گذشته بالغ بر ۵۹۴نماد بوده است. در راستای تشکیل چنین روند مثبتی، مشوق های مالیاتی پذیرش و ثبت شرکت ها در بورس و فرابورس نقش مهمی داشتند. ضمن اینکه تسهیل و تسریع فرآیندهای مندرج در دستورالعمل پذیرش شرکت ها در بورس و فرابورس نیز سبب شده تا شرکت های جدیدی در بورس و فرابورس وارد شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied