شمانیوز
شما نیوز

به دست رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم؛

کتاب "خودنوازی تُنبک" رونمایی شد

کتاب "خودنوازی تُنبک" به قلم محمدرضا شادمانی، مدرس با سابقه تنبک و دف با حضور حمیدرضا مومنی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان در حاشیه بیست و هفتمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه منطقه آزاد قشم رونمایی شد.

کتاب "خودنوازی تُنبک" رونمایی شد

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم،  کتاب "خودنوازی تُنبک" نخستین اثر محمدرضا شادمانی در 43 صفحه با شعار "هیچ کودک بی استعدادی وجود ندارد" به آموزش تنبک به زبانی ساده پرداخته است.

این خودآموز نخستین کتابی است که با روشی بسیار ساده و بدون استفاده از خط نُت در کشور به چاپ رسیده و نواختن ساز سنتی تُنبَک را تنها با شمارش اعداد به علاقمندان می آموزد.

طراحی جلد این کتاب توسط آوا شادمانی صورت گرفته و نشر تصنیف آن را به چاپ رسانده است. به منظور سهولت بیشتر یادگیری علاقمندان  ساز تنبک، این کتاب با CD آموزش تصویری همراه است.

محمدرضا شادمانی متولد ۱۳۴۹ در قائم شهر مازندران است. وی در سال ۱۳۷۰ مشغول فراگیری ساز تنبک نزد مجید طریقی شد و پس از آن مدارج بالاتر را نزد مجید حسابی فرا گرفت و از سال ۱۳۷۵ به تدریس این ساز به صورت حرفه ای پرداخت.

این هنرمند که سابقه حضور در گروه های متعدد موسیقی در داخل و خارج کشور (ماهور، هزاردستان، درویش خان و شهراز) را دارد، به آموزش ساز تنبک بسنده نکرده و در حوزه ردیف های آوازی موسیقی سنتی ایرانی نیز  نزد حسن حسنی، دوره های مقدماتی و پیشرفته را گذرانده است.

محمدرضا شادمانی عضو خانه موسیقی ایران بوده، همچنین دارای گواهینامه ممتاز خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران می باشد.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:

"در زندگی پُر مشغله امروز ،گاه روزگار چنان بر ما می گذرد که فرصتی برای دستیابی و پرداختن به علاقمندی ها فراهم نمی گردد.

در طول سال ها آموزش، بارها دیده و شنیده ام که بسیاری از مردم برای یادگیری این ساز ملی ابراز شوق نموده، لیکن فرصت حضور در کلاس را ندارند.

بسیاری، میزان خواسته شان از تنبک، نواختن چند ریتم ساده بوده تا در مجالس و منازل و در جشن های خانوادگی از آن لذت ببرند.

برآن شدم تا به روشی ساده و بدون نوشتن نت و تنها با شمارش اعداد  و اجرای حرکات ابتدایی تمبک، به طور خودآموز، تاحدودی علاقمندان را با این ساز آشنا سازم.

شاید در آینده مجالی برای شرکت در کلاس ویادگیری بیشتر برایشان فراهم گردد."

گفتنی است، کانون هنرقشم یکی از قدیمی ترین مجموعه های هنری و ادبی فعال در منطقه آزاد قشم است که از آبان ماه سال ۱۳۹۲ تشکیل شد و هشت انجمن نمایش، موسیقی، خوشنویسی، شعر و ادب، عکاسان خلیج فارس، قرآن و عترت، هنرهای تجسمی و داستان در آن فعالیت می کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied